شناسه خبر:58711
1401/5/22 09:16:10
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

کشاورزی و صنعت، منشأ حرکت جدی در حوزه‌های دانش‌بنیان استان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: کشاورزی و صنعت در همدان دو ظرفیت بزرگ استان برای دانش‌بنیان شدن بوده و می‌توانند منشأ حرکت جدی در حوزه‌های دانش‌بنیان استان باشند.

ظاهر پورمجاهد در سومین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان که با حضور جمعی از مدیران کل و فرمانداران شهرستان‌ها برگزار شده و گزارشی از عملکرد و اقدامات مهم هر کمیته طی پنج ماه گذشته ارائه شد، ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید همدانی و پاسداشت مجاهدت‌های او در دفاع از دین و وطن، به وجود هفت کمیته زیرمجموعه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان که در ذیل ستاد انجام وظیفه می‌کنند، اشاره و عنوان کرد: سیاست‌های ابلاغی دولت در استان در دستور کمیته‌ها قرار گرفته و موارد آن درحال پیگیری و انجام است.

وی خاطرنشان کرد: هشت شرکت دانش‌بنیان، 15 شرکت فناور و چهار شرکت خلاق در استان راه‌اندازی شده و امیدوارم در ماه‌های آتی بتوانیم تحرک بیشتری به این وضعیت دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به انجام کار در دو بخش کشاورزی و صنعت در همدان، توضیح داد: بخش کشاورزی با حدود پنج میلیون تُن تولید، می‌تواند منشأ حرکت جدی در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در موارد مربوط به کشاورزی باشد.

پورمجاهد اضافه کرد: تفاهم‌نامه پردیس کشاورزی با پیگیری استاندار همدان منعقد شده و اجرای آن به‌سرعت درحال انجام است.

وی همچنین با اشاره به حوزه صنعت و معدن، گفت: سازمان صمت در استان کار بسیار خوبی را آغاز کرده و از طریق شرکت‌های بزرگ استان، حوزه‌های دانش‌بنیانی را پیگیری می‌کند که شاید رویه‌های اجرایی یا ساختارهای اداری منطبق با برنامه‌های موجود نباشد، اما درحال حاضر سیاست‌گذاری کشوری به نحوی است که این خلأ را پُر می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به وجود 270 شرکت دانش‌بنیان و فناور در استان، یادآوری کرد: هم‌افزایی و هم‌گرایی خوبی در استان اتفاق افتاده که منشأ کارهای اثرگذار خواهد بود.

پورمجاهد در پایان از وجود یک سایت در پارک علم و فناوری خبر داد و تصریح کرد: افرادی که ایده و نظر داشته یا تقاضای شرکت فناور و دانش‌بنیان دارند، می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند تا مراحل رسیدگی به درخواست آن‌ها بدون اتلاف وقت انجام شود.

 برگزاری نشست‌های مشترک با تأمین اجتماعی جهت انتقال تجربه در فرآیند صادرات

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز با اشاره به انجام پنج فعالیت صورت‌گرفته ذیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان، عنوان کرد: پیگیری جهت منابع مالی و زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با پیگیری تأمین و توسعه فضاهای واحدهای فناور، پیگیری راه‌اندازی خانه‌های خلاق در شهرستان‌های لالجین، تویسرکان، فامنین و همدان که جایابی آن‌ها انجام شده، پیگیری گرفتن تسهیلات مرتبط با تبصره‌های 16 و 18 و پیگیری رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در این راستا انجام شده است.

مجید کزازی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های مشترک با سازمان تأمین اجتماعی به جهت انتقال تجربه در فرآیند صادرات محصولات با حضور اساتید خبره و برگزاری جلسات تخصصی مشاوره ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازاریابی نیز ازجمله اقداماتی بوده که در این بخش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سومین اقدام صورت‌گرفته اطلاع‌رسانی، آموزش و تسهیل‌گری شرکت‌های دانش‌بنیان، ثبت نیازهای فناورانه ذیل ستاد در سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها)، پیگیری گرفتن مجوز کارگروه دانش‌بنیانی و برگزاری تورهای فناورانه بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری دستگاه‌های ذیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: رصد آخرین وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان از دیگر اقدامات بوده که در این راستا هشت واحد فناور به شرکت تبدیل شده‌اند.

   امنیت غذایی پایدار با افزایش تولید هفت محصول ارگانیک استان

رئیس کمیته کشاورزی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز در این نشست گفت: مسئله‌یابی، جمع‌آوری ایده و راهکارها از بین صاحب‌نظران نخستین کاری بود که اوایل سال 1401 انجام شد.

رضا بهراملو ادامه داد: طبق آن تولید با نیاز به آب و مواد غذایی، براساس شاخص‌های جهانی و موؤفه‌های امنیت غذایی پایدار در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خروجی کمیته فنی درخصوص افزایش تولید پایدار جمع‌آوری شده است، اذعان کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی توجه به دو بخش گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی برنامه‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی در استان خواهد بود.

رئیس کمیته کشاورزی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان با اشاره به متناسب‌سازی فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی با علمی‌سازی آن، متذکر شد: آموزش بهره‌برداران، اعزام یاوران تولید به مناطق مورد نیاز و کاهش ضایعات تولید، اقدامات صورت‌گرفته در این بخش است.

بهراملو در پایان سخنان خود افزود: نقشه راه ما در سازمان افزایش تولید برای هفت محصول ارگانیک استان از مرحله قبل کشت تا برداشت و انتقال به انبار است تا به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم.

   گرفتن تأییدیه 5 شرکت دانش‌بنیان در زمینه صنعت

رئیس کمیته صمت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز در این جلسه از گرفتن تأییدیه پنج شرکت دانش‌بنیان طی پنج ماه ابتدایی سال در زمینه صنعت خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به زمان مشابه رشد چشمگیری داشته است.

احمد شانیان با تأکید بر اینکه مراحل بررسی و صدور مجوز برای چند شرکت نیز در دست بررسی است، افزود: یکی از اتفاقات خوب در این مدت، همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد مرکز تحقیقات کاربردی مشترک در زمینه صنعت است.

وی اضافه کرد: قوام و توسعه کلینیک کسب‌وکار با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی، از دیگر اقدامات اثربخش و قابل توجه پنج ماه اخیر است.

 آغاز به کار خانه خلاق سفال در همدان با محوریت صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری چهار جلسه در این مدت، بیان کرد: تهیه فرم اطلاعات واحدهای فناور در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احصای نیازهای آنان در این سه حوزه و اجرای برنامه مشترک با پارک علم و فناوری برای جمع‌آوری ایده‌های فناور در حوزه میراث فرهنگی، ازجمله فعالیت‌های صور ت‌گرفته است.

علی مالمیر خاطرنشان کرد: آغاز به کار خانه خلاق سفال در همدان با محوریت صنایع دستی، شناسایی ایده‌های کسب‌وکار، معرفی واحدهای گردشگری سفال با استفاده از ظرفیت بزرگ استان در این بخش، برگزاری جلسه معرفی شرکت‌های فناورانه به هنرمندان صنایع دستی، از دیگر فعالیت‌های ما در پنج ماه گذشته است.

وی در پایان ابراز کرد: معرفی 10 نفر از هنرمندان مطرح و زبده خلاق به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی از اقدامات مهم، جدی و اثرگذار در این مدت بوده است.

   ورود اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به حوزه فناوری

رئیس کمیته علم و فناوری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز در ادامه با اشاره به مرکز شتاب‌دهی دانشگاه و تجهیز آن، بیان کرد: مرکز رشد دانشگاه بوعلی‌سینا همدان یکی از مراکز فعال بوده و تیم‌های مختلفی در آنجا مشغول فعالیت هستند.

حسین رضوان خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد 41 و هسته‌های فناور 43 (پنج هسته دانش‌بنیان و یک هسته خلاق) مورد است.

وی با اشاره به اینکه 21 شرکت در شرف دانش‌بنیان شدن است، اعلام کرد: 20 شرکت تحت نظارت اعضای هیئت‌علمی بوده و هشت هسته علمی و فناوری نیز با حضور اعضای هیئت‌علمی فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته علم و فناوری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان ادامه داد: هشت شرکت منابع خارجی از طریق مرکز رشد تسهیلات گرفته و دو شرکت منابع داخلی نیز از همین طریق فعالیت می‌کنند.

رضوان همچنین با اشاره به فعالیت مرکز شتاب‌دهنده ایده‌ای، اظهار کرد: نخستین رویداد این مجموعه هفته آینده برگزار خواهد شد. ضمن اینکه دو جلسه نیز برای تغییر نگرش اعضای هیئت‌علمی به حوزه فناوری برگزار شده و گام نخست آن شناسایی و ارائه ظرفیت‌ها در این بخش بود.

گفتنی است؛ فرمانداران نیز از طریق ارتباط تصویری با استانداری همدان در جلسه حضور داشته و در پایان نقطه‌نظرات خود را در خصوص موضوع جلسه مطرح کردند.

شناسه خبر 58711