شناسه خبر:62693
1401/8/28 08:56:13

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کتابخانه‌های عمومی تویسرکان از رونمایی هشت کتاب که توسط نویسندگان بومی این شهرستان به رشته تحریر درآمده است در هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و گفت: موضوع این کتاب‌ها در حیطه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی و ادبی و پزشکی است.

مهدی کریمی با تأکید بر نقش کتاب و کتا‌ب‌خوانی در فرهنگ جامعه اظهار کرد: نخستین کتابخانه عمومی‌ استان همدان در سال 1342 با نام کتابخانه شهید مدنی در تویسرکان تأسیس شد و نخستین کتاب‌دار استان نیز مربوط به این شهرستان بوده و این امر بیانگر توجه ویژه مردم این شهرستان به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است.
وی در ادامه بیان کرد: 9 کتابخانه عمومی در شهرستان تویسرکان درحال فعالیت است که 6 کتابخانه در سطح سه شهر و سه کتابخانه در روستاهای این شهرستان مستقر هستند و 18 نیروی انسانی در این کتابخانه‌ها داریم.
کریمی مطرح کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته کلنگ کتابخانه اشترمل با حمایت صددرصدی بانک پاسارگاد به زمین زده شد و درحال حاضر این کتابخانه تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است و منتظر هماهنگی‌های لازم با بانک پاسارگاد برای افتتاح این کتابخانه هستیم و تا چند هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در ادامه گفت: در هفته کتاب بیش از 100 برنامه فرهنگی ازجمله رونمایی از کتاب‌‌ها و معرفی نویسندگان بومی، برگزاری جلسات نقد کتاب در کتابخانه‌ها، نمایشگاه تازه‌های کتاب در کتابخانه‌ها، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها که چندسال گذشته به‌خاطر کرونا انجام نمی‌شد و خوشبختانه امسال صورت می‌گیرد، برپایی مسابقات کتاب‌خوانی، توزیع بسته‌های فرهنگی در روستاهای محروم و برنامه‌های متنوعی در حوزه کودکان و نوجوانان چون کاردستی، نمایشنامه‌خوانی و مسابقات کتاب‌خوانی برگزار خواهد شد.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: درحال حاضر نیز زمینی را برای احداث کتابخانه در شهرک قائم معین کرده و به‌زودی با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز، عملیات اجرایی این کتابخانه آغاز خواهد شد.
وی با تأکید بر پیشگام بودن مردم شهرستان تویسرکان در امر کتاب‌خوانی، خاطرنشان کرد: ازلحاظ عضویت با توجه به جمعیت سطح استان با دارا بودن افزون‌بر پنج هزار عضو، رتبه نخست را داریم و افزون‌بر 100 هزار منبع کتاب با موضوعات مختلف در 9 کتابخانه شهرستان موجود است.
رئیس کتابخانه‌های عمومی تویسرکان یادآور شد: درحال حاضر زیربنای کتابخانه‌های تویسرکان سه هزار و 761 متر مربع است که فضای مناسب به‌ازای هر 100 نفر 3.7 متر مربع بوده و از ابتدای سال تاکنون پنج هزار و 450 نسخه کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های این شهرستان اهدا شده و در این حوزه هم در استان رتبه نخست را داریم.
کریمی در پایان اظهار کرد: کتابخانه روستای اشترمل این شهرستان در بین 10 روستای برتر کشور به‌عنوان روستای دوست‌دار کتاب انتخاب شد.
کتابخانه شهیدمدنی شهرستان تویسرکان که قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی‌ استان همدان است، با هزینه‌ای افزون‌بر یک میلیارد تومان با امکانات به‌روز موجود تجهیز و بازسازی شد و چهارشنبه 25 آبان‌ماه مجدداً به بهره‌برداری رسید.

شناسه خبر 62693