شناسه خبر:64021
1401/9/29 09:49:41

سپهرغرب، گروه خبر: آیین رونمایی از اتوبوس‌های جدید درون‌شهری (20 دستگاه) کرمانشاه عصر روز 26 آذرماه با حضور استاندار و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری کرمانشاه در این مراسم با اشاره به خریداری 108 دستگاه اتوبوس درون‌شهری، گفت: در فاز نخست 20 دستگاه اتوبوس به کلان‌شهر کرمانشاه تحویل شده و قرار است تا پایان سال 88 دستگاه دیگر تحویل شود.

محمدمهدی احمدی افزود: هزینه خرید هر 108 دستگاه پرداخت شده و شرکت خودروسازی متعهد شده تمام اتوبوس‌ها را تا پایان سال تحویل دهد.

احمدی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، 100 دستگاه وَن هم خریداری شده که به‌زودی آن‌ها نیز به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری تزریق می‌شود.

* افزایش 4 برابری جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی با ورود اتوبوس‌های جدید/ کرمانشاه پارک‌سوار جدید نیاز دارد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه هم در این مراسم به تأثیرات تزریق 108 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه وَن به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: درحال حاضر روزانه یک میلیون و 900 هزار سفر در سطح شهر کرمانشاه انجام می‌شود که تنها 2.5 درصد آن از طریق ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌گیرد.

افشین لرزنگنه افزود: اگر این 108 دستگاه اتوبوس به ناوگان تزریق شود، درصد جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی را به میزان 7.2 درصد افزایش داده و به حدود 10 درصد می‌رساند، یعنی چهار برابر وضعیت فعلی.

وی اذعان کرد: اگر جابه‌جایی مسافر با 100 دستگاه وَن جدید را هم حساب کنیم، سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر به حدود 14 درصد می‌رسد و این یعنی 6 برابر وضعیت فعلی.

لرزنگنه تصریح کرد: اگر ضریب سفر با خودروی شخصی که 1.6 نفر است را درنظر بگیریم، ورود این تعداد دستگاه اتوبوس و وَن به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری کرمانشاه، روزانه حدود یک‌هزار و 80 سفر توسط خودروهای شخصی را کم می‌کند که این امر هم به کاهش مصرف سوخت و هم به کاهش آلودگی هوا کمک بسیاری می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به استاندارد بالای اتوبوس‌های خریداری‌شده، گفت: این اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو 5 هستند و از همه مهم‌تر مناسب‌سازی‌شده و قابل استفاده برای معلولین هستند.

وی افزود: همچنین در این اتوبوس‌های جدید قابلیت پرداخت الکترونیکی هم فراهم شده است.

لرزنگنه در ادامه از نیاز کرمانشاه به پارک‌سوار (ترمینال) جدید خبر داد و ابراز کرد: ما نیاز داریم که پارک‌سوار جدیدی برای کرمانشاه در کنار پارک‌سوار آزادی احداث شود.

وی افزود: به این منظور 13 هزار و 800 متر مربع زمین مناسب در محل پارک «فدک» داریم که پنج تا شش هزار متر مربع آن برای ساخت یک پارک‌سوار جدید کفایت می‌کند.

به گفته لرزنگنه راه‌اندازی پارک‌سوار جدید نقش مؤثری در افزایش جابه‌جایی مسافر و کاهش زمان و طول سفر دارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرمانشاه هم در این مراسم با بیان اینکه این اتوبوس‌های جدید در اختیار شهرداری باقی می‌ماند، گفت: با توجه به اینکه تردد اتوبوس به حاشیه‌های شهر برای بخش خصوصی به‌صرفه نیست، تصمیم بر این گرفته شد که رانندگان خود شهرداری در اتوبوس‌ها فعالیت کنند تا بتوانیم آن‌ها را در مسیرهای حاشیه‌ای شهر فعال کنیم.

پیمان موسوی افزود: حاشیه شهر بسیار نیازمند تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی جهت تردد به مرکز شهر است و این اتوبوس‌ها با همین اولویت به‌کارگیری می‌شوند.

   فقط 2.5 درصد سفرهای درون‌شهری کرمانشاه توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌گیرد

شهردار کرمانشاه هم در این مراسم یکی از شاخصه‌های کلان‌شهرها را میزان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: درحال حاضر در کشورهای پیشرفته حداقل 40 درصد جابه‌جایی مسافرت‌های درون‌شهری توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد و این درحالی بوده که این درصد در کلان‌شهرهای کشور کمتر از 25 درصد است.

نادر نوروزی افزود: در تهران با وجود مترو و بی.آر.تی و غیره تلاش بر این است که آن را به حدود 30 درصد برسانند.

نوروزی گفت: در کرمانشاه وضعیت از این هم بدتر است و میزان سفر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی تنها حدود 2.5 درصد بوده و درتلاش هستیم تا با تحویل این 108 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه وَن، این میزان را به حدود 15 درصد برسانیم.

وی افزود: قطعاً انجام این کار گام اول ما در توسعه حمل‌ونقل عمومی خواهد بود و باید به‌جد پیگیر تقویت این ناوگان باشیم.

نوروزی همچنین با اشاره به پیگیری‌ها برای تکمیل بخشی از پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت: اگر بتوانیم بخشی از این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم، درصد جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر کرمانشاه تا حد خوبی ارتقا می‌یابد و به استاندارد کلان‌شهرها در این زمینه نزدیک می‌شویم.

شناسه خبر 64021