شناسه خبر:60323
1401/6/29 09:52:38
رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه:

چاه‌های غیرمجاز تهدیدی برای دشت‌های استان کرمانشاه است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه بیان کرد: بیشترین هدر رفت آب حوزه کشاورزی استان مربوط به چاه‌های غیرمجاز به خاطر عدم نظارت بر نحوه و شکل و میزان مصرف آب، عدم تجهیز به روش‌های نوین آبیاری است؛ بنابراین وجود آن‌ها که تعدادشان از چاه‌های مجاز استان نیز بیشتر است یک تهدید و خطر بزرگ برای دشت‌های ما محسوب می‌شود.

ایرج بهرامی با اشاره به برخی از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در پر کردن چاه‌های غیرمجاز، گفت: با وجود خشک‌سالی چاه‌های غیرمجاز؛ دشت‌های حاصلخیز استان کرمانشاه را تهدید می‌کنند و باید یکی از اولویت‌های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان جلوگیری از فعالیت این چاه‌ها باشد هرچند شاهد تلاش آن‌ها در این راستا بودیم.

وی بیان کرد: بیشترین هدر رفت آب حوزه کشاورزی استان مربوط به چاه‌های غیرمجاز به خاطر عدم نظارت بر نحوه و شکل و میزان مصرف آب، عدم تجهیز به روش‌های نوین آبیاری است؛ بنابراین وجود آن‌ها که تعدادشان از چاه‌های مجاز استان نیز بیشتر است یک تهدید و خطر بزرگ برای دشت‌های ما محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: اما در واقعیت باوجود اینکه بسیاری از این چاه‌های غیرمجاز شناسایی شدند و گاها به‌صورت موردی توسط دستگاه‌های اجرایی پر می‌شوند، اما مجدداً آن‌ها را حفر می‌کنند، ضمن اینکه این کار غیرقانونی است ابزار نظارت بر میزان مصرف آب از آن‌ها از دسترس خارج می‌شود.

بهرامی اظهار کرد: حداقل اگر چاهی مجاز باشد شرکت آب منطقه‌ای، کشاورزان را مجبور به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و رعایت الگوی میزان مصرف آب می‌کنند وگرنه مجوز آن را تمدید نخواهند کرد.

   باید دانش را به اراضی کشاورزی منتقل کنیم

وی با اشاره به وجود 9 هزار کارشناس کشاورزی استان کرمانشاه در حوزه آموزش و ترویج گفت: وجود این کارشناسان ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال یافته‌های علمی روز دنیا به مزارع کشاورزی است به‌شرط اینکه طی یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از این کارشناسان استفاده شود و در کنار تولیدکنندگان قرار بگیرند.

وی بیان کرد: کارشناسان ما تحصیلات دانشگاهی دارند در واقع جوانانی هستند که یافته و دانش روز دنیا را کسب کردند، اما چگونه دانش را به کشاورزان انتقال دهند؟ کشاورزانی که عمدتاً سن بالا دارند و بیش از 90 درصدشان رشته‌شان کشاورزی نیست؟ پس باید با برنامه‌ریزی صحیح اتصال کارشناسان به مزارع داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه اضافه کرد: سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه این بستر را دارد تا در قالب ارائه خدمات کشاورزی غیردولتی در صورت برون‌سپاری بخشی از خدمات جهاد کشاورزی این دانش را به کشاورزان انتقال دهد و در کنار کشاورزان قرار گیرید.

بهرامی توضیح داد: هر کار دولتی که امکان برون‌سپاری (واگذاری خدمات) به مراکز غیر دولتی داشته باشد به این کارشناسان به شکل قانونی واگذار شود و آن‌ها نیز می‌توانند دانش بیشتر به تولیدکنندگان منتقل کنند و مطمئناً یکی از مهم‌ترین ثمرات آن در افزایش بهره‌وری مدیریت آب و تولید خواهد بود.

وی افزود: برای تغیر الگوی کشت باید یکسری مشوق‌ها و تسهیلات مانند خرید تضمینی محصول از سوی دولت پیش‌بینی شود تا کشاورزان نسبت به تغییر الگوی کشت رغبت نشان دهند و باید بپذیریم این موضوع با اجبار امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: در زمینه استفاده از محصولات کم‌آب‌بر در حال حاضر ما از یک الگوی کشت که مبتنی بر شرایط اقلیم منطقه باشد، اصلاً پیروی نمی‌کنیم و از طرفی هم انتظار داریم کشاورزان ورود پیدا کنند و همراهی کنند که مطمئناً این اتفاق نخواهد افتاد.

این مسئول گفت: مدیریت منابع آب به برنامه‌ریزی دقیق و قوی چه به لحاظ استحصال آب و چه به لحاظ انتقال آب و مدیریت بهره‌برداری با تمام پارامتر‌ها باید داشته باشیم.

  باید سیستم‌های آبیاری را تغییر و روش‌های جدید را جایگزین کنیم

بهرامی در ادامه بیان کرد: ما در کشور در حوزه آبیاری تحت فشار که یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌وری است تجربه‌هایی را کسب کرده‌ایم اما لازمه استفاده بهتر از آن؛ نیازمند فناوری و تجهیزات روز دنیا هستیم و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه باید بهره‌مند شویم.

وی افزود: در حال حاضر روش‌های آبیاری که در کشور ما استفاده می‌شود دانش آن مربوط به دهه‌های گذشته است و باید به سمت تغییر روش و سیستم‌های جدید آبیاری جایگزین حرکت کنیم.

  فعالیت 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان

استان کرمانشاه با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

در این استان چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک‌هزار و 333 واحد دام‌پروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخم‌گذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه‌کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می‌شود.

شناسه خبر 60323