شناسه خبر:66682
1401/12/9 11:13:10
ترفندهایی جذاب برای دلنشین شدن تمیزکاری شب عید

آقایان! خانه تکانی عید را جدی بگیرید

سپهرغرب، گروه متن زندگی: همه خانم‌ها می‌دانند که شب عید و بار خانه تکانی چه مصیبتی است، اما گاه آقایان از زیر این بار شانه خالی می‌کنند، درحالیکه خیلی از کارهای سنگین را برای کمک به همسرانشان می‌توانند با ظرافت و شیرینی انجام دهند. در ادامه این گزارش با ما باشید تا چاره این مسئله را بیابیم.

خانه‌تکانی، همان خانه‌تکانی که از رسوم رسیدن به عید نوروز پاکیزه است و خیلی از خانم‌ها را دچار کمردرد، پا درد و یا مشکلات جسمانی دیگری می‌کند، چرا؟ چون دست تنها هستند و آقایان با آنها همکاری نمی‌کنند. الان خیلی از آقایان شاید گارد بگیرند که اصلا اینطور نیست و خیلی هم کمک می‌کنند! اما مخاطبمان آن دست آقایانی است که در خانه تکانی و کارهای منزل کمترین کمک را دارند و عید که می‌شود همسرانشان به شدت خسته روحی و جسمی می‌شوند.
امروزه خیلی از خانم‌ها پا به پای همسرانشان بیرون از منزل کار می‌کنند و بنابراین خیلی از کارها به تنهایی از عهده‌شان بر نمی‌آید، چرا که نه زمانش را دارند،‌ نه توانش را. به جز این هم اگر خانم خانه دار هم باشی، باز هم برخی کارها برای انجام دادن خانه‌ها سنگین و دشوار است و باعث آسیب به مفاصل و اندام‌ها می‌شود. نکته این است که خود خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با ترفندهای جذاب و شیرین به همسرانشان انگیزه کمک در خانه تکانی بدهند. اما چطور؟
*از کجا مشارکت را آغاز کنیم؟
«سمیرا آل بویه»، مشاور در این باره می‌گوید:‌ «نخستین نکته این است که بدانید چه کارهایی را می‌توانید و چه کارهایی را نمی‌توانید به همسرانتان بسپارید. به طور مثال از زمانی که شما تصمیم می‌گیرید به عنوان خانم خانه، کارهای شب عید را شروع نکنید، می‌توانید یک تقسیم وظایف انجام دهید، مثلا به همسرتان تمیز کردن شیشه‌ها یا گردگیری سقف خانه و یا شستن حمام یا هر جای دیگری را بسپارید و دیگر خیالتان از آن بخش راحت باشد که طبق زمانبندی انجام می‌شود.
نکته دوم توجه به کارهایی است که قدرت بدنی بالا می‌خواهد، مثلا همین تمیز کردن شیشه‌هایی که نیاز به بالا رفتن از چهارپایه دارد و یا جابه جا کردن وسایل داخل کمدها یا کابینت‌هایی و یا نصب پرده‌ها که برای خانم‌ها دشوارتر است و برخی جابه جایی و تمیزکاری‌شان دشوار است، این دست کارها را می‌توان به آقایان سپرد. پس نکته نخست تقسیم بندی کارها است.
در مقابل کارهایی هم وجود دارد که خود آقایان تمایل به انجامشان دارند، مثلا یک آقایی علاقه به شست و شو، آشپزی یا خرید دارد، می‌توانید در روزهایی که برنامه خانه تکانی دارید، این دست کارها را به او بسپارید تا هم تقسیم وظایفی شده باشد و هم اینکه از نق نق و درگیری با هم در امان باشید».
 دست از جر و بحث بردارید
در ارتباطات خانوادگی گاه شنیده می‌شود که زوجین در شب و روزهای منتهی به عید با هم درگیر می‌شوند، مثلا جرو بحثشان برای انجام کارها بالا می‌گیرد و با اوقاتی تلخ به استقبال نوروز می‌روند.
آل بویه می‌گوید: «خانم‌های خانه اینطور مواقع باید هوشمندانه عمل کنند، مثلا آقایان را مجبور می‌کنند کارهایی که دوست ندارند را انجام دهند مثل جارو زدن یا گردگیری، اما قطعا آقایان از شیشه پاک کردن استقبال می‌کنند یا از جابه جایی لوازم‌های سنگین که کمک کننده به خانم خانه است، لذت می‌برند. چرا که دوست دارند در نظر خانم‌ها، قوی به نظر بیایند، بنابراین نکته هوشمندانه‌اش این است کارهایی که آقایان دوست دارند را به آنها واگذار کنید و دیگر برای برون سپاری کارها از آنها استنطاق یا ایرادگیری نکنید.»
 خانه تکانی را به انتهای سال موکول نکنید
شاید خیلی‌ها هنوز خانه تکانی را شروع نکرده باشند و منتظر زمان نزدیک عید باشند اما این یک اشتباه است که باعث به هم‌ریختگی خانه و روانی اعضا در نزدیک عید می‌شود چرا که همه دوست دارند تا شب عید خانه ترگل و ورگل باشد و سفره هفت سین را هم چیده باشند. حال شاید دیده باشید کسانی را که هنوز شب عید در حال دویدن هستند و از لحاظ روانی بار زیادی را به همه اعضای خانواده تحمیل می‌کنند.
آل بویه تأکید می‌کند که خانه تکانی به شب عید و هفته آخر موکول نشود و اعضا از همین الان ریزه کاری‌ها را مثلا از اواخر هفته شروع کنند. یا اینکه اگر فرش‌ها را به قالیشویی قرار است، بدهند از همین الان این کار را انجام دهند که به شلوغی شب عید نخورند.
 صبور باشید، ایراد نگیرید و قهر نکنید
برخی خانم‌ها زمانی که دور و برش قدری شلوغ می‌شود، خلقشان هم تنگ می‌شود و مدام شروع به ایرادگیری می‌کنند البته این فقط مخصوص بانوان نیست، سایر اعضای خانه و آقایان هم ممکن اینطور شوند. آل بویه می‌گوید:‌ «سعی کنید صبرتان را این ایام بیشتر کنید تا کارها همه سر زمانبندی و به نحو احسنت انجام شود. اگر کاری به همسرتان سپردید دیگر از انجام آن ایراد نگیرید، غر نزننید و نق نق نکنید. اگر ایرادی در کاری می‌بینید با زبان نرم و خوش و بش تذکر دهید که دو مرتبه انجام شود. خیلی هم روی ریزه کاری‌ها حساس نباشید اینکه یک جرم کوچک روی کاشی‌های سرویس بهداشتی باقی مانده باشد یا نباشد، خیلی اثری در حال و روز روحی ما شب عید ندارد و اگر هم میهمانی در ایام عید داشته باشید، متوجه آن نمی‌شود».
برخی خانم‌ها زمانی که می‌بینند کاری به همسرشان سپردند و همسرشان با نهایت حوصله و آرامش آن را به بعد موکول می‌کند، قهر می‌کنند یا عصبانی می‌شوند. باید این را بدانید که این عصبانی شدن هم اوقات خودتان و هم دیگر اعضای خانواده را شب عید خراب می‌کند و خاطره بدی می‌گذارد بنابراین شما هم سعی کنید آرام باشید و دو مرتبه با صبوری آن کار را از همسرتان بخواهید، بدون غر زدن، نق نق کردن و بدون تیکه و کنایه تا آقایان از کمک کردن سر باز نزنند.»
 جزئیات خانه تکانی را توضیح دهید
آل بویه درباره دیگر جزئیات خانه تکانی می‌گوید:‌«یک نکته دیگر این است که هر جایی که نیاز به تمیزی و کار دارد و از آقایان کمک می‌خواهید با جزئیات برایشان توضیح دهید، قطعا آنها خودشان به شخصه نمی‌دانند که باید چه کنند، پس توضیح شما چراغ را برایشان روشن می‌کند اما اگر هم مثل شما نتوانستند کاری که می‌خواهید را انجام دهند، باز هم از آنها تعریف کنید تا برای کارهای دیگر انرژی بگیرند.
آقایان محترم هم باید بدانند که کارهای منزل وظیفه آنها هم هست مخصوصا اگر همسری دارند که بیرون از منزل هم کار می‌کند و وظایف مادری و بچه داری هم بر عهده‌اش هست، نیاز به همکاری و همدلی بیشتری هم دارند. خصوصا اگر همسر این دست آقایان استرس زیادی هم شب عید دارد، قطعا آرام کردن فضای خانه کمک بیشتری از آقایان می‌طلبد تا نزدیک عید فضای آرامی منزل و خانواده داشته باشند.»
در نهایت در این روزهایی که سرعت کارها چندین برابر قبل می‌شود، باید در نظر داشته باشید که کارها با مشارکت سریع تر انجام می‌شود، پس هم پدر و مادر و هم بچه‌ها در امور خانه می‌توانند با حال خوب با هم مشارکت داشته باشند به شرطی که اصولی که مطرح شد را رعایت کنند تا همه اعضا خانواده پای سفره هفت سین و زمان تحویل سال انرژی مثبت داشته باشند.

شناسه خبر 66682