شناسه خبر:59869
1401/6/19 08:57:42
رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان:

طلسم جهانی شدن همدان را با همدلی بشکنیم

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد: طلسم جهانی شدن همدان را با همدلی بشکنیم.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حمید بادامی‌نجات در جلسه این هفته کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با موضوع هم‌اندیشی و بررسی پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان» که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، مشاور طرح و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، مدیران شهرداری و جمعی از فعالان گردشگری و خبرنگاران برگزار شد، گفت: پلاک ثبت جهانی هگمتانه را بر پیشانی همدان بزنیم.

رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن تشکر از پیگیری مسئولین امر و فعالان گردشگری درخصوص ثبت جهانی هگمتانه، افزود: جهانی شدن هگمتانه سالیان سال است که آرزوی فعالان و دوست‌داران میراث فرهنگی همدان بوده که به امید خداوند متعال با هم‌گرایی پلاک ثبت جهانی را برای همدان بزنیم و طلسم چندین‌ساله را بشکنیم.

بادامی‌نجات با بیان اینکه با ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان چشم‌انداز ویژه‌ای از صنعت گردشگری همدان باز خواهد شد، ابراز کرد: با هم‌گرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و البته همراهی وزارتخانه که اتفاق افتاده، جهانی شدن همدان دیگر دور از انتظار نیست.

بادامی‌نجات با اشاره به اینکه اقدامات ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان کار ارزشمندی بوده که میراث فرهنگی درحال بسترسازی و انجام آن است، افزود: خوشبختانه وزارتخانه قول‌هایی مبنی بر ارسال پرونده به یونسکو داده است.

وی با تأکید بر اینکه باید پلاک ثبت جهانی را بر پیشانی همدان بزنیم و طلسم چندین‌ساله را بشکنیم، اضافه کرد: درحال حاضر یکی از نگرانی‌ها این است که همشهریان چه نظری درباره ثبت جهانی دارند و شهرداری باید در این امر با آموزش‌های شهروندی یاری‌گر باشد تا مردم هم به این مسئله حساس شوند.

رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان از عزم شورا و شهرداری همدان و آمادگی همکاری برای ثبت جهانی پرونده هگمتانه خبر داد و اظهار کرد: مدیریت شهری نقش مؤثری در سامان‌دهی بافت‌های تاریخی دارد و عزم ما هم بر این است که کمک کنیم تا اگر مشکلی برای ثبت جهانی وجود دارد، با همدلی آن را رفع کنیم.

بادامی‌نجات با بیان اینکه هرساله ایران یک ظرفیت برای ثبت جهانی دارد، تأکید کرد: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان باید در اولویت کاری مسئولین استان و شهر قرار گیرد و از ظرفیت ویژه‌ ایجادشده در وزارتخانه، به نحو احسن بهره ببریم.

وی ادامه داد: اتفاق مهم و ارزشمندی برای همدان رقم خواهد خورد و برای تحقق آن رسانه‌ها هم بسیار تأثیرگذار هستند.

بادامی‌نجات با اشاره به گستردگی فعالیت شهرداری، اضافه کرد: در کنار آگاهی‌بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی ارزش ثبت جهانی هگمتانه، ضمن تشکر از زحمات همه مسئولین امر، ورود مسئول ارشد استان، معاون عمرانی استاندار، دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در کنار شهرداری و میراث فرهنگی می‌تواند روند کار را تسهیل کند.

   مسگریان: عزم همگان بر ثبت جهانی هگمتانه است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدام ارزشمند کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا در پیگیری و بررسی پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان، گفت: همدان شهر نوپایی نیست و با توجه به قدمت دیرینه و پیشینه تاریخی خود، باید زودتر از این زمان به ثبت جهانی می‌رسید و هم‌اکنون نیز یک اتفاق مبارکی است که به لطف خداوند متعال به‌زودی رقم خواهد خود.

محمود مسگریان با اشاره به پیشینه تاریخی همدان و مشاغل ارزشمند گذشته، اظهار کرد: متأسفانه هویت اصلی بازار را از دست داده‌ایم و برخی از راسته‌بازار‌ها تغییر شغل داده‌اند.

وی با تأکید بر احیا و حفظ بازار همدان، اضافه کرد: با توجه به بسترها و اقدامات صورت‌گرفته برای ثبت جهانی هگمتانه، عزم همگی برای تحقق این امر مهم است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به ویژگی‌های بازار همدان در معرفی آن به‌عنوان شهر تاب‌آور، شهر تأثیرگذار و شهر سبز پایدار جهان اسلام، افزود: هم‌اکنون نیز به‌عنوان شهر یادگیرنده مطرح است و باید از این فرصت‌ها با تأکید بر ارزش‌ها، باورها و اعتقادات خودمان در جهت شناساندن شهر همدان به جهانیان، استفاده شود.

  حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی: در اجرای کارها نگاه گردشگری هم داشته باشیم

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری همواره برای جهانی شدن همدان هزینه می‌کند، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که برای محورهای گردشگری هزینه کند.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی با بیان اینکه مدیران و کارشناسان شهرداری باید دوره‌های تخصصی مدیریت گردشگری را بگذرانند تا اطلاعات آن‌ها در این حوزه جامع‌تر و کامل‌تر باشد، اضافه کرد: نگاه شهرداری به بافت نباید صرفاً اقتصادی باشد، بلکه دید فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و هویتی نیز باید در این مهم گنجانده شود.

وی با تأکید بر اینکه فضاهای تاریخی نباید فریز شوند، گفت: شهرداری نباید طرح جامع و پیاده‌راه‌های رینگ اول را از طرح خارج کند و اگر تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده، کوتاهی شهرداری بوده است.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با اشاره به تدوین سیاست‌های گردشگری در کمیسیون فرهنگی طی سال گذشته، اضافه کرد: هم‌اکنون این سایست‌ها مصوب شده و لازم است اجرای آن‌ها با کمک رسانه‌ها مطالبه شود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی پروژه‌ها باید پیوست گردشگری داشته باشند، اظهار کرد: این مهم رونق گردشگری، اقتصادی، معنوی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و در کنار آن هویت و طبیعت شهر نیز حفظ می‌شود.

   علی‌اکبر نظری: جهادی‌ در زمینه گردشگری وارد شویم

عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه همدان در طول تاریخ مظلوم واقع شده است، گفت: همدان ظرفیت‌های زیادی دارد، اما غفلت‌های سنگینی صورت گرفته؛ ازهمین‌رو در زمینه گردشگری باید جهادی کار کرد تا بتوانیم بخشی از غفلت‌ها را جبران کنیم، اگرچه بخش‌هایی قابل جبران نیست.

علی‌اکبر نظری با اشاره به اینکه عدم هماهنگی‌ها همدان را به اینجا رسانده است، عنوان کرد: در شهر همدان انجماد فرهنگی وجود دارد و باید با هم‌افزایی و همکاری انجمادها را بشکنیم.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و وجود خُرده‌فرهنگ‌های متفاوت در همدان، افزود: این‌ها همه از زمینه‌های جذب گردشگر است؛ بر این اساس برای بهره‌بری مناسب از داشته‌هایمان، باید هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.

این مقام مسئول با تأکید بر استفاده از بوم‌شناسان و تاریخ‌دانان، گفت: درحال حاضر افراد متخصصی داریم که باید از علم و تخصص آن‌ها بهره بگیریم.

  مالمیر: اهمیت مشارکت و پذیرش محلی، در تحق ثبت جهانی هگمتانه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این جلسه با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان، گفت: یکی از مهم‌ترین اثرات این پرونده پیش از ثبت، این است که مشکلات و موانع محدوده شناسایی و اصلاح نابه‌سامانی‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین هم‌افزایی صورت می‌گیرد و می‌شود راه چند دهه را در مدت‌زمان کوتاهی طی کرد.

علی مالمیر با بیان به اینکه وقتی اثری ثبت جهانی شود الزاماتی به آن وارد است که باید آن‌ها را رعایت کرد، افزود: برای تبلیغات جذب گردشگر خارجی نیازمند نقاط نورانی هستیم که ثبت جهانی همین نقطه نورانی است؛ به‌عبارتی ثبت جهانی در انتخاب مقصد گردشگران خارجی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بازار نوظهور گردشگری غرب کشور راه بیفتد باید آثاری را در فهرست جهانی به ثبت برسانیم، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان پروژه خاصی است، این پرونده ترکیب یک محوطه تاریخی، بازار و بافت است و می‌تواند تلفیقی از ثبت جهانی استان‌هایی مثل خوزستان، یزد و اصفهان تلقی شود.

مالمیر با اشاره به اینکه وقتی پروژه به نتیجه برسد نقطه عطفی در توجه به بافت‌ها در کشور اتفاق می‌افتد و راه را برای دیگر نقاط کور باز می‌کند، اضافه کرد: سال‌ها است از وزارتخانه مطالبه می‌کنیم چرا کهن‌ترین پایتخت ایران یک اثر ثبت جهانی ندارد و معتقدیم درباره ثبت جهانی به همدان اجحاف شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هیچ زمانی به اندازه امروز وفاق برای ثبت جهانی پرونده نبوده و هیچ‌گاه هم این پرونده اولویت وزارتخانه نشده، بنابراین حال که وفاقی در استان و وزارتخانه ایجاد شده و فرصت مغتنمی برای ثبت جهانی است، باید قدر آن را بدانیم.

وی با اشاره به اینکه ارزیابان یونسکو سال آینده از محدوده هگمتانه بازدید خواهند کرد، گفت: 90 درصد کارهای ثبت جهانی تمام شده است.

این مقام مسئول دو موضوع مشارکت دستگاه‌های اجرایی و پذیرش جامعه محلی را از عوامل مؤثر در تحقق ثبت جهانی پرونده هگمتانه برشمرد و اضافه کرد: عرصه ثبت جهانی دارای فکر و مدیریت است که برای اجرای برنامه‌ها نیازمند ساختار هستیم و آماده شدن محدوده برای ثبت جهانی، مشارکت شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان، جامعه محلی و اصناف را می‌طلبد.

   محمدیان‌منصور: ثبت جهانی مبنای انتخاب مسیر گردشگران خارجی است

مشاور طرح جهانی شدن هگمتانه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این جلسه به تشریح اهمیت نقش گردشگری در همدان و بررسی پرونده ثبت جهانی هگمتانه پرداخت و گفت: اگر محورهای توسعه اقتصادی همدان را نشناسیم و برای آن‌ها برنامه نداشته باشیم، در چندسال آینده تمدنمان از بین می‌رود و تمام این اتفاقات از بی‌توجهی به علم است.

صاحب محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه گردشگری سومین صنعت خاص اقتصادی کشور است، مطرح کرد: در گردشگری تاریخی و طبیعی استان همدان می‌توانیم آثار جهانی داشته باشیم و این موضوع باید برنامه‌ آینده ما برای گردشگری باشد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان همدان در زمینه شهرهای ملی و جهانی، بیان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه، حفظ و صیانت از گردشگری و استفاده از بخش خصوصی آمده و ذکر شده است تا پایان برنامه باید گردشگری خارجی پنج برابر شود.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم استان رشد کند باید سندهای بالادستی را مطالعه کنیم، یادآور شد: تا زمانی که در یونسکو اسمی از همدان نیاید، نمی‌توانیم گردشگر خارجی جذب کنیم و تا زمانی که پذیرای گردشگر خارجی نباشیم، نمی‌توانیم در اقتصاد تأثیر مثبتی داشته باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه با وجود ثبت جهانی همدان مسیر و مقصد گردشگران خارجی می‌شود، افزود: محدوده ثبت جهانی باید مسیر مشخص و شاخصی داشته و گسست نداشته باشد که این امر نیازمند هم‌‌افزایی و مشارکت شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است.

   فتحیان‌نسب: وضعیت ایمنی بازار همدان فاجعه‌بار است

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان هم با بیان اینکه پیاده‌راه بوعلی‌سینا یکی از بی‌نظیرترین پیاده‌راه‌ها است، گفت: این پیاده‌راه یک مسیر تاریخی را برای گردشگر رقم می‌زند.

امیر فتحیان‌نسب با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه بودجه نیاز است، گفت: اکنون وضعیت بازار همدان فاجعه‌بار است و ازلحاظ ایمنی هر لحظه استعداد یک حادثه ناگوار را دارد.

فتحیان‌نسب اظهار کرد:‌ برای سیما، منظر، کف‌سازی، ایمنی، پوشش سقف، تصرفات و حقوقی بازار بودجه زیادی نیاز است که شاید به یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد و باید برای آن بودجه جذب کرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز گفت: گذر فرهنگی از میدان باباطاهر و گنبد علویان بسته و به هویت محله توجه شده است.

علی طهماسبیان اضافه کرد: ما آمادگی این را داریم که اجرای پروژه‌ها را با مشورت و هماهنگی مدیران میراث فرهنگی انجام دهیم.

شناسه خبر 59869