شناسه خبر:64696
1401/10/17 09:53:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: تمامی کمبودهای دارویی شهرستان که در آبان‌ماه سال جاری در شهرستان وجود داشت، برطرف شده و درحال حاضر هیچ کمبود دارویی برای درمان بیماری‌های ویروسی وجود ندارد.

سیدمحمدحسن احمدی با اشاره به کمبود کشوری برخی اقلام دارویی، اظهار کرد: کمبود دارویی با توجه به اوج شیوع بیماری آنفلوآنزا که از ابتدای فصل پاییز اتفاق افتاد، در سراسر کشور وجود داشت و با توجه به تمهیداتی که صورت گرفت، از شهریورماه سال جاری رایزنی‌ها برای برطرف شدن کمبودها انجام شد.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، درحال حاضر هیچ کمبود دارویی برای بیماری آنفلوآنزا در سطح شهرستان وجود ندارد و از طریق رایزنی با شرکت‌های پخش دارویی و تولیدکننده آمادگی لازم حتی برای تأمین داروی مورد نیاز جهت وقوع احتمالی اوج شیوع جدید بیماری کووید 19 صورت گرفته و نیازهای دارویی مرتفع شده است.
احمدی با اشاره به اینکه داروخانه‌های شهرستان ازنظر دپوی دارویی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند، گفت: درحال حاضر سرم، آنتی‌بیوتیک و نیز شربت‌های رایج درمان بیماری‌های ویروسی به مقدار کافی در داروخانه‌ها وجود دارد و شرکت‌های پخش دارویی نیز به تناسب نیاز شهرستان، داروهای مورد نیاز را به داروخانه‌ها تزریق می‌کنند.
وی افزود: اگر داروخانه‌ای با کمبود دارو مواجه شده است، نشانگر آن نیست که دارو موجود نیست و این مشکل داروخانه است که باید کمبودها را تأمین کند؛ البته با نظارتی که مدیریت غذا و دارو اعمال می‌کند، کمتر داروخانه‌ای با کمبود مواجه است.
مدیر غذا و دارو علوم پزشکی ساوه ابراز کرد: سهمیه‌های شهرستان در حوزه دارو به‌طور کامل جذب و از طریق شرکت‌های پخش دارویی تأمین شده است و چنانچه گزارشی از کمبود دارو دریافت شود، سریعاً به اطلاع سازمان غذا و دارو رسیده و نیازهای دارویی تأمین می‌شود.
وی بیان کرد: شرایط تولید دارو به میزان کافی توسط شرکت‌های تولیدکننده دارو رو به بهبود بوده و توسط شرکت‌های پخش دارویی در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و موجودی دارویی شهرستان کافی و جوابگوی نیاز خواهد بود و آمادگی برای تأمین نیاز بیشتر نیز وجود دارد.
معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به مشاهده سویه‌های جدید اُمیکرون در کشور، گفت: انتظار می‌رود که سویه جدید کرونا بیشتر کودکان و خردسالان را درگیر کند، البته ابتلای سالمندان و بیماران زمینه‌ای و خاص نیز دور از انتظار نیست.
مجتبی ذکایی با تأکید بر خودمراقبتی خانواده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با سویه جدید، ابراز کرد: اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی در سویه جدید با سویه‌های قبلی تفاوتی نداشته است و همگان ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها همراه با استفاده از ماسک و نیز تزریق واکسن هستند.
وی تصریح کرد: توصیه می‌شود همه افراد به‌ویژه گروه‌های پُرخطری که کمتر از چهار دوز واکسن دریافت کرده‌اند و حداقل 6 ماه از دریافت آخرین نوبت واکسن آن‌ها گذشته، نسبت به تزریق واکسن دوز یادآوری که در دسترس است، اقدام کنند.
ذکایی افزود: درحال حاضر در پایگاه‌های بهداشتی شهرستان واکسن‌های اسپایکوژن، برکت‌پلاس، نورا و سینوفارم به مقدار کافی وجود دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز واکسن دوز یادآور را تزریق کنند.

شناسه خبر 64696