شناسه خبر:58566
1401/5/18 08:25:46
سپهرغرب با اشاره به حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در همدان مطرح کرد:

هم‌اندیشی کم‌اثر به ابزار دم‌ دستی نمایش بدل خواهد شد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: سپهرغرب با اشاره به مسائل مغفول در نشست هم‌اندیشی بانوان در استانداری، مطرح کرد: هم‌اندیشی کم‌اثر به ابزار دم دستی تبلیغ بدل خواهد شد.

پنجشنبه گذشته نشست هم‌اندیشی اقشار مختلف بانوان استان همدان با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

**اختصاص تسهیلات ویژه به زوج‌های دهه شصتی‌

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود بیان کرد: زنان حضور حماسه‌سازی در تاریخ پُرافتخار ایران داشته‌اند و مرحومه دباغ یکی از افتخارات استان همدان بود که با تواضع بی‌نظیر خود، الگو و راهگشایی برای زنان بوده و هست تا بدانند و ببینند که می‌توانند.

انسیه خزعلی در ادامه با تأکید بر نقش حضرت زینب (س) در قیام عاشورا، تصریح کرد: مسیری که حضرت زینب (س) به‌عنوان یک کنشگر اجتماعی، یک تبیین‌گر و مُبلغ ترسیم کردند، از این حیث حائز اهمیت است که ایشان در این واقعه از همه‌چیز می‌گذرد و با انگیزه، ایثار، همت و بردباری در این مسیر جز زیبایی، خیر و عنایت الهی، نمی‌بیند؛ مسئله‌ای که در زندگی اهل بیت علیهم‌السلام هم شاهد آن هستیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به جنگ دشمن علیه ملت ایران و جایگاه بانوان در این عرصه اشاره کرد و افزود: اگرچه این جنگ ظاهری نرم دارد، اما باطن آن سخت است؛ جنگی که می‌تواند از دورن خانواده را تهی کرده و هویت فردی، اجتماعی و خانوادگی افراد را به خطر بیندازد.

خزعلی نقش بانوان در خط مقدم این مبارزه را کم‌نظیر خواند و گفت: وظیفه مردان است که از بانوان حمایت کنند تا آن‌ها بتوانند در این جنگ نابرابر به‌درستی از خانواده محافظت کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نکات مطرح‌شده در این جلسه از سوی بانوان همدانی، ابراز کرد: خرسندم که مسئله درمان، سلامتی و ورزش زنان مورد توجه است؛ بر این اساس 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مجموعه ورزشی بانوان همدان درنظر خواهیم گرفت.

این مقام مسئول به لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره به‌ویژه برای زوجین اشاره و تأکید کرد: باید این برنامه‌ها به‌صورت ملی برگزار شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

خزعلی همچنین با اشاره به میزان فرزندآوری در استان همدان، متذکر شد: نرخ باروری در استان همدان کمتر از میانگین کشوری بوده و نیاز است بیشتر از دیگر استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اجرای برنامه‌هایی مانند اشتغال‌آفرینی، تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها، تکمیل مجتمع آموزشی فاطمیه و مرکز درمان ناباروری در استان همدان نیز ازجمله مواردی بوده که اعتباراتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: برای ایجاد بازارچه صنایع دستی نیز 15 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

خزعلی از اجرای طرح ازدواج دهه شصتی‌ها و اختصاص تسهیلات ویژه برای آن‌ها خبر داد و اعلام کرد: این طرح از سال گذشته با اولویت روستاها آغاز شده، چون در روستا‌ها تجرد دو برابر بود و باید آسیب کمتر می‌شد؛ امسال نیز در روستاها و شهرها دنبال خواهد شد.

وی تشکیل اتاق‌های فکر برای اتصال و هم‌افزایی بیشتر بین زنان را مهم خواند و گفت: در بخش حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی استفاده از فناوری نوین بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به وجود 14 گروه مردمی مختص بانوان، افزود: حلقه‌های میانی در استان‌ها می‌توانند به آن‌ها متصل شده و ضمن حمایت و رفع نیاز، برنامه ارائه دهند؛ اکنون نیز طرح‌ها و قوانینی مانند جوانی جمعیت درحال اجرا بوده که امیدواریم اجرای طرح‌ها سرعت بیشتری گرفته و زودتر به نتیجه برسند.

خزعلی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ قانونی تا مجری خوب نداشته باشد به ثمر نمی‌نشیند، بیان کرد: ما قوانین خوبی در حوزه خانواده، ازدواج و غیره در کشور داریم، اما یا معطل مانده یا بد اجرا می‌شود؛ بنابراین مجریان قانون مهم بوده و حرف نخست را می‌زنند.

**ظرفیت‌های بی‌بدیل بانوان همدان، پشتوانه تحول

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری همدان نیز در این نشست اذعان کرد: انقلاب اسلامی به همت زنان و مردان مسلمان ایران به رهبری امام راحل (ره) به وقوع پیوست و از همان زمان پیروزی انقلاب بود که شخصیت زن، حیات تازه‌ای پیدا کرد.

فاطمه ستاری‌نوید خاطرنشان کرد: زنان ایرانی و مسلمان در شکل‌گیری انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و پس از جنگ در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، سهم بی‌نظیری داشته و دارند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل بانوان در استان همدان، اظهار امیدواری کرد که بتوان گام‌های جدی و مؤثری در راستای تحول و شکوفایی بانوان استان برداشت.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری همدان در پایان عنوان کرد: توانمندسازی و مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست برای رسیدن به کسب‌وکار پایدار، کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان، ارتقای کرامت و منزلت زنان، توجه به نخبگان، توجه به فرهنگ ایثار و شهادت، تأکید بر تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده بر مبنای الگوی سوم زن مسلمان، افزایش ازدواج آسان و به‌هنگام و رصد دقیق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به‌عنوان اهم مأموریت‌های دفتر امور زنان و خانواده استانداری درحال پیگیری بوده و تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن آن‌ها به کار خواهیم بست.

**اولویت زنان همدانی رفع کدام مشکل است؟

در خاتمه باید گفت؛ بدون تردید برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور مسئولان کشوری و بانوان فعال و دغدغه‌مند، منشأ خیرات بسیاری برای استان، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه جامعه زنان خواهد بود، اما توجه به چند نکته خالی از لطف نیست؛ نخست اینکه بهتر است این جلسات از مدل سخنرانی با وقت محدود خارج شده و به‌صورت نشست‌های هم‌اندیشی ولو با تعداد کمتری از بانوان باشد تا با تبادل رأی بتوان ابعاد مسئله را تشریح کرد. اینکه چنین برنامه‌ای با تأخیر یک‌ساعته برگزار و زمان درنظر گرفته‌شده برای هریک از بانوان سه دقیقه باشد، باید گفت این زمان کم حتی برای طرح مسئله نیز کافی نخواهد نبود، چه برسد به اینکه انتظار تبیین داشت.

مسئله بعدی درخصوص نکات مطرح‌شده توسط مدیرکل امور بانوان استانداری است؛ به نظر می‌رسد یک نکته مهم در سخنان وی مورد غفلت قرار گرفت که تبیین، تحلیل و آسیب‌شناسی نیازهای زنان و دختران همدانی بود. البته سرفصل‌های ارائه‌شده توسط این مقام مسئول نشان می‌دهد با این حوزه نامأنوس نیست، اما اینکه الان زنان و دختران ما با چه مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چه نیازهایی دارند و بیشترین آسیب اجتماعی ما که مستقیماً هویت و زنانگی آن‌ها را درگیر کرده، چیست، مورد توجه قرار نگرفت. به دیگر بیان آیا مسئولان این حوزه می‌دانند اولویت با رفع کدامیک از نیازهای بانوان همدانی است؟ با توجه به اینکه زنان نیمی از آمار جامعه را تشکیل داده و بر نیم دیگر نیز اثر می‌گذارند، کدام آسیب‌های اجتماعی ساحت خود آنان، خانواده و جامعه را تهدید می‌کند؟ انتظار می‌رفت مدیرکل امور بانوان اهم مسائل مربوط به بانوان را احصا و تبیین کرده و راهکارهای خود را نیز برای رفع آنان با استفاده از ظرفیت موجود یعنی حضور معاونت ریاست‌جمهوری، در استان پیگیری می‌کرد.

نکته پایانی اینکه با وجود جایگاه اثرگذار و پُرقدرت رسانه، هیچ نماینده‌ای از بانوان رسانه‌ای استان در این جلسه برای تبیین مسائل این حوزه دعوت نشده بود. به نظر می‌رسد برخلاف جبهه دشمن که از این سنگر به میزان قابل توجهی استفاده می‌کند، دوستان ما شأنیتی برای بانوان فعال رسانه‌ای استان قائل نیستند!

شناسه خبر 58566