شناسه خبر:52805
1400/12/5 09:17:18

سپهرغرب، گروه خبر: تجمع پیمانکاران شهرداری سنندج در پیگیری مطالبات خود از شهرداری، در حالی صورت گرفته که مدیریت شهری در برابر خواسته به‌حق آنان، گویا روزه سکوت گرفته است.

اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل هر شهر و استانی است، پیمانکاران نیز در این موضوع نقش بازوی اجرای طرح‌های عمرانی و شهرداری‌ها نقش اساسی و بسزایی را ایفا می‌کنند؛ مطالبات پیمانکاران وقتی به‌موقع پرداخت نمی‌شود، سرعت رشد و پیشرفت هر شهری به‌طور محسوس کاهش می‌یابد که در سال‌های اخیر یکی از علت‌های تأخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی در کردستان نارسایی اعتبارات بوده است.

این‌روزها پیمانکارانی که در سالیان اخیر برای شهرداری سنندج، پروژه‌های مختلفی اجرا کرده، علی‌رغم پیگیری و درخواست‌های مکرر هنوز به طلب خود نرسیده‌اند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در مرحله ورشکستگی قرار دارند، تجمع اعتراضی روز گذشته و امروز پیمانکاران جلوی شهرداری و شورای شهر سنندج برای رسیدن به‌حق خود و اینکه هزینه‌های اجرای پروژه‌های آنان از سوی شهرداری پرداخت نشده، خبرنگار ما را برای پیگیری این گزارش راغب کرده تا موضوع را به‌صورت میدانی بررسی کند.

مرادی، یکی از پیمانکاران که به گفته خود برای شهرداری سنندج، سال‌هاست کار می‌کند مدعی شد: اکثر شرکت‌های عمرانی این شهر، سال‌هاست برای انجام پروژه‌های عمرانی از شهرداری سنندج طلب‌های میلیاردی دارند، وعده‌ها و قول‌های بسیاری برای تسویه به ما داده شده، اما کسی جوابگوی خواسته‌ها و بدبختی‌های ما نیست، از هر ارگان و راه قانونی برای گرفتن طلب خود تلاش کرده‌ایم.

وی با ذکر اینکه از مهرماه سال‌جاری در حال پیگیری طلب پیمانکاران هستیم و تاکنون 23 جلسه با شهرداری و شورای شهر داشته‌ایم، افزود: رئیس شورای شهر سنندج طی صورت‌جلسه‌ای که با پیمانکاران برای تسویه بدهی و طلب‌ها تا پایان سال امضا کرده است، وعده پرداخت حقمان را داده است، متأسفانه تاکنون علی‌رغم همه پیگیری‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما داده نشده است، هرکدام از این شرکت پیمانکاران نان‌آور 50 خانواده هستند، زن و کودکان بسیاری منتظر یک لقمه نان از پرداخت حقوق این شرکت‌ها هستند که زندگی آن‌ها با این وضعیت می‌چرخد، همه در شرایط سخت اقتصادی، تورم و گرانی زندگی می‌کنند، خواهش می‌کنیم صدای ما را به گوش مسئولان برسانید.

ناصر گلپری‌پور 63 ساله در این تجمع اعتراضی که به گفته خود اجرای پروژه‌های آسفالت معابر را انجام داده است، نیز درباره مشکلاتش گفت: از سال 92 تاکنون 600 میلیون تومان از شهرداری سنندج طلب دارم، چهار ماه است که در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنیم، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر فقط وعده‌های نابجا به ما می‌دهند، مطمئنم تا پایان سال نیز هیچ کاری نخواهند کرد، روز گذشته از هشت صبح تا این ساعت که 12 ظهر است جلوی شهرداری سنندج تجمع کرده‌ایم، یک نفر از این سازمان بیرون نیامده که دلیل این جمع شدن و درد ما را سؤال کند، امروز نیز جلوی شورای شهر سنندج که تجمع کرده‌ایم، رئیس شورای شهر از درِ پشت ساختمان بیرون می‌رود! این رفتار بسیار زشت و ظلم بزرگی در حق این مردم است، متأسفم که با این سن و سال و بدون پرداخت حقوق کارگران با تمام سختی‌های روزگار باید برای حق خودم تا این اندازه زجر و سختی بکشم، آیا حق و حقوق کارگر در این استان باید این‌گونه پرداخت شود؟ آقای شهردار چرا سکوت کرده‌اید؟

باقری یکی دیگر از پیمانکاران حاضر در این تجمع اعتراضی جلوی شهرداری سنندج نیز اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون تومان از شهرداری سنندج طلب دارم، هفته گذشته 10 درصد این طلب را پرداخت و خبری از مابقی این مبلع نیست، همه سردرگم و بلاتکلیف هستیم و این بیست و سومین تجمع 60 نفر پیمانکار با 35 میلیارد تومان طلب است.

ابراهیم سالم، یکی دیگر از پیمانکاران حاضر در این تجمع با بیان اینکه حدود یک میلیارد تومان از شهرداری سنندج طلب دارد، مدعی شد: پروژه‌هایی مختلفی در زمینه سیستم آبیاری تحت فشار و فضای سبز در بلوار شهدای انتظامی، بوستان کوچکه‌رش و پارک آشتی اجرا شده است که برای احقاق حق خود، 23 جلسه برگزار شده اما متأسفانه رئیس شورای شهر سنندج بیش از سه بار خلف وعده کرده و بیشتر از این‌که نگران عدم دریافت مطالبات خود باشم از بی‌احترامی و بدعهدی آنان بیشتر ناراحتم.

وی گفت: قرار شد درصدی به‌عنوان مُسَکن در یک ماه گذشته به پیمانکار پرداخت کنند اما حال که یک ماه دیگر گذشته و تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است، وقتی یک عضو شورا یا شهرداری، وعده یا حرفی به این افراد تحویل می‌دهند باید برای خودشان ارزشی قائل شوند.

یعقوبی، از دیگر پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری که بخشی از پروژه‌های پارک شهرک سعدی و پارک آشتی سنندج را انجام داده است، گفت: از دو سال گذشته تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان از شهرداری طلب دارم، شهردار منطقه دو به ما قول داد که در حین کار پرداختی یا تهاتر انجام بگیرد، اما از مهرماه تاکنون از تهاتر جلوگیری شده و پرداخت نقدی از6 ماه اخیر نیز فقط 10 درصد بوده است.

رضا مولایی، نماینده رانندگان نیز که در این تجمع حضور داشت، اظهار کرد: 11 نفر راننده ماشین که سنگ‌فرش و پله برای پارک آشتی در منطقه دو، جابه‌جا کرده، یک میلیارد و 100 میلیون تومان از شهرداری منطقه دو سنندج طلب داشته اما هیچ‌کس در شهرداری پاسخ‌گوی درخواست‌های ما نیست؛ حتی جواب سلام ما را به‌زور می‌دهند، قرار شد پرداختی به‌عنوان مُسَکن به رانندگان و پیمانکار داده شود، اما خبری نیست، ما رانندگان بدون هیچ پشتوانه مالی از قشر ضعیف جامعه با این هزینه‌های سرسام‌آور تعمیر ماشین‌آلات، به این پرداختی‌ها نیاز داریم.

محمدی نماینده استادکاران و کارگران نیز در این تجمع با بیان اینکه آیا شهرداری از طلب خود به هر سازمان، شخص یا ارگانی گذشت خواهد کرد؟ گفت: آقای شهردار چرا حق کارگران مظلوم را پرداخت نمی‌کنید، 180 نفر کارگر که با شهرداری یا پیمانکاران قرارداد داشته‌اند بیش از دو میلیارد تومان از شهرداری سنندج طلب دارند که فقط شرمنده زن و بچه‌های خود هستند، آیا کارگران گناهی مرتکب شده‌اند که برای شهرداری کار می‌کنند، چرا طلب 35 میلیارد تومان پیمانکار، استادکار و کارگران پرداخت نمی‌شود، کارگران را با پیمانکارهای قدر مقایسه می‌کنند درحالی‌که طلب‌های ما در حد 100 میلیون و 50 میلیون تومان است، خدا این را از هیچ‌کس قبول نخواهد کرد. لطفاً همانند همیشه این مشکلات مردمی را به گوش مسئولان برسانید.

در ارتباط وضعیت طلب پیمانکاران و کارگران شهرداری که برای چندمین بار جلوی شورای شهر و شهرداری تجمع کرده‌اند، با رئیس شورای شهر سنندج به گفت‌وگو پرداختیم که مدعی شد: بدهی پیمانکاران به دوره شهردار گذشته مرتبط است، به‌هرحال برای تسریع در پرداخت طلب آن‌ها دو مزایده تاکنون برگزار و سه‌شنبه این هفته، برنده مزایده را معرفی خواهیم کرد و تاکنون حدود پنج میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.

فرزاد زارعی با بیان اینکه امیدوارم تا قبل از سال جدید بدهی پیمانکارها پرداخت شود، افزود: طبق قانون اگر تهاتر یا زمینی فروخته شود، نیازمند طی یک فرایند زمانی و فرایند قانونی است که با تأیید فرمانداری، امیدوارم پول حاصل به طور مساوی میان پیمانکاران تقسیم شود.

وی با اذعان اینکه پیمانکاران 256 میلیارد از شهرداری سنندج طلب دارند، خاطرنشان کرد: عقیده داریم پیمانکاران بازوی اجرای شهرداری هستند و باید با انگیزه و امید بیشتر در سال آینده کار خود را شروع کنند!

رئیس شورای شهر سنندج با قدردانی از صبر و حوصله طلبکاران که در این شرایط اقتصادی با شهرداری همکاری می‌کنند، گفت: نحوه پرداخت بدهی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها برای پروژه‌های عمرانی معمولاً با تأخیر مواجه بوده و همیشه پیمانکاران طلبکار هستند! اما سعی ما بر پرداخت سریع طلب این افراد است.

شناسه خبر 52805