شناسه خبر:67179
1401/12/22 09:43:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: نخبگان، رسانه‌ها و فعالان فرهنگی استان برای تدوین برش استانی سند فرهنگی مشارکت گسترده داشته باشند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی افزود: مشارکت عمیق برای ادامه مسیر در انجام این سند ملی، ضروری است و نباید وارد فرآیند اداری بی‌ثمر شد.
وی ادامه داد: سند مهندسی فرهنگی استان مرکزی با توجه به مسائل مختلف استان تدوین شده و اجرای این سند نیازمند همگرایی بین مسئولان و نقش‌آفرینی فعالان فرهنگی استان است.
استاندار مرکزی بیان کرد: باید با هم‌فکری و هم‌افزایی مسائل اولویت‌دار بررسی شود، در غیر این صورت وضعیت نه‌چندان مطلوب اجتماعی و فرهنگی استان همچنان باقی خواهد ماند.
مخلص‌الائمه اظهار کرد: 85 سند راهبردی در کشور وجود دارد که از سرنوشت این سندها اطلاعی نیست و به جایی نرسیده؛ 50 سیاست کلی نیز در این خصوص ابلاغ شده است.
وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، 10 سال عقب‌افتادگی در بخش‌های مختلف با طیف گسترده‌ای از مسائل وجود دارد که برای جبران آن و تحقق منویات معظم‌له باید برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و اقدامات هدفمند انجام شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: گفتمان باید نتیجه‌گرا باشد و دستگاه‌های اجرایی به این گفتمان بپیوندند، زیرا نقشه مهندسی کشور، مسئله‌محور است.
مخلص‌الائمه افزود: در سند فرهنگی استان مرکزی به 30 مسئله رسیده‌ایم تا وظیفه و تکالیف قانونی انجام شود؛ در غیر این صورت همین شرایط باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: کاری که در دفتر اجتماعی استانداری آغاز شده، باید با همکاری دستگاه‌ها اجرا شود.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان بیان کرد: جهت‌گیری دولت بهبود یافته و رو به پیشرفت است و اهم موفقیت‌های استان منتشر می‌شود. با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی، فاصله زیادی با شرایط مطلوب وجود دارد.
مخلص‌الائمه گفت: از فرصت‌های باقی‌مانده در سال جاری به نحو مطلوب استفاده شود و باید با تلاش جهادی مسیر پیشرفت را ادامه داد.
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز گفت: دو سال از تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور می‌گذرد و پنج کمیته برای این سند در استان پیش‌بینی شده است.
«محمدرضا جعفری» افزود: 30 موضوع مختلف برای این سند احصا شده که باید پنج مسئله اولویت‌دار شناسایی شود و بعد از شناسایی هر دستگاه اجرایی، اقدام اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان کرد: برش این سند مهم است و باید دستگاه‌ها در مجموعه خود کارگروه درونی را تشکیل دهند و فعالیت در این موضوع نباید نمایشی باشد.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: این استان ازنظر فراوانی جمعیت سالمند، سومین استان بعد از گیلان و مازندران با 155 هزار نفر شناخته شده است.
«محمود حسین‌آبادی» افزود: 17 هزار و 500 سالمند در استان مرکزی زیر نظر این مجموعه، خدماتی مانند ویزیت در منزل با کمک پرستار و لوازم توانبخشی دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: اکنون دو هزار متخصص طب سالمندی در کشور وجود دارند که در استان 20 متخصص در این رشته ارائه خدمات می‌کنند.
   شناسایی 129 کودک کار در استان مرکزی
سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: 129 کودک کار امسال در این استان شناسایی شدند که از این تعداد 124 کودک در اراک و پنج کودک در ساوه هستند.
وی بیان کرد: الگوی کار خیابانی کودکان، تابعی از فعالیت‌های خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی است.
سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: دو مرکز حمایتی در نقاط این استان وجود دارد که به حمایت از کودکان می‌پردازد.
«اعظم علی‌مددی» افزود: با وجود اجرای طرح‌های مختلف، کودکان کار جزء پنج آسیب اجتماعی به‌شمار می‌رود.
وی بیان کرد: بهزیستی استان مرکزی، کمیته سامان‌دهی کودکان کار را در استان تشکیل می‌دهد، اما تعدادی از اعضا نسبت به حضور در جلسه کم‌توجهی دارند که به این مهم باید از سوی مراجع بالادستی رسیدگی شود.

شناسه خبر 67179