شناسه خبر:54054
1401/1/22 10:41:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: خشک شدن تالاب‌ها و رها کردن زمین‌های کشاورزی توسط بهره‌برداران موجب تشدید آلودگی هوا و بروز پدیده گردوغبار شده است.

مریم محمدی روز یکشنبه در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای استان همدان افزود: حق‌آبه تالاب‌ها باید به‌موقع داده شود، چراکه این موضوع تأثیر مستقم و زیادی در بروز پدیده گردوغبار دارد.

وی اظهار کرد:‌ ریزگردها از روز جمعه نقاط مختلفی از کشور با اولویت مناطق غربی را فرا گرفته‌اند که در این مسیر با توجه به خشکی هر شهر، میزان غلظت آلودگی هوا تشدید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان تأکید کرد: هرچند افزایش غلظت گردوغبار خطرناک است، اما خطر و غلظت آن کمتر از آلاینده‌هایی است که به‌علت پدیده وارونگی دما نزدیک سطح زمین می‌شوند.

محمدی افزود: بارش باران بهاری پس از دو روز شاخص کیفی هوای استان همدان به‌جز کبودراهنگ را در وضعیت پاک و سالم قرار داد؛ اما به‌یکباره ساعت یک بامداد روز گذشته شاخص کیفی هوای همدان نیز روی عدد 633 و ساعت پنج صبح روی عدد 488 قرار گرفت.

به گفته وی ثبت این اعداد در ساعات ابتدایی روز و زمانی که ترددی وجود ندارد نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس و کاهش تردد وسایل نقلیه تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه باید برنامه بلندمدت و یک‌سری محدودیت‌ها برای رفع این مشکل درنظر گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای همدان بهتر از دیگر استان‌های غربی نظیر ایلام، کرمانشاه و لرستان است، گفت: ماسک‌های معمولی تأثیر چندانی در جلوگیری از ورود گردوغبار به بدن ندارد؛ بنابراین استفاده از ماسک‌های فیلتردار در این شرایط توصیه می‌شود.

محمدی افزود: نهاوند و ملایر آلوده‌ترین شهرهای استان در چند روز گذشته بودند؛ همچنین درصورت ناسالم شدن وضعیت کیفی هوا برای گروه‌های حساس، باید مهد کودک‌ها تعطیل و کاهش فعالیت در فضای باز به اداره ورزش اطلاع داده شود.

وی گفت: نیروگاه شهیدمفتح متعهد به راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان فامنین شده که امید می‌رود همکاری لازم برای نصب نمایشگر کیفی هوا در شهرستان ملایر را نیز داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: با وجود قرار گرفتن وضعیت کیفی هوای استان در شرایط ناسالم، میزان مراجعه بیماران دارای مشکلات قلبی و تنفسی به مراکز درمانی تغییری نداشته، چراکه وضعیت کیفی هوا پیوسته در نوسان بوده و در بلندمدت اثر خود را نشان می‌دهد.

فاطمه ترکمان‌اسدی افزود: زدن ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برگ برنده‌ای برای مواجهه با آلودگی هوا به‌شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند تدوین سیاست کلان برای پیشگیری از بروز بحران هستیم، ابراز کرد: می‌توان نسبت به تغییر ساعات کاری ادارات و دورکاری بانوان شاغل باردار اقدام کرد یا با آموزش و فرهنگ‌سازی، از حضور افراد در فضاها و مراکز روباز جلوگیری شود.

به گفته ترکمان‌اسدی هرچند طبق گزارش محیط‌زیست تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، اما هدف از طرح این موضوع حفظ سلامت دانش‌آموزان و کاهش مواجهه آنان با آلودگی هوا است که در این راستا حذف یا محدودیت در زمان زنگ تفریح پیشنهاد می‌شود.

استان همدان دارای سه تالاب طبیعی شامل آق‌گل در ملایر، چم‌شور و پیرسلمان در اسدآباد بوده و مابقی تالاب‌ها فصلی هستند.

ورود توده گردوغبار از روز جمعه به آسمان استان همدان، موجب آلودگی هوای منطقه شده است.

تاکنون 48 هزار هکتار کانون گردوغبار در استان همدان شناسایی شده که دشت‌های قهاوند، کبودراهنگ، فامنین و آورزمان را شامل می‌شود.

شناسه خبر 54054