شناسه خبر:66963
1401/12/16 09:50:26

سپهرغرب، گروه خبر: جشن بزرگ درختکاری با حضور مسؤولان استان در ضلع شمالی مجتمع بیمارستانی امام رضا( ع) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال برگزاری است.

انشاءالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در حاشیه این مراسم ضمن تبریک هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: بنا بر سنت هر ساله روز درختکاری، 15 اسفندماه همزمان با سراسر کشور توسط ادارات، سمن‌ها، خیرین و... برای سرسبزی و آبادانی کشور نهال‌های غرس می‌شود.
وی ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی استان از 15 تا 21 اسفندماه مراسمات متنوعی را با هماهنگی ستاد سبز استان با همکاری و دستگاه‌ها، سمن‌ها، تشکل‌ها و... برنامه‌ریزی کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: برنامه امروز اداره‌کل منابع طبیعی استان با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان و بیمارستان امام رضا(ع)؛ غرس 200 اصل نهال از نوع گونه‌های جنگلی به یاد مدافعان سلامت در ضلع شمالی این بیمارستان که از سالیان قبل هم در این راستا در این محل اقداماتی در راستای کاشت نهال انجام داده، است.
وی با اشاره به وجود دو نهالستان در استان، گفت: استان کرمانشاه با دارا بودن نهالستان سرپل‌ذهاب به عنوان نهالستان گرمسیری و نهالستان اسلام‌آباد غرب به عنوان نهالستان سردسیری؛ هرساله ظرفیت تولید 2 میلیون اصل نهال در استان را دارد.
کولانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران کاشت یک‌میلیارد درخت طی چهار سال را متعهد شده که استان کرمانشاه هم با توجه به ظرفیت نهالستان‌هایی که دارد طی این چهار سال، 8 میلیون اصل نهال خواهد کاشت.
وی گفت: تدابیر و هماهنگی‌‌های لازم با آموزش‌ و پرورش، هلال احمر، سپاه حضرت نبی‌ اکرم (ص) استان، تشکل‌های، سمن‌ها، کشاورزان، بهره‌برداران و... انجام شده، بذر و نهال را به برخی از آن‌ها تحویل دادیم تا بذر سبز شده آن که 350 هزار اصله است که توسط مردم به منابع طبیعی هدیه خواهد شد تا نگهداری و در فصل مناسب توزیع شود.
کولانی گفت: کارخانجات سیمان، فولاد، پتروشیمی هم دست همت را بالازده و در کنار کارگاه‌های خود نهالستان‌های ایجاد کرده‌اند.
  توجه به منابع طبیعی مهم‌ترین رکن توسعه پایدار است
رحیمی‌زنگنه، فرماندار کرمانشاه در ادامه این مراسم، گفت: توجه به منابع طبیعی مهم‌ترین رکن توسعه پایدار است و توسعه پایدار بدون توجه به منابع طبیعی اتفاق نمی‌افتد.
وی افزود: کاشتن فقط یک نهال ساده، فواید بسیاری به ویژه در دنیای صنعتی امروز دارد و با این کار می‌توان تا حدودی آسیب‌هایی که توسط انسان به طبیعت وارد شده جبران کرد.
فرماندار کرمانشاه اضافه کرد: فرهنگ درختکاری باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود و همه باید در کنار هم در حفظ محیط زیست کوشا باشیم.
رحیمی‌زنگنه یادآور شد: امروز همه ما در برابر آیندگان مسؤول هستیم و باید با تمام توان خود در حفظ منابع طبیعی کشور تلاش کنیم.
وی روز درختکاری را روز یادآوری برای بازآفرینی نظم طبیعی در نهاد عالم هستی دانست و افزود: به طور قطع برگزاری این مراسم در راستای حفظ منابع طبیعی و توجه بیشتر به محیط زیست و ارائه راهکارهای اصولی و کاربردی در این خصوص راهگشا و اثرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 66963