شناسه خبر:62562
1401/8/24 09:08:58

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: یک میلیون و 501 هزار و 651 رأس دام سبک، امسال علیه بیماری آبله در استان به‌صورت رایگان واکسینه شدند.

فرزاد رحمانی با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از سه برابر رشد داشته است گفت: تعداد دام‌های سبک واکسینه شده مقابل آبله در مدت مشابه سال قبل، 487 هزار و 290 راس بود.
وی با بیان اینکه د این طرح دولت برای واکسینه کردن هر رأس دام 25 هزار ریال هزینه کرد، اضافه کرد: این عملیات توسط 33 اکیپ مایه‌کوب با مشارکت بیش از 70 نفر از کارکنان مراکز بخش دولتی و غیر دولتی استان، به‌صورت کاملا رایگان انجام شد.
وی ادامه داد: افزایش سه برابری واکسیناسیون دامی، منجر به کاهش قابل توجه کانون‌های بیماری در سطح استان شده است.
آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوار کننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به‌تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر و آسیب به تولید چرم ازجمله‌ خسارات‌های این بیماری است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در مناطق شیوع می‌شوند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کردستان از دامداران خواست برای حفظ سلامت جمعیت دامی و کنترل بیماری، از هر گونه جابجایی دام بدون مجوز بهداشتی و همچنین خرید دام از سایر استان‌ها بدون داشتن سابقه واکسیناسیون علیه بیماری آبله با تأیید دامپزشکی مبدا به طور جدی خودداری کنند.
استان کردستان از مناطق دام خیز و دامپرور کشور است و سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام در استان تولید می‌شود در حالی که مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون رأس دام سبک (گوسفند و بز) دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شناسه خبر 62562