شناسه خبر:67224
1401/12/23 10:40:56

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان گفت: بارندگی‌های اخیر و ذوب شدن برف‌ها موجب آبگیری بیش از 50 درصد سازه‌های آبخیزداری این استان شده است.

محمدمهدی آرتیمانی روز دوشنبه اظهار کرد: بارش‌های خوب چند روز اخیر در کنار ذوب شدن برف‌ها به‌علت افزایش دما، موجب جاری شدن آب در روان‌آب‌های استان همدان شد.
وی اضافه کرد: هم‌اینک آب پشت بیشتر سازه‌ها و بندهای این استان جمع و ذخیره شده و در برخی از نقاط نیز شاهد سرریز شدن آب از بندها هستیم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان افزود: با وجود جاری شدن آب در بندها، اما بروز سیلاب و وارد آمدن خسارت به باغ‌ها، اراضی زراعی، راه‌ها و جاده‌ها رخ نداده است.
آرتیمانی با بیان اینکه آب‌های جمع‌شده در پشت سازه‌ها اندک‌اندک درحال نفوذ در بطن خاک است، گفت: بیشترین میزان بارش‌ها در یک ماه گذشته به‌ترتیب مربوط به شهرستان‌های نهاوند، اسدآباد، تویسرکان و ملایر و کمترین بارش مربوط به قهاوند و فامنین بوده است.
وی ادامه داد: بیش از 24 هزار سازه آبخیزداری در این استان وجود دارد که درصد بالایی از این سازه‌ها زیر پنج متر ارتفاع دارند و ارتفاع برخی از آن‌ها تا 15 متر نیز می‌رسد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان درباره علت گل‌آلود بودن آب پشت سازه‌ها اظهار کرد: چرای دام بیش از حد ظرفیت مراتع، موجب کاهش پوشش سطح خاک شده است؛ بنابراین بعد از هر بارش و جاری شدن آب، خاک سطح زمین نیز شسته شده و جریان آب رسوبات سطح خاک را به پشت سازه‌ها هدایت می‌کند.
آرتیمانی تأکید کرد: برای آبخیزداری پایدار و جمع شدن آب زلال پشت سازه‌های آبخیزداری باید از چرای بیش از حد دام در مراتع استان جلوگیری شود.
استان همدان با وسعتی بیش از 1.9 میلیون هکتار در ناحیه کوهستانی غرب کشور در سرشاخه آبریز چهار سد مهم به نام‌های کرخه، سفیدرود، گاوشان و سد ساوه قرار گرفته است.
طرح‌های آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی ازجمله بذرکاری، کپه‌کاری مراتع، جنگل‌کاری و توسعه جنگل با بذر و نهال، اقدامات حفاظتی و پیشگیری از حریق و اجرای طرح کاداستر (حدنگاری) اراضی ملی به‌صورت جامع است.
براساس آمار منتشره در رسانه‌ها وسعت اراضی ملی همدان بیش از 905 هزار هکتار است که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می‌شود.

شناسه خبر 67224