شناسه خبر:62348
1401/8/19 00:01:44
کارت زرد حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی به شهردار همدان؛

بزرگ‌ترین مانع تحقق طرح‌های شورای اسلامی شهر، خودِ شهرداری است!

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در نطق پیش از دستور خود در جلسه صحن شورا با اشاره به نامه تذکراتش به شهرداری، اظهار کرد: درحالی که شواهد نشان می‌دهد بزرگ‌ترین مانع تحقق و اجرایی شدن طرح‌های شورای اسلامی شهر خودِ شهرداری است، القای وجود دشمن فرضی در محافل مختلف توسط شهرداری، هیچ توجیهی ندارد!

ناصر صفری‌افلاکی افزود: چنانچه واقعاً جایی یا کسی در امور شهرداری کارشکنی و مانع‌تراشی می‌کند، شهرداری آن را کتباً به شورا اعلام کند.

وی ادامه داد: بدیهی است که شورای اسلامی در راستای مشی انقلابی خود با هرگونه قانون‌شکنی یا مانع‌تراشی‌های بیرونی مقابله خواهد کرد.

   لزوم توجه شهرداری به سیاست‌های مصوب بودجه 1401

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با انتقاد از برخی فعالان حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر که انتقاد از شهردار را ضربه به جریان انقلابی عنوان می‌کنند، اظهار کرد: چه کسی گفته که شهردار انقلابی است؟!

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر دراین‌باره بیان کرد: شورای ششم هیچ‎گاه ادعایی نکرده که شهردار منتخب وی انقلابی است و نقدی به او وارد نیست؛ بلکه می‌بایست بدون ملاحظه به بررسی نقدها پرداخت!

وی با اشاره به موضوعی که در نامه تذکرات به شهرداری نیز به آن اشاره شده است، افزود: شهرداری اگر خود را متصف به اخلاق انقلابی می‌داند، باید از مشی تساهلی بپرهیزد؛ چراکه اخلاق انقلابی، قانون‌مداری، عدالت‌خواهی، مبارزه همراه با صلابت و قاطعیت بدون ملاحظه و تعارف با فساد را می‌طلبد و بدون اتصاف به این موارد نمی‌توان خود را انقلابی عنوان کرد!

حجت‌الاسلام صفری افلاکی با اشاره به ماده 83 قانون شوراها، اظهار کرد: مبتنی بر این ماده قانونی، تذکراتی به شهردار در دو بخش تذکرات کلی و تذکرات موردی و مصداقی ابلاغ شده است که شهرداری باید در اسرع وقت به این موارد و موضوعات پاسخ دهد.

وی لزوم تسریع در اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر و پاسخ به مکاتبات شورا را از مهم‌ترین این تذکرات عنوان و ابراز کرد: بسیاری از مکاتبات شورا با شهرداری بی‌پاسخ مانده که ضروری است شهرداری در رفع این قصور غیر قابل توجیه، فوراً اقدام کند.

صفری‌افلاکی با اشاره به بخش دیگر از تذکرات بخش نخست، عنوان کرد: به شهردار تذکر داده شد که لازم است شهرداری به سیاست‌های مصوب بودجه 1401 ابلاغی شورای اسلامی شهر توجه داشته باشد.

وی در ادامه به بخشی از این سیاست‌ها اشاره کرد و گفت: ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌های کلان شهری (پیوست‌نگاری فرهنگی)، اعمال سیاست‌های محله‌محوری و رویکرد مسجدمحوری و استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی، تهیه برنامه فرهنگی برای تمامی عرصه‌های مدیریت شهری و هزینه‌کرد بودجه فرهنگی شهرداری به‌صورت محله‌محور، برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سراها و تعمیر فرهنگ‌سراها، انجام مطالعات و طراحی اولیه طرح توسعه فضایی امامزادگان و گسترش اماکن مذهبی ازجمله سیاست‌های مصوب بودجه 1401 ابلاغی به شهرداری همدان است.

این مقام مسئول افزود: تعمیر، تجهیز و گسترش زمین‌های ورزشی محلات و تقویت بودجه ورزش شهروندی، کاهش وابستگی بودجه به فروش ملک، پرهیز از جذب نیروهای غیر ضرور و غیر متخصص (و لزوم کنترل ورودی‌های غیر مستقیم)، توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر، تدوین طرح جامع فرهنگی با همکاری سایر دستگاه‌ها، تعریف پروژه‌های عمرانی براساس نیاز واقعی و ملاحظه اولویت‌ها، احداث نان‌سرا جهت عرضه نان سنتی و مرغوب، بازسازی و تعمیر پُل‌های عابر پیاده، از دیگر سیاست‌های مد نظر شورای اسلامی شهر همدان در بودجه سال جاری بوده که مورد توجه قرار نگرفته است!

   کم‌توجهی شهرداری به طرح همیاران محلات

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان طرح همیاران محلات را ازجمله موضوعات مهمی دانست که شهرداری نسبت به آن کم‌توجهی کرده و اظهار کرد: می‌بایست این طرح احیا شده و سطح فعالیت دبیرخانه همیاران محلات ارتقا یابد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از تذکرات به شهرداری این است که چرا تحقق ردیف بودجه‌های فرهنگی به‌صورت متوازن صورت نگرفته است، به‌صورتی که برخی ردیف‌ها با بودجه کلان، همچون فوتبال تحقق صددرصدی داشته؛ اما برخی دیگر همچون بودجه 500 میلیونیِ کمک به مساجد تنها 20 درصد تحقق یافته است!

وی در ادامه تصریح کرد: شاهد هستیم که بودجه ورزشی به‌صورت عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود و ضروری است که شهرداری در راستای توزیع عادلانه بودجه ورزشی بین ورزش شهروندی و همه رشته‌های ورزشی قدم‌های بزرگی بردارد.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با اشاره به تذکرات کلی، عنوان کرد: شهرداری باید تکلیف خود را در پروژه‌های خاص مانند اسکای‌مال، عصر طلایی، تله‌کابین گنجنامه و شرکت علیصدر تعیین کند؛ چراکه عدم تعیین تکلیف شهرداری در این رابطه صدمات جبران‌ناپذیری را به اعتبار شهر و شهرداری وارد خواهد کرد!

   شهرداری طبق اختیارات قانونی مدیریت باغ بهشت را باز پس بگیرد

مدیریت باغ بهشت همدان موضوعی بود که صفری‌افلاکی آن را از مسائل جدی شهر دانست و در این رابطه اظهار کرد: اکنون شاهد آن هستیم که اوضاع باغ بهشت همدان نابه‌سامان است و مردم در این رابطه در سختی و مضیقه قرار دارند و شهرداری باید طبق اختیاراتی که قانون به وی داده است، مدیریت باغ بهشت را بازپس بگیرد تا با توان مالی شهرداری، این معضل شهری مرتفع شود و مردم بیش از این در مضیقه قرار نگیرند.

بخش دوم تذکرات نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر به شهردار تذکرات مصداقی و موردی درخصوص مصوبات شورای اسلامی شهر بود که شهرداری در اجرا کوتاهی کرده و یا نسبت به آن‌ها توجه و اهتمام کافی نداشته است.

صفری‌افلاکی درباره این بخش از تذکرات خود عنوان کرد: شهرداری توجه و التزام عملی نسبت به بخشی از طرح‌های مصوب شورای اسلامی شهر که به وی ابلاغ شده است را ندارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به طرح مصوب سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی، طرح مصوب سیاست‌های ورزشی، طرح مصوب سیاست‌های گردشگری، طرح مصوب «احیای گویش همدانی»، طرح مصوب «همگانی کردن ورزش شهروندی با تأکید بر ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی» و طرح «جشنواره ملی عکس همدان پایتخت هزاره‌ها» اشاره کرد.

   بی‌توجهی شهرداری نسبت به بخشی از تبصره‌های ذیل بودجه 1401 غیر قابل توجیه است!

وی در ادامه بی‌توجهی شهرداری نسبت به بخشی از تبصره‌های ذیل بودجه 1401 را کاملاً غیر قابل توجیه دانست و گفت: لزوم انجام مطالعه و ارزیابی تأثیرات اجتماعی در پروژه‌های شهری با اعتبار بیشتر از هفت میلیارد تومان، اختصاص 10 درصد از بودجه فوق در برنامه‌های فرهنگی کارکنان شهرداری و خانواده‌های آنان، باز کردن معبر جنب پروژه حسینیه شهید همدانی و برداشتن دیوار و اختصاص 20 درصد از ردیف آموزش شهروندی در برنامه‌های فرهنگی مجموعه‌های زیر نظر دفتر نماینده ولی فقیه در استان، ازجمله این موارد به‌شمار می‌رود.

صفری‌افلاکی در این خصوص بیان کرد: اهتمام جدی به ایجاد و تجهیز فضاهای ورزشی در مناطق محروم، تعیین تکلیف درخصوص مستغلات خود به‌ویژه در پاساژ استقلال و قدس (تبصره 25)، تهیه طرح جامع سرمایه‌گذاری در ترمینال سفیدآبی (قانتور) واقع در بلوار بدیع‌الزمان و بوستان فرامنطقه‌ای آمادای بعد از مطالعه و امکان‌سنجی پایان خردادماه و ارائه گزارش به شورا، ممنوعیت هرگونه تهاتر بدهی با مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی، از دیگر تبصره‌های ذیل بودجه 1401 بوده که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است!

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تذکرات خود به شهرداری، خواستار اهتمام و توجه بیشتر مجموعه مدیریت شهری نسبت به تعدادی از ردیف بودجه‌های 1401 شد و گفت: ردیف بودجه‌های مربوط به پروژه مطالعه، طراحی و احداث مجتمع مذهبی، تجاری و اقامتی در بلوار شهید ستار ابراهیمی (خانم بی‌بی گرجی)، رویداد فرهنگی سالانه، همدان مرکز جهانی طب سینایی و سنتی و طرح مجموعه گردشگری قانتور (تفریحی، تجاری، فرهنگی، مذهبی و خدماتی) ازجمله مواردی است که شهرداری باید به آن‌ها توجه داشته باشد!

صفری‌افلاکی در ادامه تذکرات خود تصریح کرد: کمک به مساجد، ردیف بودجه مربوط به سرمایه‌گذاری در ساخت نانکده‌ها، ردیف بودجه پروژه ساخت فیلم کوتاه از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و گردشگری همدان و جانمایی مطالعات موضعی و موضوعی طرح‌های گردشگری، ردیف مربوط به برگزاری فراخوان‌ها و مسابقات معماری و شهرسازی (مرکز تجاری قانتور)، ردیف بودجه ساخت سازه‌های سبک کتاب‌فروشی در مناطق، از دیگر ردیف بودجه 1401 شهرداری همدان است که باید به سرانجام برسد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در خاتمه صحبت‌های خود خواستار اهتمام وافی، برخورد جدی، قانونی و بدون تبعیض شهرداری با تخلفات ساختمانی در محدوده و حریم شهر همدان شد.

شناسه خبر 62348