شناسه خبر:55839
1401/3/5 09:18:10

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی برداشت 48 هزار تُن سیر خشک و تر از مزارع این استان در سال جاری خبر داد.

علی بایگانه اظهار کرد: سطح زیر کشت امسال سیر خشک و تر استان همدان جمعاً سه هزار و 400 هکتار بوده که براساس پیش‌بینی‌ از این میزان سطح بیش از 48 هزار تُن سیر خشک و تر برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مبنای تولید سیر خشک است، افزود: از 48 هزار تُن تولید پیش‌بینی‌شده سیر خشک و تر استان، 44 هزار تُن به سیر خشک و چهار هزار تُن به سیر تر اختصاص دارد.

وی میزان سطح زیر کشت سال گذشته سیر استان را سه هزار و 600 هکتار با تولید 49 هزار تُن برشمرد و گفت: هرساله عملیات برداشت این محصول از اواخر تیرماه آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه خواهد داشت.

همدان بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارد؛ به‌‌نوعی که روستای «سولان» در شهرستان همدان بیش از 60 درصد از تولید سیر استان را از آنِ خود کرده است.

از طرفی سیر محصول پایدار استان همدان است و به‌لحاظ طعم و مزه، محصول همدان برتری خاصی نسبت به سایر نقاط کشور دارد؛ تا آنجا که حتی سیر خشک همدان با سابقه‌ای طولانی در بین مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی علاوه‌بر سبد خانوارها در سبد خرید شرکت‌های تولید دارویی و بهداشتی نیز قرار گرفته و به‌عنوان محصولی راهبردی در کشور مورد توجه است.

شناسه خبر 55839