شناسه خبر:58615
1401/5/19 09:46:40
دبیر ستاد امر‌ به‌‌ معروف‌ و نهی‌‌ از منکر استان همدان:

امر به‌ معروف محدود به یک حوزه نبوده و همه شئون را در بر می‌گیرد

دبیر ستاد امر‌ به‌‌ معروف‌ و نهی‌‌ از منکر استان همدان امر به معروف و نهی از منکر را مرتبط با همه شئونات زندگی از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا مسائل اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: توجه به یک حوزه بدون شک تأثیرگذار نبوده و سبب ایجاد دوقطبی در جامعه خواهد شد.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار؛ میثم صابریون هفته گذشته با حضور در دفتر روزنامه سپهرغرب در ابتدای سخنان خود این رسانه را منشأ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری در جامعه خواند و گفت: رسانه روشنگر در جامعه، آمر به معروف بوده و این نقش مهم بر کسی پوشیده نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ستاد امر به معروف در استان طی ماه‌های اخیر، تأکید کرد: حضور ما در ستاد مبتنی بر داشته‌هایی است که از قبل در دو بخش اجرایی و نیروی انسانی داشتیم تا به اهداف اصلی ستاد یعنی بسترسازی، پشتیبانی و حمایت برسیم و این سه محور به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

 

دبیر ستاد امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر استان همدان خاطرنشان کرد: بر این اساس یک تیم راهبردی 10 نفره شکل گرفت که مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های موجود و سازمان‌دهی آن‌ها را مهم‌ترین مأموریت تعریف‌شده برای خود قرار دادیم.

 

صابریون با بیان اینکه در این راستا چهار هدف را درنظر گرفتیم تا احیای فریضتین به شکلی که از سال 1373 مد نظر رهبر انقلاب است دارای شاکله شود، توضیح داد: مؤلفه‌هایی ازجمله آموزش، تسهیل‌گری، توجه به زیرساخت‌ها، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، نظارت بر دستگاه‌های حاکمیتی از طریق فعال کردن شوراهای امر به معروف و مسئول‌سازی دستگاه‌ها و توانمندسازی ستاد، در زمره این مؤلفه‌ها است.

 

وی در ادامه سخنان خود به تدوین برنامه جامع عملیاتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش ایجاد نظام فکری و کادرسازی با پذیرش و حضور 850 نفر در دوره بینش معروف، با حضور اساتید برجسته، گام‌های مؤثری برداشته‌ایم و رتبه ما در سطح کشور ششم است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سند آموزشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر براساس همین آموزش‌ها شکل گرفت، تصریح کرد: افرادی که بعد از طی مراحل مشخص موفق به گرفتن گواهی شده‌اند، می‌توانند در عرصه آموزش متربیان به‌کار گرفته شوند.

 

صابریون در ادامه از مراحل اولیه انعقاد یک تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش نیز خبر داد که براساس آن مقرر شده 34 هزار نفر از خانواده آموزش‌وپرورش با آموزش‌های لازم پوشش داده شوند.

 

وی متذکر شد: مسئله حائز اهمیت بعدی اینکه حرکتی از هشتم تا هیجدهم ماه محرم در رابطه با تشجیع آحاد مردم برای حرکت مردمی با هشتک بی‌تفاوت نباشیم شکل گرفته و ادامه دارد که تبلیغات آن در تلویزیون‌های شهری انجام شده است.

 

دبیر ستاد امر‌ به‌‌ معروف‌ و نهی‌‌ از منکر استان همدان ادامه داد: تشکیل شوراهای امر به‌ معروف مساجد و تهیه برش شهرستانی برنامه برای تشکیلاتی پیش رفتن ستاد، از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

 

صابریون در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: این مسئله درحال حاضر برای ستاد امر به معروف فوریت دارد، اما فوریتی که مبتنی بر عقلانیت است.

 

وی اضافه کرد: گشت ارشاد مسئولان یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت برای ما بوده و با توجه به اینکه دغدغه ستاد است، مورد تأیید نماینده ولی فقیه در استان نیز قرار دارد؛ به‌طوری که در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، مورد توجه وی هم قرار گرفته و بر آن تأکید شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سه مرحله از کار گشت ارشاد مسئولان دنبال شده، بیان کرد: بازرسی نامحسوس، بازرسی محسوس و خودارزیابی مدیران از اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

 

صابریون در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب مبنی بر تبیین مسائل اولویت‌دار استان از نگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تشریح کرد: بحران آب، بحران جمعیت، نرخ پایین اشتغال و گشت ارشاد مسئولان با مسئول‌سازی دستگاه‌ها، مسائل اولویت‌دار استان هستند و برنامه ستاد این است که با نیروهای مطالبه‌گر و خواست عمومی، حل شوند.

 

وی تصریح کرد: اینکه ستاد به‌صورت ابلاغی و دستوری این کارها را انجام دهد نه‌تنها مؤثر نخواهد بود، بلکه امکان تأثیر معکوس نیز وجود دارد؛ تلاش ما فعال کردن هسته‌های مردمی با آموزش‌های لازم به آنان است تا کارها از این طریق پیش برود.

 

دبیر ستاد امر‌ به‌‌ معروف‌ و نهی‌‌ از منکر استان همدان در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را مرتبط با همه شئونات زندگی از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا مسائل اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: توجه به یک حوزه بدون شک تأثیرگذار نبوده و سبب ایجاد دوقطبی در جامعه خواهد شد. بنابراین باید امر به معروف و نشر خوبی‌ها را در همه ابعاد جاری کرده و درخصوص نهی از منکر نیز به همه منکرات و زشتی‌ها در جامعه حساس باشیم.

 

صابریون به بازخوردگیری از گروه‌های مطالبه‌گر نیز اشاره و تصریح کرد: 110 تشکل مردمی داریم که سازوکار بررسی اقدامات انجام‌شده توسط این گروه‌ها خروجی مطالبات آن‌ها است و آمار کمی و کیفی موجود بررسی و ارزیابی می‌شود.

 

وی به این مسئله هم اشاره کرد که درحال حاضر تذکر لسانی در میدان باید از باب فردی خارج شده و تیمی و گروهی صورت بگیرد تا کارکرد داشته، از میزان هجمه‌ها کاسته شود و حضور غالب افراد در تذکر لسانی شکل بگیرد که اثربخش باشد.

 

دبیر ستاد امر‌ به‌‌ معروف‌ و نهی‌‌ از منکر استان همدان با تأکید بر اینکه اگر آمر به معروفی در تذکر با مشکل مواجه شود تماس تلفنی با 110 باید در اولویت قرار گیرد و آمر تشویق شود، افزود: این موضوع در گفت‌وگو با نیروی انتظامی مطرح شده و مورد تأیید قرار گرفته تا شاهد بی‌حرمتی و تضییع حقوق یا امنیت نداشتن آمران نباشیم.

 

صابریون با تأکید بر لزوم ورود جدی روحانیون و طلاب به مسئله تبیین و تشریح امر به معروف و نهی از منکر به‌ویژه در منابر و محافل عمومی، ابراز کرد: تشکیل حلقه پیشکسوتان در شورای امر به‌ معروف محلات نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در صدد ایجاد آن هستیم تا با استفاده از ظرفیت پیشکسوتان مؤمن و متعهد که دغدغه امر به معروف و نهی از منکر داشته و تعدادشان کم هم نیست، مشکلات محلات در ابعاد مختلف شناسایی و حل شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که برخی نخبگان جامعه مطرح می‌کنند نباید با مقوله عفاف و حجاب کاری داشته باشیم چون منجر به دوقطبی می‌شود، اعلام کرد: درست است این مسئله باعث سردرگمی شده، اما باید به این موضوع توجه کرد که سامان‌دهی بازار پوشاک، انجام کار فرهنگی، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر مراکز خرید و شناسایی معروفات در بازار، اولویت کار ما در این حوزه است؛ ظرفیت مردمی هم پای کار آمده‌اند و ما معتقدیم این نگاه باید عوض شود که از ستاد امر به معروف توقع انجام کار را داشت، بلکه مردم خودشان می‌توانند این موضوع را مدیریت کرده و به سامان‌دهی برسانند تا شاهد دوقطبی و نتیجه معکوس امر به معروف نباشیم.

شناسه خبر 58615