شناسه خبر:66940
1401/12/16 09:17:02
هم‌زمان با روز درخت‌کاری؛

6 هزار اصله نهال در ملایر توزیع شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: هم‌زمان با روز درخت‌کاری، 6 هزار اصله نهال در سطح این شهرستان توزیع و کاشت بیش از یک‌هزار اصله نهال در مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و بوستان‌های این شهر آغاز شد.

«جواد زنگنه» روز دوشنبه در آیین روز درخت‌کاری در مجموعه بام ملایر اظهار کرد: از امروز توزیع 6 هزار گونه نهال در سطح شهرستان ملایر آغاز شد که هم‌زمان با روز درخت‌کاری بیش از یک‌هزار اصله نهال به همت شهرداری ملایر در مجموعه بام و جاده سلامت، بلوارها و بوستان‌های شهر کاشته شد.
وی با بیان اینکه با کمک دهیاران کاشت بیش از یک‌هزار اصله نهال نیز از امروز در محوطه‌های روستایی و آرامستان‌های روستایی آغاز شد، بیان کرد: درمجموع توزیع 600 هزار اصله نهال شامل 300 هزار نهال گلدانی و 300 هزار نهال ریشه‌ای که در نهالستان قدس ملایر تولید شده، در سطح استان همدان آغاز شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی «درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سرسبز؛ ایران قوی» ادامه داد: در راستای اجرای طرح مردمی‌کاشت «یک میلیارد درخت» هم‌زمان با هفته منابع طبیعی، هشت هزار اصله نهال در پارک جنگلی ازندریان به یاد هشت هزار شهید استان کاشته می‌شود.
زنگنه با بیان اینکه در این مراسم از طرح مردمی‌کاشت «یک میلیارد درخت» رونمایی می‌شود، گفت: شهر ملایر جنگلی نیست، اما با مشارکت مردم پس از انقلاب تاکنون 800 هکتار جنگل‌کاری انجام شد.
وی افزود: قبل از انقلاب در حوزه آبخیز، حتی یک مورد مطالعه و اجرای حوزه آبخیز نداشتیم که پس از انقلاب 120 هزار هکتار از اراضی این شهرستان مطالعه و حدود 60 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: با اختصاص اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور، عملیات آبخیز 60 هزار هکتار مابقی تا حدود سه سال آینده اجرا می‌شود و 100 هزار هکتار دیگر نیز طی سال‌های آینده انجام خواهد شد.
شهردار ملایر نیز در این آیین مساحت فضای سبز شهری ملایر را 370 هکتار عنوان کرد و افزود: ملایر دارای 57 پارک و بوستان با سرانه فضای سبز شهری 22 متر مربع بوده و مساحت کمربند سبز و جنگل‌کاری آن 52 هکتار است.
«مجید فرجی» گفت: از ابتدای مهرماه امسال کاشت بیش از 10 هزار اصله نهال در بلوارها و بوستان‌های سطح شهر آغاز شد و تا پایان اسفندماه ادامه دارد و امروز نیز هم‌زمان با روز درخت‌کاری، بیش از یک‌هزار اصله نهال در نقاط مختلف شهر کاشته می‌شود.
وی بیان کرد: تاکنون طرح آبیاری نوین در بلوار آیت‌الله میرشاهولد به طول دو کیلومتر، بلوار مبل و منبت شهر مطهری به طول سه کیلومتر، بلوار و میدان نبوت، بلوار جانبازان، میدان قائم و میدان شهید شاملو به طول یک کیلومتر، بلوار سیف‌الدوله به طول 900 متر، خیابان زرینی و مجموعه مینی‌وُرلد یا جهان کوچک انجام شد.
شهردار ملایر اجرای طرح «مدرسه سبز» و کاشت درخت با مشارکت دانش‌آموزان در 10 مدرسه هم‌زمان با هفته درخت‌کاری را از دیگر برنامه‌های هفته درخت‌کاری عنوان کرد و گفت: به‌مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، 15 هزار گلدان گل شب‌بو، پنج میلیون نشاء گل بنفشه، 10 هزار نشاء گل‌های بهاری همچون گل همیشه بهار و لاله، کاشته شد.
شهرستان ملایر با وسعتی بیش از 320 هزار هکتار، دارای 170 هزار هکتاری اراضی ملی با 254 پلاک است.

شناسه خبر 66940