شناسه خبر:56990
1401/4/4 08:57:05

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار؛ رئیس کمیته امداد کشور همدلی مسئولان استان با محوریت نماینده ولی فقیه را تحسین برانگیز خواند و گفت: همین امر موجب پیشرفت و تعالی کارهای مثال‌زدنی در استان همدان شده است.

روز پنج‌‍‌شنبه، جشن خودکفایی سه هزار و 370 مددجوی کمیته امداد استان همدان، با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور، استاندار همدان و معاون اقتصادی وی، رووسای بانک‌های عامل و جمعی از کارآفرینان در سالن اجتماعات اردوگاه فجر برگزار شد.

توانمند‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و ایجاد درآمد باثبات همراه با رعایت تکریم و حرمت در صدر برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در ابتدای سخنان خود با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: حضرت در کلامی فرموده‌اند؛ «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ‌الْحَلَال؛ عبادت هفتاد جزء است که برترین جزء آن کسب حلال است.» این سخن نشان دهنده اهمیت کار و فعالیت در اسلام است.

سید مرتضی بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: وجود این تعداد مددجو با اجرای طرح‌های اشتغالزایی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و خودکفایی در عرصه اقتصادی نشان‌دهنده وحدت، هماهنگی و همدلی بین نهادهای استان با محوریت نماینده ولی فقیه بوده و نشان می‌دهد دست خدا واقعا با جماعت است.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات ارزنده در حمایت از مددجویان استان همدان، تصریح کرد: مأموریت کمیته امداد به عنوان یک نهاد حمایتی متکی به سه رکن اصلی است؛ نخست ایجاد اشتغال، سپس مسکن (که دغدغه 50 درصد مردم بوده) و در نهایت فرهنگ‌سازی مبتنی بر خودباوری و خوداتکایی است.

این مسئول تأکید کرد: اگر می‌خواهید ریشه فساد را بر کنید، باید تنبلی و بیکاری را از میان بردارید؛ زندگی شرافتمندانه و با عزت یعنی تولید کار و این امر در پیشگاه خداوند متعال بسیار ارزشمند است.

بختیاری با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات باید در میدان حضور یافت، چراکه مدیریت پشت میزنشینی رویه دولت مردمی نیست، متذکر شد: مدیریت درخشان و حمایت موثر استاندار همدان در عرصه‌های اشتغال‌آفرینی برای مددجویان کمیته امداد قابل تحسین و قدردانی است.

وی اذعان کرد: توانمند‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و ایجاد درآمد باثبات همراه با رعایت تکریم و حرمت در صدر برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده و مهارت‌آموزی برای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کشور ضروری است.

این مقام مسئول افزود: هدف ما نیز به عنوان خادم مردم، توانمندسازی مددجویان برای کاهش تعداد افراد زیر پوشش است که ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان پیرو این دیدگاه دنبال می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور با اشاره به ظرفیت بسیج سازندگی و اقدامات ارزنده این نهاد جهادی و انقلابی عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی نیازمند هم‌افزایی بین نهادها و سازمان‌ها برای پیشبرد امور و اهداف بوده و قرار گرفتن ظرفیت بسیج سازندگی در کنار پتانسیل دستگاه‌های اجرایی در زمره این هدف پیگیری می‌شود.

بختیاری یکی از راهبردهای مهم کمیته امداد را اشتغال خانگی توصیف کرده و گفت: بانوان در خط مقدم این عرصه قرار دارند و ما افتخار می‌کنیم تا جایی‌که آن‌ها بتوانند روی پای خودشان بایستند از ایشان حمایت کنیم.

وی در پایان سخنان خود از ارائه مشاوره، اعطای وام، تسهیلات و فراهم کردن فرصت شغلی مناسب با توانمندی‌ افراد خبر داد و بر اشتغال‌آفرینی کمیته امداد امام خمینی بر این محور تاکید کرد.

  کمیته امداد هنگام همه‌گیری کرونا، با حمایت از مستضعفان سربلند شد

استاندار همدان در این جلسه بیان کرد: شکل‌گیری کمیته امداد امام (ره) در راستای «کمک‌رسانی» به محرومان و مستضعفان بود اما در مسیر خدمت‌رسانی به «خوداتکایی» تغییر مسیر داد و این امر ممکن نبود مگر با وجود افراد خدوم، شریف و فکور که در سنوات قبل و فعلی به جای ماهی به آموزش ماهیگیری پرداختند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: بررسی خدمات و فعالیت‌های کمیته امداد حضرت امام از این حیث حائز اهمیت است که در کوران حوادث که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم، اگر این نهاد حمایتی و امثال آن نبودند محرومان و مستضعفان چالش‌های سیاسی و اجتماعی بزرگی داشتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش ما تحریم بوده و در خلال آن فشار زیادی برای مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر ایجاد می‌شود، گفت: همین امر موجب شکل‌گیری فاصله طبقاتی شده و می‌تواند تنش‌زا باشد که نقش کمیته امداد در این موقعیت خود را به خوبی نشان می‌دهد که شکاف‌ها را پر کرده و اجازه گسستگی نمی‌دهد.

استاندار همدان کمیته امداد امام خمینی (ره) را یکی از دستاوردهای اثربخش انقلاب اسلامی خواند و گفت: دشمن قسم‌‌خورده که از تلاش برای جلوگیری از پیشرفت ایران عزیز دست برنخواهد داشت، در یک دهه اخیر نیز سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند. اگر این تحریم‌ها جایی مشکل ایجاد کرده سوءمدیریت نیز مزید بر علت شده که توانسته اثرگذار باشد.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: در ایام همه‌گیری کرونا که بسیاری از مشاغل از کسب‌و‌کار و پیشه خود باز ماندند، نقش کمیته امداد در روشن نگه‌داشتن چراغ اشتغال محسوس بود که جشن امروز به همین مناسبت برپا شده است.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال‌آفرینی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد یک الگو برای همگان است، افزود: اینکه افراد با همتی والا مهارت کسب کرده و با اعتباری که در اختیار داشتند ایجاد شغل کرده و دیگران را هم زیر پوشش خود قرار داده‌اند، سرآمد هستند و باید کار آن‌ها دیده و تقویت شود. ضمن اینکه این تنها یکی از مأموریت‌ها کمیته امداد امام خمینی است.

استاندار همدان توجه به خوداتکایی و خوداشتغالی را یکی از مولفه‌های امیدآفرین استان توصیف و تشریح کرد: تعهد ایجاد اشتغال استان 23 هزار و 500 نفر بوده که از این میزان ایجاد 4 هزار شغل برای کمیته امداد تکلیف شد اما این نهاد هدف گذاری خود را 4 برابر تکلیف محوله قرار داده و رقم 16 هزار شغل را متعهد شده است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه بخش عمده ایجاد اشتغال در استان بر عهده کمتیه امداد است، اظهار کرد: 23 هزار 500 نیز پایه برنامه ریزی ما بوده و رشد 7.5 درصدی مد نظر ما در استان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت جهادی دولت قوی مردمی گفت: آب از عناصر حیات‌بخشی به همه فعالیت‌ها بوده و با توجه به بحران آب در همدان، انتقال آب از فاصله بیش از 150 کیلیومتری به استان همدان که مصوب سفر رهبر انقلاب در سال 1383 بود، در دستور کار ما قرار گرفته، این پروژه در طی مدت 17 سال تنها 40 درصد پیشرفت داشته و خوشبختانه در طول چهار ماه با پیشرفت 60 درصدی مواجه شده و به‌زودی مردم را از نگرانی بحران کمبود آب درمی‌آوریم.

  ایجاد 743 فرصت شغلی برای مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز در ادامه این مراسم گفت: خوشبختانه در سه ماهه نخست سال جاری به همت دولت خدمتگزار 13میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد 743 مورد فرصت شغلی به مددجویان کمیته امداد پرداخت شده است.

محمدرسول شیخی‌زاده خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات به مبلغ 671 میلیارد و 600میلیون تومان به جامعه هدف، 22 هزار و 446 فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به سه هزار و 370 خانواده تحت حمایت (816 نفر زن و 2 هزار و 554 نفر مرد)، تصریح کرد: این تعداد با پرداخت 122 میلیارد تومان تسهیلات به خودکفایی رسیده اند که هزار و 511 نفر آنان شهری و هزار و 859 نفر روستایی بودند.

این مسئول در خاتمه سخنان خود از اشتغال سه هزار و 287 نفر از طریق تسهیلات بانکی و 83 نفر از محل کاریابی خبر داد و گفت: با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور بهره برداری 300 واحد مسکونی مددجویان، کلنگ زنی و آغاز ساخت 460 مسکن مددجویی، شرکت در همایش ملی زکات و حضور در منزل 7 مددجو انجام شد که این اقدامات را به فال نیک گرفته و با جدیت آنها را پیگیری خواهیم کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از یاوران اشتغال استان و 15 کارآفرین برتر شهری و روستایی تجلیل شد.

شناسه خبر 56990