شناسه خبر:52251
1400/11/21 09:18:58
اوجی در مراسم افتتاح طرح‌های گازرسانی؛

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر نفت با بیان اینکه اتمام طرح‌های نیمه‌تمام اولویت وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی گاز است، گفت: ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع 1.5 میلیارد لیتر بیشتر از سال قبل بوده است.

جواد اوجی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی به‌مناسبت دهه فجر با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در شرکت ملی گاز ایران که به‌صورت ویدئوکنفرانس در کرمانشاه پخش شد، اظهار کرد: همان‌طور که استحضار دارید، اولویت برنامه‌های ما در سال جاری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و در آن پروژه‌ها هم گازرسانی به «مناطق کم‌برخوردار» بود که تلاش خواهد شد تا پایان سال همه پروژه‌ها در این حوزه را به بهره‌برداری برسانیم.

اوجی درمجموع از افتتاح عملیات و آغاز گازرسانی به یک‌هزار و 239 روستای کشور و همچنین 14 شهر خبر داد.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود به راهبردهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این وزارتخانه در حوزه تأمین سوخت اشاره کرد و گفت: با شروع کار دولت سیزدهم حسب دستور رئیس‌جمهوری یکی از اولویت‌های ما بحث تأمین سوخت زمستانی بود.

وی با بیان اینکه در این زمینه چالش‌های زیادی داشتیم، گفت: به فضل الهی با حمایت دولت برنامه‌های کوتاه‌مدتی در همان شروع دولت سیزدهم عملیاتی شد.

   مصرف گاز با افزایش 10 تا 12 درصدی مواجه شده است

اوجی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در این زمینه بحث میعانات گازی بود به‌طوری‌که بالغ‌بر 87 میلیون بشکه روی آب داشتیم، بیان کرد: ما همراه گاز تولید میعانات را داریم و اگر می‌خواستیم روزانه از 850 هزار بشکه بخشی را ذخیره کنیم، مشکل سال گذشته پیش می‌آمد که با افزایش مصارف میعانات گازی اتفاق خوبی افتاد.

وزیر نفت با اشاره به افزایش سقف مصرف میعانات و همچنین صادرات میعانات گازی، گفت: در زمینه میعانات بالغ‌بر 2.5 تا سه برابر صادرات رقم خورد که کمک بزرگی در بحث تولید گاز کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته در دی‌ماه و بهمن‌ماه مردم در خیلی از استان‌های کشور به‌دلیل تأمین نشدن سوخت اعم از گاز یا مایع شاهد خاموشی‌هایی بودند که این مهم به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در این حوزه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: افزایش سقف مصرف میعانات گازی در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس و صادرات 2.5 تا 3 برابری میعانات گازی کمک بزرگی به تولید گاز کرده است.

اوجی با بیان اینکه درحال حاضر تولید اضافه نداریم، اظهار کرد: مصرف گاز در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع و نیروگاهی امسال برخلاف تولید، با افزایش 10 تا 12 درصدی مواجه بوده است.

   تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها یکی از دغدغه‌های وزارت نفت

وزیر نفت به تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های وزارت نفت اشاره کرد و گفت: می‌دانستیم در فصل سرد سال مجبوریم مصرف گاز نیروگاه‌ها را کاهش بدهیم که از همان ماه‌های اول شروع کار دولت برای بحث افزایش نرخ تانکرهای سوخت‌رسان به‌منظور ایجاد انگیزه اقدام کردیم.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه تانکرهای سوخت‌رسان و ایجاد انگیزه، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع 1.5 میلیارد لیتر بیشتر از سال قبل بوده است، درحالی که زمان آغاز به‌کار دولت سقف سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع 25 درصد کمتر از پارسال بود.

   اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به مقصد آذربایجان و پایداری گاز

اوجی با بیان اینکه اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به مقصد آذربایجان که در «اجلاس عشق‌آباد» رقم خورد به پایداری گاز در شمال شرق کشور کمک کرده است، افزود: با تعمیرات و اورهال پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، همچنین استفاده از برخی ترفندها خوشبختانه در هیچ استان و شهرستان کشور قطعی گاز نداشتیم.

وی ادامه داد: اگر گاز صنایع و نیروگاه‌ها هم محدود شده، سوخت مایع با همان قیمت گاز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

   قرارداد توسعه میدان گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی به ارزش 4.5 میلیارد دلار

وزیر نفت همچنین در ادامه سخنان خود به اقدامات بلندمدت این وزارتخانه برای افزایش تولید گاز کشور اشاره کرد و «افزایش تولید گاز» را یکی از این اقدامات دانست و گفت: در همین مدت کوتاه آغاز به‌کار دولت 6 یا 7 قرارداد توسعه میدان گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی به ارزش 4.5 میلیارد دلار امضا و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اقدام‌های خوبی برای جمع‌آوری گازهای همراه مشعل که به تولید گاز کشور کمک می‌کند، انجام شده است.

اوجی با بیان اینکه امروز بحث تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و اولویت‌دار را در وزارت نفت سرلوحه قرار دادیم، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: امروز که تشریف آوردید بخشی از پروژه‌ها غربال‌ شده، به‌ویژه پروژه‌هایی که در مناطق کم‌برخوردار و محروم است. بالغ‌بر 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌ شده که بخشی افتتاح شد و برای بخشی دیگر نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی بودیم.

وزیر نفت ادامه داد: جدا از بحث توسعه گازرسانی شهری و روستایی بحث گازرسانی به صنایع جزء اولویت‌های اصلی ما است، چهار هزار و 114 واحد صنعتی گازرسانی شد که می‌تواند در حوزه اشتغال و درآمدزایی مؤثر باشد.

اوجی با تشکر از حمایت رئیس‌جمهوری از صنعت نفت و گاز، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی شاهد بازدید حجت‌الاسلام رئیسی از پارس جنوبی باشیم.

   کلنگ‌زنی گازرسانی به 109 روستای استان کرمانشاه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم با اشاره به پروژه‌هایی که افتتاح شد، بیان کرد: در استان کرمانشاه به شهر نوسود از توابع شهرستان پاوه گازرسانی شد که این شهر کم‌برخوردار بوده و عمدتاً برادران اهل سنت ساکن آن هستند.

مجید چگنی با اشاره به آغاز کلنگ‌زنی گازرسانی به 109 روستای استان کرمانشاه با سرمایه‌گذاری 270 میلیارد تومانی، افزود: افتتاح گازرسانی به 65 صنعت و کلنگ‌زنی گازرسانی به 92 صنعت با اعتبار 14 میلیارد تومان، از دیگر پروژه‌های این استان است.

وی با اشاره به پروژه‌های سیستان و بلوچستان، ابراز کرد: آغاز گازرسانی به شهرستان خاش، کلنگ‌زنی طرح گازرسانی به 93 روستا و 139 صنعت به‌ترتیب با اعتبار 228 میلیارد تومان و 30 میلیارد تومان، از دیگر پروژه‌های امروز است.

   افتتاح عملیات و آغاز گازرسانی به یک‌هزار و 239 روستا و 14 شهر

این مقام مسئول افتتاح تأسیسات تقویت فشار خیرگو و همچنین قطعه اول خط لوله محمدیه را از دیگر پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها به ظرفیت انتقال گاز ما اضافه خواهد شد.

بنا بر این گزارش، هم‌زمان با دهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر طرح‌های پتروشیمی و گازرسانی وزارت نفت در سراسر کشور به‌طور مجازی در پنج استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و فارس افتتاح شد.

گازرسانی به 14 شهر، یک‌هزار و 459 روستا و چهار هزار و 114 واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری 5.2 هزار میلیارد تومان ازجمله این طرح‌ها بود.

عملیات گازرسانی به 10 شهر و یک‌هزار و 239 روستا و یک‌هزار و 351 واحد صنعتی با محوریت مناطق کم‌برخوردار و هشت طرح انتقال گاز به ارزش 20 هزار میلیارد تومان هم آغاز شد.

همچنین 11 طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسمی رسید.

شناسه خبر 52251