شناسه خبر:54824
1401/2/10 12:33:54
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت:

ثبت‌نام 142 هزار کردستانی در طرح مسکن ملی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: تاکنون 142 هزار نفر در استان در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند.

عرفان مرادی در اولین جلسه شورای مسکن ملی کردستان در سال جاری، با اشاره به اینکه سهمیه 87 هزار واحد احداث مسکن ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان ابلاغ شده است اظهار کرد: هم‌اکنون 142 هزار نفر برای مسکن ملی در استان ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد دو برابر برنامه ابلاغی است.

وی متقاضیان حایز شرایط را 63 هزار و 785 نفر، متقاضیان تأیید نهایی 11 هزار و 706 نفر، افتتاح حساب هفت هزار و 481 نفر و واریز به حساب را هفت هزار و 467 نفر ذکر کرد و گفت: تاکنون برای هفت هزار و 84 نفر زمین تخصیص یافته و برای 6 هزار و 21 واحد پروژه تعریف شده است.

وی تعداد صدور پروانه ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن استان را سه هزار و 500 واحد ذکر کرد و گفت: از تعداد 142 هزار ثبت نام شده مسکن ملی تعداد 22 هزار نفر مازاد بر ثبت‌نام است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، تولید سالانه 16 هزار و 370 واحد مسکن شهری در استان نیازمند 422 هکتار زمین است‌.

مرادی مجموع زمین مورد نیاز استان در برنامه ابلاغی طرح نهضت ملی هزار و 688 هکتار عنوان کرد و گفت: در صورت تأیید نهایی 70 درصد متقاضیان ثبت‌نام شده طرح مسکن ملی دو هزار هکتار زمین مورد نیاز است که با توجه به مشکلی که در زمینه تأمین زمین در استان وجود دارد این میزان زمین رقم بزرگی است.

وی یادآورشد: مشکل تأمین زمین در استان نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی با اشاره به برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای احداث مسکن ملی در شهرستان سنندج تصریح کرد: طبق برنامه ابلاغی 22 هزار و 646 نفر مسکن ملی به شهر سنندج اختصاص یافته است، که تعداد ثبت‌نام شدگان این شهر 45 هزار نفر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان زمین مورد نیاز برای مسکن ملی در شهر سنندج را 630 هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون برای چهار هزار و 134 زمین تخصیص یافته است.

مرادی یاد آورشد: به‌منظور تأمین زمین مورد نیاز برای شهر سنندج اراضی 130 هکتاری لشکر، اراضی اوقافی دولتی، زمین روستای آساوله، اراضی نیشتمان و اراضی جنوب حسن‌آباد سنندج پیش‌بینی شده است.

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان هم در این جلسه شیوه‌نامه نهضت ملی را مهم‌ترین موضوع دانست و گفت: از آنجا که پنج هزار و 700 واحد متقاضی ثبت‌نام کردند از این تعداد سه هزار و 600 واحد به صورت انبوه و دو هزار و 200 واحد به صورت خود مالک است.

امید راست‌بین متقاضیان خود مالکی را ظرفیت مناسبی دانست و افزود: با توجه به تراکم متقاضی و محدودیت‌های موجود در تأمین زمین می‌توان بلند مرتبه سازی را تجهیز کرد.

  هزار و 798 واحد مسکن مهر تعیین تکلیف نشده است

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام آمارها تعداد هزار و 789 واحد مسکن مهر باقی مانده که تاکنون تعیین تکلیف نشده است گفت: طبق تبصره (11) قانون بودجه سال 1401 اگر این واحدها تا پایان خرداد تعیین‌تکلیف نشوند نرخ یارانه آن‌ها حذف می‌شود و بر اساس نرخ 18 درصد تقسیط می‌شود.

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان یادآور شد: برخی پروژه‌ها پنج سال به اتمام رسیده است و نیز 598 واحد تکمیل شده و تحویل متقاضیان شده و در آن سکونت دارند اما تاکنون اقساط بانک را پرداخت نکرده‌اند.

راست‌بین تأکید کرد: در راستای تقویت منابع بانک مسکن طبق بند (18) جلسه 1400/10 وزارت راه و شهرسازی همه ادارات ملزم هستند نسبت به انتقال حساب‌های خود به بانک مسکن اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان نیز گفت: طبق قانون ساخت و ساز مسکن در عرصه‌های کشاورزی درجه یک و درجه دو در حریم شهرها ممنوع است.

سعدی نقشبندی افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها جزو اختیارات تام وزیر جهاد کشاورزی است.

شهرام ملکی معاون عمرانی استاندار کردستان نیز تأمین زمین مورد نیاز را مهم‌ترین چالش در استان دانست و گفت: در شهرستان‌ها فرمانداران موظفند مشکلات را بررسی کنند و گزارش نهایی را به استان ارائه کنند‌.

شناسه خبر 54824