شناسه خبر:62529
1401/8/23 09:51:12

سپهرغرب، گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید در نقد عملکرد وزرای دولت اولویت بندی داشته باشد و قطعا عملکرد وزرای ضعیف کابینه به ویژه در حوزه بهداشت و درمان و ورزش و جوانان باید از جنبه نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

مجتبی یوسفی با تاکید بر ضرورت نقد عملکرد دولت از سوی مجلس، بیان کرد: نظارت بر عملکرد دولت با استفاده از ابزارهای نظارتی بر اساس قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس بر عهده نمایندگان است که این نظارت باید در مسیر اصلاح امور صورت گیرد. نطق، تذکر، سوال، استیضاح یا گزارش‌های نظارتی همه از ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که باید در مسیر اصلاح امور بهره گرفته شود.
 عده ای از روز اول تلاش کردند تا جمهوری اسلامی پیشرفت نکند
وی در ادامه اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی در عین حال که کمبودهایی وجود دارد اما گام‌های بلندی نیز برداشته شده است، ما در طول 40 سال از عمر انقلاب تلاش کردیم تا مشکلات زیرساختی کشور را حل کنیم. حدود یک دهه از عمر انقلاب در جنگ سپری شد و بعد از آن نیز با تحریم‌های ظالمانه دشمن روبرو شدیم، برای عدم تحقق رشد زیرساختی کشور دشمنان خارجی تلاش خود را به کار گرفتند البته برخی از افراد داخلی نیز رشد کشور را نمی خواستند. ما برخی افراد را داشتیم که وزیر بودند اما اکنون در خارج از کشور پناهنده شدند.
 نقدها و موضع گیری‌ها باید در راستای تحقق حقوق مردم باشد
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشور ما علیرغم تمام این سختی‌ها پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف داشته است، کمبودهایی نیز همچنان وجود دارد که باید اصلاح شود. این نکته باید مدنظر قرار گیرد که نقدهای ما و موضع گیری‌های نخبگان باید در راستای تحقق حقوق مردم و اصلاح امور باشد، از سوی دیگر نباید منجر به نا امیدی مردم و سیاه‌نمایی شود. در عین اینکه باید عملکرد دولت نقد شود، اما باید با ارائه راهکار امید آفرینی کنیم.
 مجلس در روزهای اخیر برخی از دستاوردهای دولت را نادیده گرفت
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: مجلس در تبصره 18 قانون بودجه گام بزرگی در راستای حمایت از کسب وکارها برداشت. در سال 1400 بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب و کار‌ها و ایجاد اشتغال اختصاص پیدا کرده بود. درست است که عملکرد این بند در سال 1400 فقط 19 هزار میلیارد تومان بود اما دولت قبل حتی یک ریال هم به این حوزه پرداخت نکرد و همه این 19 هزار میلیارد تومان در این دولت پرداخت شده است که این اقدام دولت نادیده گرفته شده است.
وی افزود: وزارت اقتصاد کار بزرگی در 6 ماهه دوم سال 1400 انجام داد و نباید اقدام وزارت اقتصاد را نادیده گرفت. مشکلات تامین ارز، تامین کالاهای اساسی و تحریم‌های ظالمانه واقعیت‌هایی است که مجلس باید در نقدهای خود در نظر بگیرد. در عین نقد عملکرد دولت باید محاسن را نیز در نظر گرفت.
 مجلس باید در نقد عملکرد دولت اولویت بندی داشته باشد
نماینده اهواز با تاکید بر ضرورت اولویت بندی مجلس در نقد عملکرد وزرای دولت، بیان کرد: به عنوان مثال مدیریت در حوزه وزارت بهداشت و درمان باید تغییرات اساسی داشته باشد، موضوع کمبود دارو امروز گله به حق مردم شده است، ما نزدیک به 350 شهید از کادر درمان در زمان کرونا دادیم و با همت پزشکان و کادر درمانی این بحران را پشت سرگذاشتیم. باید به وضعت معیشت و تبدیل وضعیت این قشر توجه بیشتری شود. متاسفانه برخی از نیروهای طرحی نیز اخراج شدند. در زمان سخت از آنها استفاده کردیم اما امروز نسبت به معیشت آنها بی تفاوت هستیم، پس در مدیریت این بخش باید تغییر صورت گیرد.
یوسفی تصریح کرد: همچنین در وزارت ورزش شاهد سوءمدیریت شدیدی در بخش‌های گوناگون هستیم. مجلس باید به این بخش‌ها نیز توجه داشته باشد و قطعا این موارد را دنبال خواهیم کرد.

شناسه خبر 62529