شناسه خبر:56169
1401/3/16 09:03:05
سرپرست حفاظت محیط‌زیست کردستان:

بیابانی شدن کردستان را تهدید می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان گفت: فرسایش خاک در استان به یک بحران تبدیل شده است و دشت‌های شرقی ما به سوی بیابانی شدن حرکت می‌کنند.

خیرالله مرادی اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع مربوط به همه ملت است و حفاظت از آن‌ها تنها به‌عهده یک اداره نیست، بلکه همه مسئول هستند.

وی افزود: آگاهی عمومی و احساس مسئولیت همگانی درخصوص حفاظت از محیط‌زیست ازجمله اموری است که انتظار داریم رسانه‌های رسمی ما را در این راستا یاری کنند.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست کردستان تصریح کرد: اقدامات کشور ترکیه ازجمله سدسازی عامل تغییر اقلیمی در ایران و به‌ویژه استان کردستان است و خطر بیابانی شدن شرق استان را تهدید می‌کند.

مرادی افزود: یک معضل دیگر در حوزه آلایندگی هوا عدم وجود ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کشور عراق بوده که بر مشکلات کشورمان در این خصوص افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: دشت‌های شرقی استان دشت‌های استراتژیک کشور هستند، برای حل مشکلات کم‌آبی و خشکیدگی دشت‌های شرق استان سدسازی راه حل خوبی بود که در این خصوص سدهای آزاد و ژاوه را احداث کردند؛ اما تا امروز این سدها آماده نشده و آب آن‌ها به دشت‌های شرقی نرسیده است.

مرادی همچنین از کاهش 28 درصدی بارش در سال آبی جاری و افزایش دو درجه‌ای دما خبر داد و گفت: استان کردستان از سردمداران فرسایش خاک بوده و این مهم یک بحران واقعی بوده؛ چون معیشت مردم وابسته به خاک است.

وی در ادامه به مشکلات دریاچه زریوار مریوان اشاره کرد و گفت: عملکردهای موجود برای نجات دریاچه زریوار یک مرثیه‌خوانی بیش نیست، درحالی که زریوار نیازمند کار عملی است.

مرادی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از سد گاران برای نجات و کمک به وضع موجود زریوار درنظر گرفته شده بود؛ درحالی که هیچ کاربردی برای منطقه و بخش کشاورزی ندارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست کردستان همچنین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شرب مریوان را عامل مؤثری در نجات دریاچه زریوار دانست.

مرادی در پایان سخنان خود وضعیت مدیریت پسماند در استان را نامناسب عنوان کرد و گفت: انتظار داریم وزارت کشور برای رفع کاستی‌ها در این حوزه حمایت ویژه‌ای از استان کردستان داشته باشد.

شناسه خبر 56169