شناسه خبر:58332
1401/5/9 08:51:08

سپهرغرب، گروه خبر: رکود اقتصادی و بیکاری درحالی سال‌ها است روح و روان مردم کرمانشاه را آزار می‌دهد که به نظر می‌رسد فعال کردن دوباره واحدهای راکد صنعتی، می‌تواند گام بلندی در راستای خروج استان از حالت فعلی و التیامی بر این زخم کهنه باشد.

استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که متأسفانه غفلت از آن‌ها در سالیان متمادی باعث شده آن‌گونه که باید، این استان به حق خود نرسد؛ یکی از همین ظرفیت‌های بزرگ در حوزه صنعت و معدن است و طبق گفته مسئولان امر حدود یک‌هشتم کل واحدهای صنعتی در رکود به‌سر می‌برند که فعال‌سازی دوباره آن‌ها می‌تواند دردهای کهنه این دیار نظیر بیکاری، رکود و خروج سرمایه‌هایش از استان به هوای یافتن شغل در دیگر استان‌ها را تا حد زیادی التیام بخشد.

شکی نیست که عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران و رفع مسائل و دغدغه‌های آنان باعث عقب‌ماندگی استان در حوزه صنعت و تولید و درنهایت کاهش نرخ اشتغال شده است.

تسهیل روند رونق و شکوفایی واحدهای تولیدی و صنعتی به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، همواره یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی مسئولان برای تقویت ظرفیت‌های صنعتی استان‌ها بوده است‌.

بخش وسیعی از مشکل صنعت و صنعتگران استان کرمانشاه، وجود طرح‌های راکد تولیدی، بحث تأمین مالی و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحدها و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها است.

عدم تکمیل زنجیره‌های صنعتی در کرمانشاه موجب شده که این استان ازلحاظ صنعت در بین استان‌های کشور جایگاه مناسبی نداشته باشد؛ برای نمونه در استان‌های صنعتی وقتی یک صنعت مادر شکل می‌گیرد، براساس آن صنایع پایین‌دست متعددی ایجاد می‌شود.

توجه به فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در کنار واحدهای بزرگ صنعتی، سهولت امر سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها و آموزش نیروی کار ماهر بومی در هر منطقه، نیازمند اهتمام ویژه مسئولان محلی است.

راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی و تولیدی، رفع مشکل صنایعی که در سال‌های اخیر دچار رکود شده‌اند و رفع موانع ایجاد زیرساخت‌ها جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح‌ها، موضوعاتی است که حتماً باید با جدیت دنبال شود.

یادمان باشد فرصت آزمون و خطا در کرمانشاه مدت‌ها است به سر آمده و جسم خسته این دیار برای رونق و شکوفایی و رفع مشکلات دیرینه و کهنی مانند بیکاری، تنها با تلاش شبانه‌روزی و اقدام انقلابی، بازیابی می‌شود.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت زخم عمیق بیکاری که سال‌ها است چهره زیبای ایران اسلامی را خراشیده به این آسانی‌ها و در کوتاه‌مدت ترمیم شود، اما دست روی دست گذاشتن‌ها و دیر اقدام کردن‌ها باعث می‌شود این زخم بیشتر بر چهره این دیار نمایان شده و مردمانش را آزار دهد.

نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته درحالی 14.9 درصد اعلام شد که نشان می‌دهد دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور هستیم و نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور با 9.2 درصد، 5.7 درصد بیشتر داریم. این نرخ نسبت به سال ماقبل آن تغییری نداشته و در هر دو سال نرخ بیکاری استان 14.9 درصد بوده، درحالی که میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته چهار دهم درصد کاهش داشته است.

کرمانشاه با نرخ بیکاری 14.9 درصدی در سال گذشته، دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده و در این سال تنها هرمزگان با 15.8 درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته است.

به تفکیک فصول نیز بهار سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه 14.7 درصد، تابستان 14 درصد، پاییز 13.2 درصد و در زمستان 17.9 درصد بوده است.

براساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه 98 هزار بیکار دارد که از این تعداد 38 هزار نفر معادل 40 درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که به‌دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند؛ بنابراین بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگ‌ترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

براساس اعلام رسمی مرکز ملی آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار سال 1401 استان کرمانشاه 15.4 درصد است.

اما با نگاهی به سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از اشتغال استان می‌بینیم که صنعت در رده دوم اشتغال‌آفرینی قرار داشته و 26.6 درصد را به خود اختصاص داده است و این یعنی می‌توان با حمایت‌های بیشتر، هم توان تولید خود را افزایش دهیم و هم اینکه برای جوانان این دیار ایجاد شغل کنیم.

امروز درحالی 870 واحد صنعتی در استان داریم که بنا بر اعلام مسئولان امر، 100 واحد آن راکد است؛ واحدهایی که اگر به چرخه تولید بازگردند، قطعاً در شکوفایی و رونق کرمانشاه مؤثر بوده و خیل عظیمی از جوانان این دیار را پیش از آنکه تصمیم به ترک استان بگیرند، مشغول به کار خواهد کرد.

   فعال‌سازی 9 واحد راکد صنعتی در کرمانشاه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اهتمام مجموعه مدیریتی استان برای فعال‌سازی و احیای دوباره واحدهای راکد صنعتی، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 9 واحد مجدداً به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

«محسن دارابی» با بیان اینکه فعال‌سازی این 9 واحد حدود 200 فرصت شغلی ایجاد کرده است، ابراز کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال 11 واحد صنعتی دیگر را هم با اشتغال‌زایی در حدود 800 نفر فعال کنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری این 20 واحد صنعتی که امسال فعال شده و یا خواهند شد، به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه یادآوری کرد: سال گذشته نیز با تلاش‌های انجام‌گرفته و حمایت‌های مسئولان وزارتخانه و استان کرمانشاه، 24 واحد صنعتی و غیر فعال به چرخه تولید بازگشتند.

دارابی همچنین با اشاره به وجود 870 واحد صنعتی در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: 100 واحد از این تعداد متأسفانه راکد هستند.

وی یادآوری کرد: در استان کرمانشاه 22 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و حدود 30 هزار نفر هم در حوزه صنعت مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از راهبردهای وزارت صمت احیای واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهایی است که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: بر همین اساس و راهبرد ابلاغی واحدهای راکد استان شناسایی شده است.

دارابی تصریح کرد: برای احیای واحدهای صنعتی راکد به کمک استانداری، فرمانداری‌های شهرستان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت گاز، بانک‌های عامل، ادارات کل امور مالیاتی و تأمین اجتماعی و دیگر مجموعه‌هایی که با واحدهای صنعتی و تولیدی در ارتباط هستند، نیاز داریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با فعال کردن این 20 واحد صنعتی و البته پنج واحد معدنی، گام‌های خوبی برای کاهش مشکل بیکاری و افزایش تولیدات استان برداشته شود.

   فعال شدن 600 واحد تولیدی در استان طی 4 سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اساسی مجموعه مدیریتی استان رفع مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است، گفت: در همین راستا حدود 600 واحد خُرد و کلان تولیدی و صنعتی طی چهار سال گذشته (که راکد یا نیمه‌راکد بودند) مجدداً فعال شده‌اند.

«بهزاد باباخانی» توضیح داد: از این تعداد واحدهای تولیدی احیاشده 358 واحد در حوزه کشاورزی و 242 واحد در حوزه صنعتی و معدنی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه احیای این واحدها در استان برای بیش از چهار هزار و 700 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، افزود: کارخانه نساجی کرپ‌ناز، شرکت کابل باختر، شرکت صنایع ورق بومان و کارخانه نیرومحرکه از مهم‌ترین واحدهای راکدی هستند که در استان کرمانشاه طی این سال‌ها احیا شده‌اند.

معاون استاندار کرمانشاه همچنین از اهتمام ویژه مدیریت استان برای رفع مشکل واحدهای تولیدی و رونق دوباره آن دسته از صنایعی خبر داد که در سال‌های اخیر دچار رکود شده‌اند و گفت: انجام این کار می‌تواند در کاهش مشکل بیکاری به‌عنوان دغدغه نخست مردم و مسئولان کرمانشاه بسیار مؤثر باشد.

باباخانی تصریح کرد: خوشبختانه امروز همراهی خوبی میان دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی استان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم به تعهد خود برای فعال‌سازی 25 واحد صنعتی و معدنی راکد تا پایان امسال عمل کنیم.

وی یادآوری کرد: عمده مشکلات واحدهای راکد صنعتی و تولیدی مربوط به حوزه سرمایه در گردش، بدهی‌های بانکی و مالیاتی، فرسوده و از رده خارج شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز است که تلاش می‌کنیم همه آن‌ها را رفع کنیم.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سال 1400 کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه درمجموع 109 جلسه برگزار کرد که در این جلسات 714 مصوبه تصویب و 435 مورد از آن‌ها اجرا شد، گفت: قرار است امسال نیز 50 جلسه به‌منظور بررسی وضعیت واحدهای صنعتی مشکل‌دار استان تشکیل شود که امیدواریم کمکی به افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و راکد داشته باشد.

وی اذعان کرد: طبق بررسی به‌عمل‌آمده ستاد تسهیل کرمانشاه در سال گذشته جزء فعال‌ترین ستادهای تسهیل استان‌ها بوده؛ اما نباید به این ارزیابی راضی باشیم و باید با تلاش بیشتر زمینه توسعه اقتصادی استان را در بخش‌های مختلف فراهم آوریم.

   تمرکز خانه صنعت و معدن کرمانشاه بر رفع مشکلات واحدهای راکد

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از تمرکز بر شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل و رفع مشکلات آن‌ها خبر داد و گفت: با ریشه‌یابی موضوع متوجه شدیم بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از سوء مدیریت‌ها، بدهی‌های بانکی و عدم همراهی و کمک دستگاه‌های ذی‌ربط با این‌دسته از واحدها است.

«جهانبخش شکری» تصریح کرد: با احصای این مشکلات و در راستای رفع آن‌ها گام‌های خوبی برداشته شده که نتیجه آن فعال شدن بیش از 24 واحد صنعتی و تولیدی در سال گذشته و برنامه‌ریزی برای فعال کردن 25 واحد صنعتی و معدنی تا پایان سال جاری بوده که تاکنون 9 واحد مشکلاتشان برطرف شده است.

وی با بیان اینکه خانه صنعت و معدن کرمانشاه برنامه‌های زیادی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی دارد، گفت: اعتماد نهادهای دولتی و واحدهای تولیدی به این خانه و همدلی و انسجام صورت‌گرفته طی یکی دو سال اخیر باعث اتفاقات خوبی شده و واحدهای زیادی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

این مدیر صنعتی در ادامه به برخی از مشکلات صاحبان صنایع اشاره کرد و افزود: افزایش 6 برابری تعرفه گاز و برق واحدهای صنعتی موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا و درنتیجه از بین بردن توان رقابت کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی در بازار داخلی و خارج شده است که ادامه یافتن این وضعیت درنهایت سبب افزایش قیمت کالاها، تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش بیکاری و فقر می‌شود.

شکری خاطرنشان کرد: خوب است دولت برای جبران خسارت تولیدکنندگان و صنعتگران و رونق تولید، تسهیلات ارزان‌قیمت و کم‌بهره برای آن‌ها درنظر بگیرد.

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه همچنین یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را کارشناسان ادارات و بازرسی‌ها عنوان کرد که برای صدور مجوز، پروانه کار، نظارت و دیگر موارد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و گاه کار یک واحد تولیدی را چندماه به عقب می‌اندازند.

وی یادآور شد: واحدهای صنعتی و تولیدی استان سال گذشته با وجود تحریم‌های خارجی و داخلی ناشی از وضع قوانین متضاد مانند مصوبه ممنوعیت صادرت کالا و همچنین شیوع بحران کرونا و راکدی بازار، با کار جهادی و تحمل سختی‌ها تعدیل نیرو نداشتند و با تمام توان کار کردند.

شکری در پایان گفت: فعالان بخش خصوصی و صاحبان صنایع در کنار کارگران این واحدها، جهادگران واقعی کشور و جامعه هستند که در خط مقدم مقابله با همه مشکلات ازجمله تحریم‌ها، بیکاری و فقر جامعه قرار دارند.

شناسه خبر 58332