شناسه خبر:55613
1401/3/1 12:20:46

سپهرغرب، گروه انتظار: یک متخصص حوزه مهدویت به نقش زنان در ظهور حضرت حجت اشاره کرد و گفت: زن در بحث مهدویت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مرحوم حجت الاسلام سعید شیری به جایگاه زن در ظهور حضرت حجت و یاری رساندن به ایشان اشاره و اظهار کرد: حضرت مهدی(عج) از بین همه معصومین، حضرت زهرا (س) را به عنوان الگوی خود معرفی می‌کند و می‌فرماید" برای من در دختر رسول خدا اسوه ای نیکو است". این بیان ایشان جای بسیار تامل دارد که قطب عالم امکان و کسی که قرار است دنیا را پر از عدل و داد کند، ایشان که غایت هدف تمام پیامبران الهی هستند و به عنوان هدف خلقت بشر از ایشان یاد می‌شود، فردی را به عنوان الگو برای خود و جهانیان معرفی می‌کند که ایشان یک بانو هستند، این موضوع بیانگر این مطلب است که زن جایگاه بسیار والایی در ظهور حضرت حجت دارد.

وی با بیان اینکه در روایات از بانوان بسیاری یاد شده که پس از ظهور حضرت حجت رجعت خواهند کرد افزود: زنان شیعه در کشورهای اسلامی نیز می‌توانند با الگو گیری از این زنان در تاریخ اسلام، از یاری دهندگان امام زمان باشند.

شیری تصریح کرد: یکی از همین بانوان صیانه ماشطه است، ماشطه در زبان عربی به معنای آرایشگر است.این بانو در زمان فرعون زندکی می‌کرده و در روایات داریم که ایشان پس از ظهور حضرت حجت رجعت خواهند کردو به یاری امام زمان می‌شتابند.

وی ادامه داد: بر اساس آیه 83 سوره نمل و طبق مفاهیم دعای عهد و آل یاسین و...برخی از یاران حضرت مهدی پس از ظهور ایشان رجعت می‌کنند و به یاری حضرت می‌شتابند، بر اساس روایات نیز یکی از زنانی که در زمان ظهور ایشان رجعت می‌کند بانویی به نام صیانه ماشطه است.

این متخصص حوزه مهدویت گفت: روزی پیامبر وقتی به همراه جبرئیل به معراج می‌رفتند به جایی می‌رسند که عطر بسیار خوشی دارد، حضرت از جبرئیل سوال می‌کند علت این بوی خوش در این قطعه از آسمان چیست؟ جبرئیل می‌گوید در زمان فرعون بانوی آرایشگری بوده به نام صیانه ماشطه، ایشان مسئول آرایش دختران و زنان فرعون بوده که به صورت مخفیانه به حضرت موسی و خداوند ایمان پیدا می‌کند.روزی وقتی شانه از دست ایشان بر روی زمین می‌افتد بی اختیار نام خداوند را بر زبان می‌آورد.دختر فرعون می‌گوید تو پدر مرا داشتی ستایش می‌کردی؟ صیانه می‌گوید من خدایی را ستایش میکنم که مرگ و زندگی پدر تو و همه ما در دست ایشان است. دختر فرعون ناراحت می‌شود و موضوع را به پدرش اطلاع می‌دهد فرعون که در یک مهمانی حضور داشته دستور می‌دهد صیانه را در آن مهمانی حاضر کنند فرعون در آن مجلس از صیانه می‌خواهد که به موسی و خدای موسی اهانت کند.صیانه در پاسخ می‌گوید من به موسی و خدای موسی ایمان آورده ام و هرگز به ایشان اهانت نخواهم کرد.فرعون دستور می‌دهد فرزندان صیانه را می‌آورند و یکی یکی فرزندانش را در مقابل چشمانش به کوره مس پزی می‌اندازند و آنها را شهید می‌کنند و در نهایت نیز خود صیانه را در این آتش گداخته می‌اندازند.جبرئیل به حضرت محمد می‌گوید این بوی خوش به علت شهادت صیانه و فرزندانش است که در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) رجعت خواهند کرد واز یاران حضرت حجت خواهد شد.

شیری تاکید کرد: زنان جامعه اسلامی و دختران مومن اگر بخواهند بدانند که چه نقشی در ظهور حضرت حجت دارند باید بررسی کنند که یاران حضرت مهدی چه ویژگی‌هایی دارند، می‌توانند صیانه را در زندگی خود الگو قرار دهند، زندگینامه ایشان را بخوانند و ویژگی‌های اخلاقی ایشان را برای خود الگو قرار دهند.

این متخصص حوزه مهدویت گفت: بانوی دیگری که بر اساس روایات در زمان ظهور حضرت حجت رجعت خواهد کرد سمیه است.سمیه زن یاسر و مادر عمار بود و جزو اولین کسانی است که به حضرت محمد ایمان آورد.سمیه پیرزنی سیاه پوست و از کنیزان آن دوره بود.اما معرفت بسیار بالایی داشت و شکنجه‌های وحشتناک مشرکان را تحمل کرد اما از اعتقادات خودش بازنگشت و در نهایت ایشان را به طرز فجیهی به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: در روایات داریم که سمیه از یاران رجعت یافته حضرت مهدی است که می‌تواند الگویی برای تمام زنان جامعه اسلامی باشد.

این متخصص حوزه مهدویت با اشاره به اینکه نسیبه یکی از زنان صدر اسلام است که در روایات به رجعت ایشان پس از ظهور حضرت مهدی اشاره شده، افزود: نسیبه معروف به ام عماره، دختر کعب بن امر که از انصار بوده، به عنوان پرستار همراه پیامبر در جنگ‌ها شرکت می‌کرد.کارش ایشان مداوای زخمیان بوده.در جنگ احد عده ای از دستورات پیامبر سرپیچی می‌کنند و کم کم دشمنان پیامبر را هم محاصره می‌کنند.در این جنگ بسیاری از مسلمانان پا به فرار می‌گذارند.نسیبه وقتی می‌بیند مسلمانان در حال فرار هستند و دو فرزند ایشان نیز که در آن جنگ حضور داشتند در حال فرار اند شمشیر بر روی فرزندانش می‌کشد و می‌گوید به خدا قسم اگر قدم دیگری بردارید خودم شما را خواهم کشت.

وی ادامه داد: اینکه یک مادر در بحبوحه خطر فرزندان خود را ببیند و بر روی آنها شمشیر بکشد و بگوید باید برگردید و پیامبر را یاری کنید وگرنه من شما را خواهم کشت، این به مفهوم این است که ای پیامبر من و فرزندانم فدای تو.بنابراین چه کسی بهتر از نسیبه می‌تواند یار حضرت مهدی باشد که خودش، دارایی اش و فرزندانش را فدای حجت الهی کند.

شیری گفت: جالب تر اینکه فرزند نسیبه در این حین توسط دشمن زخمی می‌شود سپس وی را مداوا می‌کند و دوباره او را به میدان جنگ می‌فرستد.در برخی روایات نیز داریم که خود نسیبه در این جنگ 13 زخم برمی‌دارد که یکی از آنها از ناحیه گردن بوده است.یک سال ایشان این زخم را مداوا می‌کند و پس از یک سال بر اثر همان زخم به شهادت می‌رسد.

مدرس حوزه علمیه ملایر در ادامه تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز مادرانی چون نسیبه کم نداشتیم، مادرانی که چهار فرزندش به شهادت رسیدند اما مانند کوه استوار بودند و خم به ابرو نیاوردند. نسیبه و مادران شهدا می‌توانند الگویی برای زنان جامعه اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های رجعت این است که ما بتوانیم الگوسازی کنیم و زندگینامه این افراد را مطالعه کرده و کردار، معرفت، بصیرت، اخلاص و شجاعت آنها را الگو قرار دهیم و از این طریق شرایط ظهور را مهیا کنیم.

لازم به ذکر است، این گفتگو پیش از فوت حجت‌الاسلام شیری تهیه شده است، رحمت خدا بر او.

شناسه خبر 55613