شناسه خبر:62511
1401/8/23 09:28:09

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای ثبت جهانی طاق‌بستان باید همه دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، پای کار بیایند.

محمدرضا سهیلی درخصوص اقدامات صورت‌گرفته برای ثبت جهانی طاق‌بستان اظهار کرد: طاق‌بستان با ویژگی منحصربه‌فرد یکی از آثار فوق‌العاده تاریخی استان است که می‌تواند درصورت ثبت جهانی، نقش ویژه‌ای را در توسعه شهر و استان کرمانشاه داشته باشد.
وی ادامه داد: از آنجایی که هر کشور در هرسال یک پرونده را می‌تواند برای ثبت‌ جهانی داشته باشد و با توجه به تقاضای دیگر استان‌ها، برای ثبت جهانی طاق‌بستان یک برنامه ویژه سه‌ساله تعریف شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: برای ثبت جهانی طاق‌بستان باید همه دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، پای کار بیایند؛ به‌خصوص شهرداری و راه‌ و شهرسازی، چون رستوران‌های موجود در عرصه این اثر باید سامان‌دهی شوند و به‌طور کلی هرگونه مانعی که برای ثبت جهانی طاق‌بستان می‌تواند در آینده مشکلی ایجاد کند، باید برطرف شود.
وی درخصوص احداث تله‌کابین گفت: طی چند روز گذشته همراه با مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌ فرهنگی کشور با شهردار کرمانشاه نشستی برگزار شد که در این جلسه در راستای یک بررسی کارشناسی کامل توافق شد که آیا ثبت جهانی طاق‌بستان با احداث تله‌کابین در تعارض است یا خیر؛ چنانچه تعارض داشته باشد، شهرداری همراهی خواهد کرد و اگر هم احداث آن مشکلی با ثبت‌ جهانی نداشته باشد، این پروژه راه‌اندازی خواهد شد، اما اولویت ثبت جهانی طاق‌بستان است و باید پاسخگوی آیندگان باشیم.
سهیلی خاطرنشان کرد: طاق‌بستان با اثر بی‌نظیر معماری و تاریخی که نماد توانمندی علمی ایرانیان در طول تاریخ است، پتانسیل بسیار خوبی برای استان محسوب می‌شود که با ثبت جهانی آن و استفاده از اقتصاد گردشگری در معیشت مردم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 62511