شناسه خبر:53396
1400/12/21 10:03:15

سپهرغرب، گروه شهر: شهر کشکایش پرتغال با اجرای طرح حمل‌ونقل عمومی رایگان، شاهد افزایش 10 درصدی مسافران شده است که همین امر در کاهش آلودگی هوا و افزایش درآمد شهری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شهرداری کشکایش در سال 2020 تصمیم گرفت یک پروژه جسورانه جدید با ارائه خدمات حمل و نقل عمومی رایگان برای ساکنان خود اجرا کند. این اقدام، کشکایش را به تنها منطقه در پرتغال و یکی از معدود شهرها در اروپا تبدیل کرد که چنین طرحی را پیاده کرده است. مقامات پس از گذشت بیش از یک سال از این طرح، با خوشحالی گزارش دادند که تعداد مسافران در سیستم حمل و نقل عمومی با وجود محدودیت‌های همه‌گیری کرونا، 10 درصد افزایش یافته است.

میگوئل پینتو لوز، معاون شهردار کاسکایس، در این رابطه گفت: "چنین تصمیمی، آسان نبود. از آنجایی که ما در اجرای این طرح پیشگام بودیم، مجبور شدیم کل پروژه را از ابتدا خودمان طراحی کنیم که این کار با ایجاد اداره حمل‌ونقل یکپارچه شروع شد. سپس پروژه MobiCascais را ایجاد کردیم که بر اساس آن موفق شدیم انواع جابه‌جایی‌های شهری، از اتوبوس گرفته تا دوچرخه و اسکوتر را در سراسر شهر هماهنگ کنیم."

وی ادامه داد: "پس از آن باید به فکر سیستمی می‌بودیم که به همه انواع روش‌های حمل و نقل اجازه می‌داد تا با یکدیگر یکپارچه شوند؛ به این ترتیب، در نهایت برنامه‌ای ایجاد کردیم که به شهروندان شهر اجازه می‌دهد به همه روش‌های جابه‌جایی شهری به طور هماهنگ و در زمان دلخواه دسترسی داشته باشند."

شهرداری در راستای این اقدام نیز تصمیم گرفت مبالغی را که از پارکینگ‌های شهرداری به دست می‌آید، به طور خودکار صرف تعمیر و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل عمومی کند؛ این تصمیم باعث به وجود آمدن نوعی "اقتصاد مدور" شده است به طوری که افرادی با وسیله نقلیه شخصی، در واقع به نوسازی و بهسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز کمک می‌کنند. 

از سوی دیگر نیز استفاده بیشتر افراد از حمل‌ونقل عمومی به معنای جریان روان‌تر ترافیک برای رانندگان وسایل نقلیه شخصی است.

شناسه خبر 53396