شناسه خبر:67565
1402/1/19 12:51:57

سپهرغرب، گروه خبر: سرمای بهاره در دو روز 12 و 13 فروردین‌ماه امسال سبب خسارت چهار هزار و 500 میلیارد تومانی به اراضی زراعی و باغات استان کرمانشاه شد.

سرمای دیررس بهاره موجب آسیب دیدن جوانه‌های تازه بیدارشده درختان میوه می‌شوند و درصورت دیررس بودن بیشتر این نوع سرماها، حتی به میو‌های تازه تشکیل‌شده نیز خسارت وارد می‌کنند.
جوانه‌های بارور درحال رکود به سرمای زمستانه مقاوم هستند، اما مقاومت آن‌ها هنگام بیدار شدن جوانه‌ها کاهش می‌یابد. به‌طور کلی جوانه‌های گل در دمای 2- و 3- درجه سانتیگراد از بین می‌روند. میو‌های تازه تشکیل‌شده نسبت به گل‌ها حساس‌تر هستند و در منفی 0.5- درجه سانتیگراد آسیب می‌بینند.
در اوایل بهار جبهه‌های سرد هوا در منطقه پرورش درختان میوه و در شب‌های بدون ابر سبب خسارت دیدن جوانه درختان میوه می‌شود؛ آنچنان که در 12 و 13 فروردین‌ماه شاهد خسارت به باغات و اراضی زراعی استان بودیم.
اما با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، جهاد کشاورزی قبل از موج سرما هشدارهای لازم را به کشاورزان می‌دهد و راهکارهایی را برای جلوگیری یا کاهش خسارت احتمالی به کشاورزان معرفی می‌کند.
انتخاب ارقام دیرگل، استفاده از ترکیبات شیمیایی، پاشیدن آب روی درختان، تدابیر زراعی، گرم کردن باغ توسط بخاری‌های باغی، ایجاد دود سفید برای کاهش تشعشع، ایجاد بادشکن در اطراف باغ و نصب دستگاه‌های مولد باد یا شعله‌افکن‌ها یا چاهک معکوس برای تنظیم دما، ازجمله راهکارهایی است که کارشناسان کشاورزی در این مواقع توصیه می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از خسارت چهار هزار و 500 میلیارد تومانی سرمای اخیر به اراضی و باغات استان خبر داد و اظهار کرد: 294 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان تحت تأثیر سامانه برودتی قرار گرفت.
علی چاله‌چاله عنوان کرد: میزان باغات متأثر از این سامانه حدود 10 هزار و 300 هکتار و اراضی زراعی نیز 284 هزار هکتار بودند که اراضی زراعی به‌طور عمده شامل محصولات گندم و جو می‌شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: باغات خسارت‌دیده نیز به‌طور عمده شامل گردو، بادام و میوه‌های هسته‌دار می‌شوند.
چاله‌چاله با بیان اینکه میزان خسارت‌ها بین 10 تا 90 درصد متغیر است، افزود: بخشی از این خسارت‌ها قابل برگشت است و همکاران در مراکز درحال تطبیق و به‌روزرسانی این آمار هستند.
وی عنوان کرد: براساس برآوردهای اولیه شاهد چهار هزار و 500 میلیارد تومان خسارت به باغات و اراضی زراعی بودیم که البته از گذشته توصیه شده بود که موضوع بیمه جدی گرفته شود و اکنون نیز تأکید می‌شود.
چاله‌چاله گفت: تنها راه کمک به کشاورزان خسارت‌دیده صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.
سرمای بهاره به مزارع و باغ‌های شهرستان اسلام‌آباد غرب نیز بیش از یک‌هزار و 151 میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌‌آباد غرب گفت: کاهش دمای هوا در چند روز گذشته سبب سرمازدگی 10 تا 90 درصدی محصولات باغی و زراعی اسلام‌آباد غرب شد.
میرزایی افزود: براساس برآورد‌ها عمده این خسارت به باغات میوه شامل درختان سیب، بادام، گردو و هسته‌داران و در مزارع به زراعت چغندر قند، کلزا، گندم، جو، عدس و نخود وارد شده است.
وی گفت: براساس برآورد‌های انجام‌شده سرما به باغات و مزارع شهرستان اسلام‌آباد غرب بیش از یک‌هزار و 151 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

شناسه خبر 67565