شناسه خبر:55919
1401/3/7 10:04:36

سپهرغرب، گروه فرهنگی: هفتادوپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در روزهای میانی برگزاری‌اش با برخی حواشی روبه‌رو بود؛ مهم‌ترین اتفاق این دوره جشنواره آن است که تا روزهای میانی این معتبرترین رویداد سینمایی جهان هنوز شاهکاری نداشته که بتواند نظرات بخش اعظمی از منتقدان و اهالی رسانه را به خود جذب کند و بعید نیست که تا پایان جشنواره هم نهایتاً شاهد فیلم‌های معمولی باشیم‌ و نه شاهکارهای خارق‌العاده!

«برادران لیلا»، با کارگردانی سعید روستایی و بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی، نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن است. این فیلم در جشنواره کن در پنج نوبت روی پرده می‌رود که نخستین نمایش آن، ساعت 15 روز چهارشنبه 25 می- چهارم خرداد در گرند لومیر (سالن اصلی جشنواره) بود. عجیب اینکه این فیلم فاقد پروانه نمایش است و هیچکدام از مدیران سینمایی هم آن را ندیده‌اند و دراین‌باره هم هیچگاه پاسخی شنیده نشد؛ هنوز کسی نمی‌داند که قرار است از این جعبه سربسته چه چیزی بیرون بیاید.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از سینما پرس چند روز پیش یعنی یکشنبه 22 می‌ فیلم دیگری با موضوع ایران به نمایش درآمد. هم‌زمان با پخش «عنکبوت مقدس» در فستیوال کن به کارگردانی علی عباسی و حضور عوامل فیلم روی فرش قرمز، گروهی از معترضان فمینیست با اشاره به فهرست «129 زن‌کشی در فرانسه از زمان برگزاری آخرین جشنواره کن» اعتراضاتی را به نمایش گذاشتند. این دومین اعتراض فمینیستی جشنواره فیلم کن امسال است؛ این اتفاق نشان از آن دارد که این افراد به‌صورت از پیش تعیین‌شده در جشنواره حضور پیدا کرده بودند.

از سوی دیگر تا روزهای میانی جشنواره، فیلم «زمان آرماگدون» ساخته «جیمز گری» تاکنون بیشترین امتیازات را در جدول منتقدان سینمایی جشنواره فیلم کن به خود اختصاص داده است. این فیلم درام به نویسندگی و کارگردانی «جیمز گری» با نقش‌آفرینی «آن هاتوی»، «آنتونی هاپکینز» و «جرمی استرانگ» و با فیلمبرداری داریوش خنجی در ایالت نیوجرسی آمریکا ساخته شده و با امتیاز 8/ 2 تاکنون صدرنشین جدول منتقدان اسکرین در میان فیلم‌های نمایش‌داده‌شده در بخش رقابتی است. «زمان آرماگدون» فیلم داستانی عمیقاً شخصی بوده که درباره استحکام خانواده و جست‌وجوی رؤیای آمریکایی توسط نسل‌ها است. «ماتیو ماچر» از روزنامه لوموند فرانسه و «استفن زاخارک» از مجله تایم چهار ستاره کامل را به ساخته جدید «جیمز گری» اختصاص داده‌اند. این درحالی است که «پیتر بردشاو» منتقد معروف گاردین با یک ستاره کمترین امتیاز را برای این فیلم درنظر گرفته است. با این وجود فیلم «زمان آرماگدون» با کسب 8/ 2 ستاره (از امتیاز کامل 4 ستاره) تا اینجای جشنواره کن بیشترین اقبال را از سوی منتقدان کسب کرده است. در این جدول، فیلم «EO» ساخته «یرژی اسکولیموفسکی» با نمره 7/ 2 و «مثلث اندوه» به کارگردانی «روبن اوستلوند» با امتیاز 5/ 2 در رتبه‌های بعدی جدول امتیازات منتقدان سینمایی در جشنواره کن قرار دارند.

اما اخلال چندروزه در سامانه تهیه بلیت جشنواره نیز صدای انتقاد و اعتراض بسیاری از اهالی رسانه را درآورده است؛ این اتفاق به این شکل تاکنون سابقه نداشته و برخی بر این باورند که به‌دلیل استقبال خیره‌کننده جهانیان از جشنواره و حضور نزدیک به 40 هزار میهمان در این رویداد سینمایی، این اتفاق رخ داده است.

درنهایت انتشار یک متن توسط ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» علیه علی عباسی، کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس»، یکی دیگر از حواشی روزهای میانی کن هفتادوپنج بود.

درنهایت اینکه باید دید فیلم «برادران لیلا» با چه ایده، ساختار و روایتی صورت‌بندی شده است. ساخته دو ساعت و 45 دقیقه‌ای روستایی که از طولانی‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن بوده، نقدی است بر آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا، درباره پدری است که مقادیری سکه را برای روز مبادا مخفی کرده و فقط لیلا دختر این پیرمرد از مخفیگاه سکه‌ها خبر دارد. شرکت فرانسوی «وایلد بانچ» پخش‌کننده این فیلم است و از پشتوانه مالی آن اطلاعاتی در دست نیست.

شناسه خبر 55919