شناسه خبر:57538
1401/4/20 08:55:25

سپهرغرب، گروه سلامت: نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: متأسفانه در یک سال گذشته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و برخی آموزشگاه‌ها در کشور با اخذ شهریه‌های کلان و بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت دستیار پزشک، پیراپزشک و فیزیوتراپیست می‌کنند.

پرهام پارسانژاد، بیان کرد: آموزش پزشکی از کنترل وزارت بهداشت خارج شده است.متأسفانه در یک سال گذشته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و برخی آموزشگاه‌ها در کشور با اخذ شهریه‌های کلان و بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت دستیار پزشک، پیراپزشک و فیزیوتراپیست می‌کنند.

وی ادامه داد: نه چنین دوره‌هایی اساساً در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعریف شده است و نه صلاحیت این مراکز برای برگزاری آن‌ها مورد تأیید آن وزارتخانه است. مراجع علمی این رشته‌های علوم پزشکی هم مدارک صادر شده از این مؤسسات را فاقد ارزش و اعتبار برای اشتغال در حرفه‌های خود می‌دانند.

نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران افزود: در این حال تنها جوانانی می‌مانند که با پرداخت مبالغی هنگفت و گذراندن وقت در این دوره‌ها مدرک به دست برای اشتغال به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و نه‌تنها شغل مورد نظرشان را به دست نمی‌آورند بلکه متوجه می‌شوند که این مدارک و دوره‌ها از دید متولی اصلی بهداشت و درمان کشور فاقد ارزش و اعتبار است.

پارسانژاد گفت: این پدیده که به دلیل سودآوری و اقبال جوانان فاقد شغل مناسب و علاقه‌مند به حرف پزشکی به سرعت در حال گسترش است، ضمن اخلال در نظام آموزشی وزارت بهداشت عواقب جبران‌ناپذیری را برای سلامت مردم و بیماران در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: افرادی که این دوره‌های فاقد مجوز را می‌گذرانند، راه 100 ساله را یک شبه طی کرده و خود را مجاز به دخالت در امر درمانی می‌دانند که تنها فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مجاز به انجام آن هستند.

نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: نگرانی سلامتی و درمان بیماران زمانی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم نه‌تنها کنترلی بر آموزش وجود ندارد بلکه هیچ برنامه نظارتی جدی هم برای تبلیغات افراد فاقد صلاحیت شاغل در امر درمان خصوصا‌ در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی نشده و مردم ناآگاه از خطرات به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

پارسانژاد خاطرنشان کرد: پیرو مکاتبات کمیته حقوقی انجمن فیزیوتراپی ایران با وزارت بهداشت، اداره حقوقی و تنظیم مقررات این وزارتخانه از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد خواسته که بر اساس ماده واحده «قانون تعطیلی مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقات و فرهنگی بدون مجوز» مصوب سال 1373 و آیین نامه اجرایی آن، فعالیت‌های آموزشی خود را در این حیطه متوقف کند.

وی افزود: علاوه بر این معاونت نظارت سازمان نظام پزشکی هم طی نامه‌ای همین درخواست را از دانشگاه آزاد داشته که نه‌تنها تمکین نشده بلکه این تخلف در شهرستان‌ها هم در حال گسترش است.

شناسه خبر 57538