شناسه خبر:52540
1400/11/30 09:45:19

سپهرغرب، گروه خبر: ایلام شاید از معدود مراکز استان‌های کشور باشد که پس از 6 ماه فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر، هنوز شهردار خود را نشناخته است، شهر با سرپرست اداره می‌شود و افکار عمومی همچنان منتظر تعیین شهردار جدید هستند.

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ایلام از همان ابتدای شکل‌گیری و حتی پیش از آن و در دوران احراز صلاحیت‌ها و روز انتخابات با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود و شبهات متعددی حول این دوره از شورای شهر ایلام ایجاد شد.

تأیید صلاحیت برخی از نامزدها در ساعات پایانی قبل از شروع رسمی تبلیغات، شبهات و شایعات خرید و فروش روی توسط برخی از نامزدها در روز انتخابات و به درازا کشیدن تأیید نهایی اعضای شورای شهر ایلام توسط وزارت کشور باعث شد اعتراضات گسترده‌ای به انتخابات ششمین دوره از انتخابات شورای شهر ایلام صورت بگیرد.

وضعیت این دوره از شورا به‌گونه‌ای بود که نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام تا قبل از تأیید صلاحیت نهایی شورای شهر ایلام از سوی وزارت کشور، به کرات و حتی در تریبون رسمی نماز جمعه به آن معترض شد و بیشتر نامزدهای مغلوب نیز خواستار ابطال انتخابات در ایلام شدند.

اما با تأیید نهایی اعضای شورای شهر ایلام در وزارت کشور و آغاز به کار این شورا، هرچند مردم و مسئولان امید داشتند با یک شورای منسجم مواجه باشند اما دیری نپایید که اختلاف‌نظرهای ریشه‌ای در میان اعضای شورای شهر ایلام از همان روزهای آغاز به کار شورای شهر خود را نشان داد و سه نفر از اعضای شورا در دو جلسه متوالی برای انتخاب سرپرست شهرداری و انتخاب گزینه‌ای برای شهرداری حضور نیافتند و جلسه را از رسمیت انداختند.

این رویه بسیار از سوی دیگر اعضای شورا نیز تکرار شد و این کش‌وقوس‌ها و کشمکش‌های اعضای شورا با یکدیگر همچنان به قوت خود باقی است و شورای شهر ایلام عملاً به دو طیف حداکثر و حداقل تقسیم شده است.

در جلسات متعدد شورای شهر که با هدف انتخاب گزینه‌ای برای شهرداری یا سرپرست شهرداری برگزار می‌شود، گروه موسوم به اقلیت از حضور در این جلسات امتناع کرده و جلسات بازهم با ایجاد وضعیت آبستراکسیون(عدم حضور در نشست به‌منظور ناکافی بودن تعداد اعضا) توسط آن‌ها از رسمیت خارج می‌شد و این رویه دنباله‌دار باعث شد که حتی مسئولان ارشد استان ازجمله استانداران سابق و کنونی، دادستان و سایر مسئولان مربوطه نیز به وضعیت موجود معترض شوند.

هرچند اعضای شورای شهر تاکنون دو گزینه را در مدت‌زمان مشخص قانونی برای شهرداری ایلام معرفی کرده‌اند و این افراد به تأیید مراجع ذی‌صلاح نرسیده‌اند و اکنون فرصت زمانی سه‌ماهه دیگر برای انتخاب گزینه بعدی دارند اما جدال‌های اعضای شورای شهر همچنان به قوت خود باقی است.

کشمکش‌ها بر سر انتخاب گزینه شهرداری و همچنین سرپرست شهرداری به داستانی برای ایلام تبدیل شده است که دود آن به چشم شهر و شهروندانش می‌رود و تعلل و عدم همکاری اعضای شورای شهر برای انتخاب یک گزینه شاخص و مشترک مردم را نسبت به اعضای شورای شهر ناامیدتر می‌کند.

باوجود آنکه شهرداری ایلام دارای سرپرست است اما گروه اکثریت شورا با توجه به دلایل خود مخالف فعالیت وی هستند و در مقطعی نیز یک گزینه دیگر را برای سرپرستی شهرداری معرفی کردند که این مصوبه به علت عدم پشتوانه قانونی مورد تأیید فرمانداری و مسئولان مربوطه قرار نگرفت و لغو شد.

هرچند در زمان تصدی‌گری محمد نوذری به‌عنوان استاندار ایلام، جلسه وفاق و همدلی با اعضای شورای شهر برگزار شد تا اعضای شورا با کنار گذاشتن اختلافات سعی بر ایجاد همدلی و آرامش در فضای شورا کنند اما این جلسه و همچنین جلسه دیگری که با استاندار کنونی گذاشته شد نتیجه و حاصل مشخصی در برنداشته است.

استاندار ایلام چندی پیش در جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر داشت به آن‌ها توصیه و پیشنهاد کرد در مدت کمتر از 10 روز به یک همگرایی و همدلی برای دستیابی به گزینه‌ای مشخص برای شهرداری دست یابند و اعضای شورای شهر در فرصت قانونی سه‌ماهه خود گزینه‌ای را برای شهرداری ایلام پیشنهاد دهند.

حسن بهرام‌نیا گفت: از نظر شهرسازی و مبلمان شهری نیاز به نوسازی دارد و به دلیل اینکه دائماً در معرض دید مردم کشور و کشورهای همسایه است باید به فضای سبز و مبلمان آن توجه ویژه شود.

سرپرست فرمانداری ایلام گفت: در این دوره شورا، انتخاب شهردار به یک معضل برای ایلام تبدیل شده است که فرمانداری در چارچوب قانون در حال پیگیری موضوعات و نظارت بر روند رویدادهای مربوط به شوراست.

عبدالصاحب نادری ادامه داد: تاکنون دو گزینه برای شهرداری ایلام معرفی شده که هر دو گزینه احراز صلاحیت نشده‌اند و شورای شهر در فرصت زمانی سه‌ماهه باید یک نفر دیگر را معرفی کند و استاندار نیز به اعضای شورای شهر توصیه و پیشنهاد انتخاب گزینه جدید شهرداری در کمتر از 10 روز را داده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اعضای شورای ششم، برخوردها و اخذ تصمیمات احساسی است که باید اعضای شورای شهر از انجام این‌گونه تصمیمات احساسی خودداری کنند تا روند فعالیت و عملکرد شورا مدار منطقی خود را بازیابد.

وی اظهار کرد: با توجه به دستور کار بودجه سال آینده شهرداری با توجه به محدودیت زمانی در این رابطه اعضای شورا باید با تعامل و هم‌اندیشی به یک تشریک مساعی منطقی و عقلانی به‌دوراز تصمیمات احساسی برسند و یک گزینه مناسب با ویژگی‌های شهردار را انتخاب کنند.

سخنگو و عضو اکثریت شورای شهر ایلام که به‌عنوان رئیس شورا تعیین شد، نیز گفت: تضارب آرا در همه ائتلاف‌ها ازجمله شورای شهر ایلام وجود دارد و تضارب آرا نشانه اختلاف یا فرافکنی بین اعضای شورای شهر نباید تلقی شود.

سعید انوری‌پور یادآور شد: اما برخی از اعضای شورای شهر به‌کرات با عدم حضور در جلسات رسمی شورا باعث کارشکنی و از رسمیت انداختن جلسات شورای شهر شده‌اند و آبسترآکسیون را شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه چندین جلسه با حضور استاندار و مسئولان فرمانداری برگزار شده است، ادامه داد: هرچند شورای شهر طبق قانون فرصت سه‌ماهه برای انتخاب شهردار دارد اما بنا به توصیه استاندار مقرر شده است که انتخاب شهردار در یک بازه زمانی کوتاه‌تر انجام شود.

وی افزود: هدف اعضای شورا تمکین از قانون و انتخاب یک فرد اصلح و دارای شاخصه‌های یک شهردار به دور از هرگونه حاشیه و جنجال است و در این راستا از بین 15 گزینه موجود چهار نفر انتخاب نهایی می‌شوند و در پایان بین این چهار نفر بهترین فرد با رزومه و برنامه معرفی می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: از همان ابتدای تشکیل شورای فعلی، برای جلوگیری از هرگونه شبهه و شائبه‌ای تصمیم اعضای موسوم به اکثریت بر این بوده است که به هیچ گزینه‌ای منتصب به ایلات خود رأی ندهند و بر این تصمیم خود همچنان پایبند هستند.

عضو شورای شهر ایلام در گروه موسوم به اقلیت نیز گفت: در آخرین جلسه شورای شهر که با حضور استاندار به‌عنوان شخص اول اجرایی استان، معاون عمرانی سابق استانداری، مدیرکل دفتر امور شهری و مدیرکل حراست استانداری برگزار شد، افراد گروه اکثریت عضو شورا صورت‌جلسه را امضا نکردند چراکه آن‌ها به‌دنبال انتخاب گزینه‌هایی برای شهرداری ایلام هستند که منافعشان را تأمین کند.

حمید مجیدی با بیان اینکه اکثریت اعضا تاکنون چندین مورد تذکر آیین‌نامه‌ای دریافت کرده‌اند، توضیح داد: چندین بار از این اعضا درخواست مناظره برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی برخی مسائل با استفاده از اسناد و مستندات شده است اما آن‌ها مایل به انجام مناظره نیستند.

وی اظهار کرد: اقلیت شورا افراد توانمند دارای شاخصه‌های یک شهردار به اعضای شورای شهر معرفی کرده‌اند اما به علت برخوردهای احساسی یا منفعت‌طلبانه، گروه اکثریت از بررسی رزومه این افراد خودداری می‌کنند درحالی‌که طبق برنامه‌های ارائه‌شده یکی از این نامزدهای معرفی‌شده، امکان تقلیل بدهی‌های شهرداری ایلام از 237 میلیارد تومان به کمتر از این مبلغ در مدت 6 ماه دارد اما اکثریت اعضا از انتخاب و معرفی این گزینه‌ها به‌عنوان شهردار امتناع می‌کنند.

وی ادامه داد: مراجع قانونی، استاندار و فرماندار در جریان قانون‌گریزی این افراد با مستندات، مدارک و ادله کافی هستند و انتظار می‌رود که این نهادها و مسئولان برابر قانون به موضوع شورای شهر ورود کنند تا مرکز استان از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.

این مسئول درباره عدم حضور اقلیت اعضا در جلسات هم گفت: یکی از موارد تخطی اکثریت اعضای شورا در مورد صورت‌جلسه‌ها و دستور کارهاست که ابتدا یک صورت‌جلسه مشخص را به تمامی اعضای شورا اعلام می‌کنند و بعد از اخذ امضا مبنی بر حضور در جلسه و امضای آن دستور کار، اما اکثریت خودسرانه و بدون مشورت با اقلیت اقدام به تغییر دستور جلسه می‌کنند.

مجیدی تأکید کرد: مباحث مطرح شده توسط برخی اعضای شورا مبنی بر توافق آن‌ها بر عدم انتخاب شهردار منتصب به ایلات آن‌ها نیز فریب افکار عمومی بیش نیست چراکه در میان ایلات آن‌ها افراد شایسته و کاردان وجود دارد اما نفوذ در بدنه شهرداری و جانمایی افراد مد نظر خود در مناصب و پست‌های داخلی شهرداری و موارد دیگر ازجمله دلایل کارشکنی این افراد است.

با وجود اینکه مسئولان ارشد استان و اصحاب رسانه خواستار پایان یافتن وضعیت کلاف سردرگم شورای شهر ایلام هستند، روزهای قبل خبری مبنی بر استعفای رئیس شورای شهر ایلام در رسانه‌ها منتشر شد که این درخواست با چهار روی موافق و دوروی مخالف به تصویب رسید و برای تأیید نهایی به فرمانداری ایلام ارسال شد.

در نهایت استعفا توسط فرماندار ایلام مورد تأیید قرار گرفت و منصور بهادری که پیش از این رئیس شورای شهر ایلام بود از شورا خارج و یونس درویشی وارد شورا شد.

شائبه‌ها و مشکلات پیرامون شورای شهر همچنان به قوت خود باقی است، این سؤالات در اذهان عمومی پیش می‌آید که آیا گره‌های کور کلاف سردرگم شورای شهر ایلام باز خواهد شد، آیا مرکز استان ایلام والی جدید خود را به چشم خواهد دید و آیا اعضای شورای شهر به وفاق و همدلی خواهند رسید؟

شناسه خبر 52540