شناسه خبر:58892
1401/5/26 08:56:44

گره‌های کور تولید و در نهایت اشتغال یکی پس از دیگری در حال باز شدن است و این باعث شده تا میزان اشتغال‌زایی واحدهای صنعتی در استان ایلام روندی صعودی و امیدوارکننده را طی کند.

اقتصاد یکی از مؤلفه‌های مهم برای پیشرفت هر کشور است به طوری که با استقلال یک ملت رابطه مستقیمی دارد، شعارهای سال یک دهه اخیر از سوی رهبر فرزانه انقلاب نیز بر همین رویکرد بوده و این نشان می‌دهد که اولویت اول کشور «اقتصاد» است؛ بر همین مبنا و با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار دولتمردان قرار گرفت، مباحث اقتصاد در ابعاد گوناگون بوده و این رویکرد در استان‌ها و در ایلام نیز در حال پیگیری است.

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که هر کشوری با آن دست به گریبان است، اشتغال است، امروز استان ایلام به‌عنوان یکی از استان‌های هدف اشتغال، مورد توجه دولت و مجموعه مدیران ارشد استان قرار گرفته است، در ماه‌های اخیر جلسات فشرده‌ای برای رفع معضل بیکاری با استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برگزار شده که خروجی مثبتی داشته‌اند، به‌طوری‌که ظرف این مدت کوتاه 666 طرح اشتغال‌زا در استان آغاز شده، طرح‌هایی که زمینه‌ساز اشتغال جوانان جویای کار خواهد شد و برای حدود هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

در جلسات متعدد تبصره 18 با حضور استاندار و معاون اقتصادی استانداری، گره‌های کور تولید و در نهایت اشتغال یکی پس از دیگری در حال باز شدن است و امروز شاهد آغاز به کار این طرح‌های اشتغال‌زا در استان هستیم، برای تسهیل در اجرای این طرح‌ها و ایجاد اشتغال تاکنون و از خروجی جلسات برگزار شده در طی حدود پنج ماه گذشته تسهیلات ویژه‌ای از محل تبصره 18 به متقاضیان در حوزه‌های مختلفی همچون صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی، مشاغل خود اشتغالی و نهادهای حمایتی پرداخت شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد توسعه و به‌صورت همزمان احیای واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال در دست پیگیری است.

این در حالی است که علاوه بر تسهیلات تبصره 18 به‌صورت همزمان موانع و مشکلات سر راه اشتغال مشاغل خرد نیز پیگیری می‌شود،در واقع جذب تسهیلات تبصره 16 فرصتی ارزشمند برای ایجاد مشاغل در حوزه خانگی است، علاوه بر این با پیگیری مشکلاتی همچون سرمایه در گردش، آب، برق و موانع کاری و بانکی، مشکل 86 واحد تولیدی فعال و نیمه‌فعال نیز در طی این مدت برطرف شده است.

از مهم‌ترین راهکارهای انجام گرفته برای احیای واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بوده، نکته‌ای که در شعار امسال رهبر فرزانه انقلاب به آن تأکید جدی شده و امروز نمود آن در فعال شدن واحدهای تولیدی راکد هویداست. گره واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری در حال باز شدن است و این باعث شده تا میزان اشتغال‌زایی واحدهای صنعتی در استان ایلام روندی صعودی و امیدوارکننده را طی کند، اگرچه ارزیابی مستمر عملکرد بانک‌ها و دستگاه‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده است.

نکته مهمی که توسط تیم اقتصادی استان به‌صورت ویژه پیگیری شده، مشکلات مربوط به نوبت‌دهی و نوبت‌بندی است، امروز سازوکارها برای حذف قید و بندهایی که فرایند پرداخت را کُند کرده و یا متقاضی را از دریافت تسهیلاتِ مربوط به اشتغال ناامید می‌کند، در حال از بین رفتن است و بانک‌ها مؤظف شدند هرگونه پرداخت تسهیلات تبصره 16 را از نوبت‌بندی مستثنی و حتی برای آماده‌سازی پرونده‌های مرتبط اقدام کنند. حوزه اقتصادی استانداری ایلام با نگاه حمایتی و هماهنگی میان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی و با برطرف کردن برخی محدودیت‌ها، سازوکار تسهیل‌کننده‌ای برای متقاضیان فراهم کرده است.

سیاست‌گذاری مجموعه مدیران استان تنها به این حوزه‌ها بسنده نشده و تلاش‌ها برای احیای واحدهای تولیدی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدگران که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند، دو چندان شده است.

یکی از مهم‌ترین جلسات در دست اقدام که در مدت هفت ماه کاری مدیریت جدید به‌صورت فشرده و متعدد برگزار شده، جلسات مربوط به ستاد تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی است که در این مدت 29 واحد غیرفعال و راکت دوباره فعال و احیا شدند، البته در این میان نباید از نقش تأثیرگذار بازدیدهای میدانی غافل شد. بازدیدهای متعدد و سرزده از واحدهای تولیدی و در جریان قرار گرفتن مشکلات آنان نقش مهمی در احیای 29 واحد راکد تولیدی داشته و بدون تردید ادامه و استمرار این وضعیت منجر به فعال‌سازی سایر طرح‌های غیرفعال خواهد شد که به اقتصاد پایدار در استان کمک شایانی می‌کند.

امروز مثلت تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال با مدیریت عالی و احسن در جهت هماهنگی میان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نیز همراهی خوب و تأثیرگذار سازمان بازرسی استان و نیز از مراجعات حضوری دفتر معاونت اقتصادی استانداری ایلام که نیمی از آنان صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی هستند (که امید به احیای مجدد واحدهایشان بسته‌اند)، چنین برآورد می‌شود که آینده روشنی در انتظار اقتصاد ایلام است.

مرتضی سبزی؛ فعال رسانه‌ای

شناسه خبر 58892