شناسه خبر:55592
1401/3/1 11:30:10

سپهرغرب، گروه کاردانش: محققان افق‌های جدیدی برای بررسی مسیرهای پیام‌رسان درگیر در بروز آلزایمر و ارزیابی نقش میکرو RNAها و عوامل رشد پیشنهادشده در کنترل و درمان آلزایمر را کشف کردند.

آلزایمر یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های نورودژنراتیو (تحلیل‌برنده اعصاب) است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. کهولت سن یکی از اصلی‌ترین علل ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود و با توجه به رشد متوسط امید به زندگی و افزایش افراد مسن در جوامع، میزان ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.

چگونگی بروز و علایم آلزایمر به‌صورت گسترده مورد پژوهش قرار گرفته است؛ با این وجود چندین سؤال کلیدی همچنان بی‌جواب باقی مانده‌اند.

در همین راستا محققان کشور با هدف استخراج دانش جدید از داده‌های علمی موجود، 10 مجموعه داده از بیان ژن در مناطق مختلف مغز شامل «هیپوکامپ»، «سربلوم»، «انترورینال» و «کورتکس فرونتال» و «تمپورال» 820 بیمار مبتلا به آلزایمر و 626 فرد سالم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی و معتبر Cells به چاپ رسیده است، نشان داد که یک‌هزار و 713 اختلاف در بیان ژن مناطق مختلف مغز در مبتلایان به آلزایمر با افراد سالم وجود دارد. همچنین بررسی‌ مسیرهای پیام‌رسان تغییریافته در مناطق مختلف مغز را مشخص کرد که شامل سیناپس‌های ترشح‌کننده GABA و مسیر پیام‌رسان واپسگرای (retrograde) اندوکانابینوئید می‌شد.

شناسه خبر 55592