شناسه خبر:52950
1400/12/9 09:43:10

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست جمعیت هلال‌احمر ملایر گفت: در راستای اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد اجتماع‌محور و با هدف حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، روستای «عُشاق» این شهرستان به‌عنوان هدف طرح در گام نخست انتخاب و معرفی شد.

«منوچهر بداغی» روز یک‌شنبه اظهار کرد: انتخاب این روستا به‌عنوان هدف طرح با توجه به وجود معدن و امکان آسیب‌ و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی و همچنین مشارکت‌پذیری اهالی و جامعه محلی بوده است.

وی افزود: اعضای این کاروان متشکل از هشت نفر اهالی روستا به‌عنوان داوطلب و جوانان محلی عضو جمعیت هلال‌احمر، یک کارشناس هلال‌احمر و یک کارشناس منابع طبیعی است.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر ملایر ادامه داد: قرار است این طرح که از 20 مهرماه امسال آغاز شده و تا 20 مهرماه سال آینده ادامه دارد، پس از روستای عُشاق در دیگر روستاهای دارای خانه هلال و مستعد ازنظر حوادث و سوانح طبیعی شهرستان نیز اجرا شود.

بداغی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز این طرح در روستای عشاق تاکنون 36 نفر از کودکان در کارگاه آموزش و پیشگیری از کرونا و 70 نفر از جوانان در دوره‌های آموزش امداد و کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر روستای عُشاق طرح نهال‌کاری در روستای ده‌چانه توسط اعضای کاروان نیکوکاری انجام شده است، گفت: آموزش امداد اولیه به ساکنان روستا، آموزش مقابله با حوادث و سوانح، آموزش عمومی و مهارت‌های جوامع روستایی و آموزش اطفای حریق با محوریت خانه هلال، از دیگر برنامه‌های کاروان نیکوکاری است.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر ملایر ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین مردم، ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی ذی‌نفعان، دست‌اندرکاران، جوامع محلی و بهره‌برداران در راستای توسعه پایدار منابع طبیعی، تقویت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی از طریق تسهیل‌گری، توسعه مسئولیت‌پذیری و فعالیت‌های داوطلبانه در میان جوامع محلی و کنترل و مهار عوامل تخریب منابع طبیعی را از دیگر اهداف اجرای طرح نیکوکاری عنوان کرد.

به گفته بداغی اشاعه فرهنگ منابع طبیعی و ارتقای آگاهی‌ها و مهارت‌های امدادی، آموزش، ترویج و توان‌افزایی اعضای کاروان نیکوکاری، مدیریت حل تعارضات در حوزه منابع طبیعی، آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی، طبیعت‌گردی، نهادسازی در روستا، آموزش و مهارت‌افزایی در راستای بهبود کسب‌وکار و کارآفرینی، تقویت شبکه همیاران طبیعت و حفظ و احیای منابع طبیعی با رویکرد توسعه پایدار، از دیگر اهداف و محورهای این طرح است.

شناسه خبر 52950