شناسه خبر:52150
1400/11/19 09:34:29

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: این استان با نرخ 9.6 درصد ناباروری جزء استان‌های پیر کشور بوده که این نرخ بسیار بالا و برای استان فاجعه است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در آیین افتتاح اتاق زایمان بیمارستان آیت‌الله طالقانی اراک اظهار کرد: جمهوری اسلامی از مجلس اول و دوم تمام تلاش خود را در حوزه بهداشت و درمان در کشور انجام داده است و خوشبختانه در این حوزه دارای کارنامه قابل قبولی است؛ ایجاد وزارت بهداشت و درمان و جلوگیری از واردات پزشک ازجمله نخستین اقدامات تأثیرگذار در این حوزه بوده است.

وی اضافه کرد: امروز 90 درصد جامعه با مشکلات مالی و معیشتی مواجه هستند و بیمارستان طالقانی نه‌تنها بیمارستانی برای بانوان باردار با مشکلات و بیماری‌های سخت، بلکه مرکزی برای خدمت به طبقه نیازمند و متوسطه جامعه است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با تأکید بر حفظ اخلاق، برخورد حکیمانه، شرح صدر و آداب حسنه توسط کادر درمان، بر عدم ترویج اخبار و تبلیغات منفی درخصوص این بیمارستان تصریح کرد و گفت: بیمارستان طالقانی بیمارستانی خوب و دارای نیروهای متخصص و فوق تخصص خوب است، اگر این بیمارستان نیازمند تعمیر بوده، تا زمان جایگزین شدن بیمارستان دیگر از هرگونه کمکی دریغ نخواهم کرد. اراک شهر همه ما است و باید در ساخت و بهبود وضعیت آن در همه عرصه‌ها ازجمله بهداشت و درمان و امور بانوان کوشا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بانوان افتخار ما هستند و سرمایه‌گذاری در بخش بانوان امری واجب محسوب می‌شود؛ انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش بانوان و خانواده مانع لغزش در بسیاری از عرصه‌ها است.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز بیان کرد: متأسفانه استان مرکزی جزء استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود و لازم است سیاست‌های جمعیتی در کشور و به‌ویژه استان مرکزی مورد پیگیری قرار بگیرد؛ همچنین لازم است روان‌درمانی، بهداشت روان، کمک به نسل جوان برای فرزندآوری، ارتقای فرزندآوری و ایجاد مقدماتی که جوانان بتوانند با مسئولیت سنگین باروری و فرزندآوری کنار بیایند، سرلوحه اقدامات قرار گیرد.

پروین مفتح‌زاده اظهار کرد: متأسفانه این بیمارستان از 25 سال پیش تغییر چشمگیری نداشته و نیازمند به‌روزرسانی است؛ یکی از نیازمندی‌های جامعه بانوان احداث بیمارستان جدید و فاز دوم این بیمارستان بوده که امید است هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این برنامه اظهار کرد: متأسفانه بیمارستان اصلی زنان این شهر با وجود برخورداری از نیروها و کارکنان متخصص و فوق متخصص، دارای فضایی بسیار قدیمی بوده که همین عدم برخورداری از فضای مناسب موجب عدم استقبال مردم و درنهایت عدم مراجعه آن‌ها شده است.

سیدمحمد جمالیان ادامه داد: متأسفانه این بیمارستان تبدیل به بیمارستانی برای مادران بیمار پُرخطر شده که این مسئله کار پزشکان و پرستاران را بسیار سخت کرده است. ما امیدواریم بتوانیم برای زایمان مادران غیر بیمار و عادی نیز در این مرکز به ارائه خدمات بپردازیم.

جمالیان اظهار کرد: همسران جوان امروز تمایل دارند فرزند خود را در محیطی به‌روزتر و لوکس‌تر به ‌دنیا بیاورند، بنابراین مشکل اصلی بیمارستان طالقانی فضای فرسوده و قدیمی آن است؛ هرچند با وجود مشکلات مالی، امروز شاهد افتتاح اتاق زایمانی هستیم که با کمک خیرین مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه استان مرکزی جزء استان‌های پیر کشور است، درخصوص تأکید مقام معظم رهبری بر امر افزایش جمعیت افزود: دانشگاه علوم پزشکی در دو حوزه افتتاح کلینیک ناباروری با تعرفه دولتی و انجام خدمات زایمان و بیماری‌های مرتبط با آن به ارائه خدمات پرداخته است؛ خواهشمندیم که مسئولین استانی سیاست‌های جمعیتی را سرلوحه امور خود قرار دهند و در ساخت فاز دوم یا بیمارستان جایگزین این بیمارستان در منطقه سردشت اراک همکاری کنند تا این بیمارستان در سال دیگر بهره‌برداری شود.

جمالیان ضمن تأکید بر اینکه در سال جاری پنج نیروی متخصص به نیروهای این بیمارستان اضافه شده است، درخصوص مطالبه مردم و بیماران و کارکنان این بیمارستان توضیح داد: ساخت بیمارستان جدید و رسیدگی به بیمارستان طالقانی ازجمله مطالبات اصلی بوده و نگه‌داشت این بیمارستان قدیمی نیز برای دانشگاه دارای هزینه‌های بسیاری است.

در این مراسم اتاق زایمان بیمارستان طالقانی که مورد بازسازی قرار گرفته بود، افتتاح شد.

شناسه خبر 52150