شناسه خبر:61553
1401/7/30 09:08:12

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه برای توسعه فرهنگی در جامعه مسئله مهم‌تری از کتاب‌خوانی و مطالعه نداریم، تأکید کرد که ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه، باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی ادارات باشد.

 «حمیدرضا کرمی» روز پنجشنبه در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان اسلام‌آباد غرب افزود: ما باید گروه مشاوره و اتاق فکر تشکیل دهیم تا عدم مطالعه افراد شهرستان مورد مطالعه قرار بگیرد و این مسئله مهم فرهنگی حل‌وفصل شود؛ زیرا نه‌تنها در شهرستان اسلام‌آباد غرب، بلکه در هر شهرستان که آمار مطلوب نیست، باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در ترویج فرهنگ مطالعه، گفت: اداره کتابخانه‌های عمومی در راستای اهداف عالیه فرهنگی تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و باید والدین با حمایت و همراهی، دانش‌آموزان را بیشتر به سمت مطالعه عمومی سوق دهند و تشویق کنند.
رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلام‌آباد غرب درخصوص هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی نیز افزود: بخشی از مشکلات ترویج کتاب‌خوانی شاید از کمبود منابع مالی است؛ بنابراین شهرداری اسلام‌آباد غرب باید در پرداخت سهم نیم‌درصد به کتابخانه‌های عمومی سرعت داشته باشد.
کرمی در ادامه با اشاره به جمعیت 150 هزار نفری شهرستان اسلام‌آباد غرب، گفت: از این تعداد 1/2 دهم جمعیت عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این آمار با توجه به اینکه اسلام‌آباد غرب شهر شهدای مرصاد و صاحب جوانان و نخبه‌های خوبی است، قابل قبول نیست.
فرماندار اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه شهرستان ظرفیت خاصی ازلحاظ نخبه‌پروری در کشور دارد، افزود: این شهرستان باید از تمام لحاظ برتر باشد و وضعیت اعضای کتابخانه‌های عمومی زیبنده این شهرستان نیست و به نظر من باید مردم و سایر مسئولان همت مضاعف داشته باشند.
   فعالیت 10 کتابخانه عمومی در اسلام‌آباد غرب
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه گفت: در شهرستان اسلام‌آباد غرب 10 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد هفت باب نهادی و سه باب مشارکتی است.
«معصومه حسنی‌خونسار» تعداد منابع در 10 باب کتابخانه را 130 هزار نسخه کتاب اعلام کرد و افزود: تمام فعالیت‌های جنبی و کتاب‌خوانی در ایام کرونا از طریق فضای مجازی نشر داده می‌شد و مخاطبان از طریق فضای مجازی فعالیت‌ها را پیگیری و در برگزاری برنامه‌های مناسبتی و جنبی مشارکت می‌کردند.
وی بیان کرد: ما برای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از تمام شرایطی که وجود دارد نهایت استفاده را کردیم، در همین راستا بخش‌هایی در کتابخانه ایجاد شده مانند بخش کودک، بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، بخش‌های ویژه برای محققین و همچنین کتابخانه‌های عمومی دیگر از حالت سنتی خارج شده‌اند و در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه برنامه‌های جانبی مناسبی برگزار می‌کند.
حسنی‌خونسار خاطرنشان کرد: از این برنامه‌های ترویجی و فرهنگی می‌توان به برگزاری لیگ‌های کتاب‌خوانی، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، جشنواره دوسالانه قصه‌گویی برای کودکان و دیگر برنامه‌های فرهنگی مانند نشست کتاب‌دانان، محافل ادبی برای شاعران و نویسندگان اشاره کرد.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان اسلام‌آباد غرب نیز گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌خانه‌ها از سال 1400 تاکنون ارائه داد و گفت: پنج هزار و 300 متر فضای مطالعه برای مردم شهرستان اسلام‌آباد غرب داریم.
«مسعود پرنا» افزود: تعداد هشت هزار و 300 نفر از جمعیت شهرستان اسلام‌آباد غرب عضو فعال کتابخانه‌های عمومی شهرستان هستند که امیدواریم با همت مردم و مسئولین این آمار افزایش یابد.
در پایان جلسه هریک از اعضای حقیقی و حقوقی در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نکته نظرات خود را مطرح کردند.
اسلام‌آباد غرب با 150 هزار نفر جمعیت در 100 کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

شناسه خبر 61553