شناسه خبر:67254
1401/12/23 12:05:40

سپهرغرب، گروه متن زندگی: دعوای بی‌دلیل زن و شوهر می‌تواند به علت ناراحتی‌ها و مشکلات حل نشده قبلی که روی هم تلنبار شده‌اند ایجاد شود. در این مطلب شما را با دلایل دعوای زن و شوهر آشنا می‌کنیم.

نمی‌توان گفت در یک رابطه بلند مدت مانند ازدواج، همیشه همه چیز بر وفق مراد است، هر زوجی تفاوت‌های رفتاری، فکری و فرهنگی و غیره با هم دارند و همین تفاوت‌ها هر از گاهی میتواند منجر به بحث و دعوا شود، ولی بعضی زن و شوهرها همیشه و با هر بهانه کوچکی، بی دلیل با هم دعوا میکنند، دعوای مکرر علاوه بر این که میتواند روح و روان هر دو نفر شما را آزرده کند، روی روحیه فرزندان هم تاثیرگذار است.
در این مطلب می‌خواهیم علت دعوای بی‌دلیل زن و شوهر‌ها را بررسی کنیم تا با تغییر نگرش و اصلاح مشکلاتی که بینتان وجود دارد از بروز دعواهای تکراری پیشگیری کنید.
 علت دعوای بی‌دلیل زیاد زن و شوهر
مهمترین دلایل دعوای بی‌دلیل زیاد زوجین، نداشتن مهارت برقراری ارتباط موثر از نظر جسمی، کلامی و جنسی، وقت نگذاشتن برای یکدیگر، مشکلات مالی و اقتصادی است.
بر اساس تحقیقات انجام شده زوجین در اوایل زندگی بیشتر بر سر مواردی مثل رابطه جنسی و اعتماد به نفس با هم دعوا می‌کنند و بعد از گذشت چند سال، دعواهایشان بیشتر روی مشغله‌های کاری، عادات اشتباه و پول متمرکز است.
اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که دعواهای شما همیشه بر سر مسائل تکراری است بنابراین برای پیشگیری از دعواهای مکرر باید بتوانید علت مشکلات را ریشه یابی کرده و به کمک هم آن‌ها را برطرف کنید تا مشاجرات تکراری شما پایان بگیرد.
 مشکلات مالی و اقتصادی
عدم رفاه اقتصادی همیشه نقشی مهم در دعواهای زن و شوهری دارد. اگر دو نفر از نظر اقتصادی نتوانند یکدیگر را درک کنند و در زمینه خرج و پس انداز سازگاری نداشته باشند به مشکل می‌خورند. مردانی که از توقع بالای همسرشان شکایت دارند و زنانی که از خسیس بودن شوهرشان شاکی‌اند مسلما دعوای زیادی را در زمینه مالی تجربه می‌کنند.
اگر احساس می‌کنید بخشی از دعواهای شما درباره مسائل مالی است یک جلسه فوری با همسرتان برگزار کنید و درباره خرج خوراک، پوشاک، پس انداز، تفریحات و غیره صحبت کنید و به یک تصمیم نهایی و دونفره برسید.
 مقایسه کردن
یک اشتباه رایج در زندگی زناشویی، مقایسه کردن است. اصلا کار درستی نیست که رفتارهای همسرتان را با دیگران مقایسه کنید و به او بگویید نسبت به دیگران بی‌احساس، پرحرف، خجالتی یا... است. مقایسه کردن علاوه بر این که اعتماد به نفس همسرتان را کاهش می‌دهد باعث بالا گرفتن جر و بحث خواهد شد.
مقایسه کردن زندگی خودتان با دیگران کار بسیار اشتباهی است، چرا که شما فقط ظاهر رفتار و زندگی آنها را می‌بینید. قلم و کاغذ بردارید و نکات مثبت زندگی خودتان و خوبی‌ها و ویژگی‌های خانواده‌تان را بنویسید و این کار را تکرار کنید تا متوجه برتری‌های خودتان نسبت به دیگران بشوید و قشنگی‌های زندگیتان را ببینید.
به جای این که مدام به خاطر مقایسه اخلاق و رفتار همسرتان را دیگران، دعوان و مشاجره کنید، زمانی را مشخص کنید ودرباره اخلاق یا رفتاری که شما را می‌رنجاند با او صحبت کنید. باید مراقب باشید که هنگام حرف زدن کنایه نزنید یا شخصیت او تخریب نکنید. همیشه قبل از ایراد گرفتن، باید از 5 ویژگی مثبت او تعریف کنید و در نهایت به مطلب مورد نظرتان بپردازید. به همسرتان هم باید حق بدهید که درباره رفتار شما که مورد پسندش نیست صحبت کنید.
 رفت و آمد با دوستان
زوجینی که دایره اجتماعی گسترده‌ای دارند ممکن است درباره رفت و آمد با دوستانشان به مشکل بخورند. بازخواست کردن یا ایراد گرفتن از دوستان طرف مقابل یا منع کردن او از رفت و آمد با آنها می‌تواند مشکل ساز باشد.
اگر اشتباهی از سوی دوستان همسرتان دیده‌اید دلیل نمی‌شود که بخواهید با آنها قطع ارتباط کند. درباره دلایل خودتان به صورت منطقی با او صحبت کنید و از او بخواهید به زندگی مشترکتان اولویت بدهد ولی هیچگاه او را مجبور به کار نکنید یا به خاطر این که به حرفتان گوش نداده با او جر و بحث نکنید. اجازه دهید به مرور زمان خودش به منطق حرفهای شما پی ببرد.
 فرزندان
20 درصد آمار طلاق به خاطر دعوا و مشاجره بر سر فرزندان، نحوه تنبیه و شیوه فرزند پروری است. اگر فکر می‌کنید همسرتان نسبت به فرزندان بی‌تفاوت است یا شیوه اشتباهی را در پیش گرفته است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.
 وقت نگذاشتن برای خانواده
وقت نگذاشتن برای خانواده و پر مشغله بودن و فراموش کردن مناسبت‌های مهم باعث ایجاد ناراحتی در نتیجه دعواهای مکرر بین زوجین می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل باید همیشه در برنامه هایتان وقت کافی برای همسر و فرزندان اختصاص بدهید. نباید اجازه دهید بین شما و همسرتان فاصله‌ای ایجاد شود. اگر هفته‌ای پر مشغله را پشت سر گذاشته‌اید، آخر هفته را به خانواده اختصاص دهید و به تفریح بروید تا همسرتان هم بتواند کارها و مشغله‌های شما را درک کرده و همراهیتان کند.
 مرور اشتباهات گذشته
اگر نتوانید مشکلات پیش آمده را حل و فصل کنید و این مشکلات روی هم تلنبار شوند باعث خواهند شد که دائم درباره گذشته و اتفاقاتش بحث کنید و ناراحتی درست کنید. اگر دائم درباره اشتباهات همسرتان او را سرزنش کنید، باعث دلزدگی او از زندگی مشترک شده و به اشتباهاتش تبدیل به عادت می‌شوند.
اگر می‌خواهید مشکلی که پیش آمده را حل کنید و در دام بحث ودعوای بی پایان نیفتید، گذشته را فراموش کنید و کینه به دل نگیرید تا مانع از آزار دیدن جسم و روح خودتان ودیگران شوید.
 دعوا به خاطر خانواده ها
دعوا به خاطر خانواده‌ها و این که خانواده چه کسی مهمتر است یا اولویت دارد و دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین می‌تواند عامل بسیاری از دعواها باشد. سعی کنید برای پیشگیری از این مشکل در مقابل خانواده‌ها مشاجر نکنید و نظرات آنها را درگیر زندگیتان ننمایید. مسلما هر خانواده‌ای در دعوا طرف فرزندش را می‌گیرد و در نتیجه احترام‌ها شکسته می‌شود. برای حل مشکلاتتان با خانواده‌ها مشورت نکنید تا پایشان به زندگی شما باز نشود.
 کمبود محبت و صمیمیت
زوجینی که به اندازه کافی به هم ابراز عشق و علاقه نکنند به تدریج صمیمیت و در نتیجه رابطه جنسی بینشان کمرنگ می‌شود. نبود محبت و صمیمیت از یک جایی غیر قابل تحمل خواهد شد و باعث بروز دعواهای مکرر می‌شود.
همسر شما همیشه نیاز به ابراز محبت کلامی و جسمی شما دارد. اگر می‌خواهید صمیمیت بینتان حفظ شود و همسرتان روحیه شادتری داشته باشید با او مهربان باشید و از جملات عاشقانه در مکالماتتان استفاده کنید.
 عادت‌های ناخوشایند
ممکن است همسرتان عادت‌های ناخوشایندی داشته باشد که روی اعصاب شما برود مثلا جویدن غذا با صدای بلند، هورت کشیدن نوشیدنی‌ها، اعتیاد به فضای مجازی، وقت نشناس بودن، شلخته بودن و غیره همه می‌تواند باعث بروز دعواهای مکرر شود.
این موضوعات با دعوا حل نمی‌شوند، درباره این عادت‌ها و این که چطور آنها را با تمرین حل کنید با همسرتان گفتگویی صمیمانه داشته باشید و از او بخواهید به خاطر شما این عادت‌ها را با تمرین بهبود دهد.
***نداشتن مهارت‌های ارتباطی
نداشتن مهارت‌های ارتباطی باعث بروز مشکلات حل نشده بین زوجین می‌شود. برای این که بتوانید یک مشکل را حل کنید باید بتوانید هیجاناتتان را مدیریت کنید و از سر عصبانیت حرفها و رفتارهایی انجام ندهید که منجر به بدتر شدن شرایط شود.
 نداشتن رابطه جنسی رضایت بخش
به گزارش وب گاه بیتوته، شاید باورش برایتان سخت باشد ولی داشتن رابطه جنسی رضایت بخش باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به همسرتان داشته باشید و سازگاری تان با یکدیگر بیشتر باشد.

شناسه خبر 67254