شناسه خبر:57540
1401/4/20 08:58:14

سپهرغرب، گروه اجتماعی: یک فعال محیط زیست گفت: میکروپلاستیک‌ها از طریق غذا خوردن وارد بدن می‌شوند و به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند. به پلاستیک‌هایی که ابعاد آن‌ها کمتر از 5 میلی‌متر باشد، اصطلاحاً میکروپلاستیک گفته می‌شود.

قاسمی گفت: میکروپلاستیک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول بصورت ذاتی ریز هستند مثل الیاف پلاستیکی و دسته دوم میکروپلاستیک‌هایی که در اثر تجزیه پلاستیک‌های بزرگ‌تر تحت شرایطی مانند هوا، اشعه ماورابنفش خورشید، سایش باد و… تولید می‌شوند. این کارشناس محیط زیست گفت: میکروپلاستیک‌ها آسیب‌های زیادی به سلامت انسان‌ و سایر جانوران می‌رسانند مثلا از راه تنفس یا از طریق روده به خون و اندام‌های انسان منتقل می‌شوند و باعث آسیب این اندام‌ها می‌شود.

او گفت: بهترین روش برای کنترل آسیب‌های آنها، جلوگیری از تولید و انتشار آنهاست. کاهش تولید مواد پلاستیکی و پسماند‌های حاصل از آنها، مدیریت صحیح پسماند‌های پلاستیکی (بازیافت و دفع اصولی آن‌ها)، جلوگیری از انتشار مواد پلاستیکی در طبیعت (خشکی و منابع آبی)، استفاده‌ کمتر از ظروف پلاستیکی و بسته بندی‌هایی از این جنس، ممنوعیت استفاده از این مواد در محصولات آرایشی و خمیردندان‌ها از مهم‌ترین راهکار‌های جلوگیری از تولید و انتشار آن‌ها است.

شناسه خبر 57540