شناسه خبر:64258
1401/10/5 09:33:04
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خبرداد:

تامین علوفه مورد نیاز برای زمستان گذرانی حیات وحش همدان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: علوفه مورد نیاز برای حیات وحش خریداری شده تا در مواقع بحرانی به ویژه خشکسالی و بارش شدید برف توزیع شود.

«مهدی صفی خانی» روز یکشنبه بیان کرد: حیوانات به صورت غریزی توان و استعداد لازم برای تامین غذای مورد نیاز را دارند بنابراین توزیع علوفه یا دانه پاشی یک نوع ایجاد تغییر در زندگی حیوانات است و این کار غیر طبیعی از منظر علمی و کارشناسی با اصول حفاظت محیط زیست مغایرت دارد.
وی اضافه کرد: بنابراین باید علوفه یا دانه در شرایط و مواقع اضطراری در دسترس حیات وحش قرار گیرد تا آنها به این شیوه برای یافتن غذا عادت نکنند چرا که تغذیه غیر طبیعی به ضرر حیات وحش است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: با این وجود برای شرایط خاص و اضطراری علوفه ذخیره شده، هر چند به علت نرسیدن به شرایط بحرانی که منجر به بروز آسیب به حیات وحش می‌شود تاکنون نیازی به پخش آن در حیات وحش احساس نشده است.
صفی‌خانی گفت: کاهش بارش‌های پاییزه و خشکسالی موجب کاهش رشد گونه‌های گیاهی یکساله در منطقه حفاظت شده نشر شد و این وضعیت حیات وحش را برای تامین غذای مورد نیاز با چالش مواجه کرد.
وی افزود: درصدد توزیع علوفه در منطقه حفاظت شده نشر بودیم که با بارش اخیر برف این اقدام به تاخیر افتاد که امید می‌رود با بارش متناوب برف شاهد رشد گونه‌های گیاهی در این مناطق باشیم.
همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

شناسه خبر 64258