شناسه خبر:67764
1402/1/24 09:10:50
سپهرغرب با نگاهی به برنامه‌های سال‌ جاری ارشاد استان مطرح کرد:

دست پُر اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سال 1402

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: در میزگرد سپهرغرب با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برنامه‌های متنوع و غنی این دستگاه اجرایی در حوزه‌های مختلف خبر داده شد که نشان از دست پر این مجموعه در سال پیش رو دارد.

سپهرغرب روز دوشنبه میزبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و معاون فرهنگی وی بود که برنامه‌های این دستگاه فرهنگی را در سال جاری تشریح کردند و اهم اقدامات انجام‌شده را برشمردند. آنچه می‌خوانید، تشریح این جلسه صمیمانه است که در ادامه می‌آید:
مسعود ویژه در آغاز سخنان خود دغدغه‌های سپهرغرب نسبت به نظام و انقلاب اسلامی را بسیار ارزشمند و قابل تقدیر خوانده و به برخی از برنامه‌های اداره کل ارشاد اشاره کرد و گفت: سال گذشته چالش‌های بسیاری در کشور داشتیم که همدان نیز از آن‌ها مستثنا نبود و تاحدودی درگیر این مسائل بود؛ به‌طور مثال بحران آب، برق و گاز جلوی اجرای بسیاری از برنامه‌ها را گرفت و با وجود کارهایی که انجام شد، با محدودیت‌هایی نیز مواجه بودیم.
وی ابراز کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی که با بی‌مهری‌هایی نیز مواجه شد، خروجی درخشانی داشته و حدود 100 هزار کودک همدانی از آن استفاده کردند که این مهم را به فال نیک می‌گیریم که تئاتر کودک همدان مردم را با خود همراه کرده و یک برنامه تشریفاتی و دکوری نیست؛ البته درصددیم درصورت برگزاری آن طی سال جاری، با رویکرد تربیت‌محور پیش برویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه دست هر کسی را که دلش برای این استان می‌سوزد به گرمی می‌فشاریم، تصریح کرد: بررسی میدانی فعالیت‌های انجام‌شده و پیش‌بینی برای سال 1402 را از زمستان 1401 آغاز کردیم و برنامه‌ها تدوین شده و ظرف یکی دو روز آینده ویرایش آن‌ها نهایی خواهد شد.
ویژه در ادامه افزود: برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای سال 1402 سازمان‌دهی‌شده‌تر بوده و دو برنامه سرلوحه کار ما است؛ نخست سند مهندسی فرهنگی استان و دیگری سند چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه و سند تحول دولت در سطح کلان که با یکدیگر در 90 درصد بخش‌ها هم‌پوشانی دارند.
وی اظهار کرد: آموزش و کادرسازی هنرمندان انقلابی از دیگر برنامه‌های ما بوده که بر این اساس از ظرفیت هنرستان هنرهای زیبا (شهرک مدنی) که مورد غفلت بوده، استفاده کرده‌ایم و ازنظر کمی و کیفی با تغییراتی که لحاظ شده، در اول مهرماه سال جاری هنرجویانی را در آنجا آموزش خواهیم داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: دانشگاه فرهنگ هنر و رسانه از دیگر موضوعاتی است که نسبت به آن اهتمام ویژه داشته و درصورت نهایی شدن مقدماتش، تمام‌قد از آن حمایت خواهیم کرد تا اهالی رسانه به‌صورت تخصصی و متعهدانه آموزش دیده و از نتایج آن در عرصه فرهنگی استان بهره‌مند شویم.
ویژه گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در ایام تابستان از ظرفیت دانشگاه و هنرستان که به آن اشاره شد، در بخش فرهنگ‌سرا استفاده خواهیم کرد؛ چراکه فرهنگ‌سراهای موجود در این مناطق با توجه به تراکم جمعیتی، کم است.
وی به اقتصاد فرهنگ نیز اشاره و تشریح کرد: تا یک ماه آینده فروشگاه دائمی عرضه محصولات فرهنگی- هنری را برای هنرمندان راه‌اندازی خواهیم کرد؛ زیرساخت‌های این کار انجام شده و با سازمان فرهنگی و ارتباطات مذاکراتی داشته‌ایم که برای فروش محصولات فرهنگی استان در کشورهای دیگر، شرایط فراهم شود. با نرم‌افزار «شاتوت» تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که فروش محصولات نیز از این طریق صورت گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان و اصحاب رسانه که در حوزه کاری خود تخصص دارند و فراهم کردن شرایط کاری برای آنان، در رایزنی با مجموعه‌هایی که با ارشاد در ارتباط هستند، از دیگر اقدامات است تا این افراد نیز مشغول به کار شوند.
ویژه تأکید کرد: در راستای اعطای وام تبصره 16، وام تبصره 18 و وام مشاغل خانگی نیز شرایطی فراهم شده تا بتوانیم از افراد متقاضی در این بخش حمایت کنیم.
وی به آموزش افراد علاقه‌مند به هنر در روستاها و مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا این افراد به‌صورت رایگان آموزش‌های لازم را ببینند. درصدد هستیم مناطق حاشیه شهر که جمعیت بالایی دارند نیز در این بخش قرار گرفته و از این امکان برخوردار شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از افزایش ظرفیت دکه‌های مطبوعاتی خبر داد و افزود: مقدمات این کار در رایزنی با افراد مختلف انجام شده است.
ویژه سبد کالای فرهنگی برای شهروندان را از دیگر برنامه‌ها دانست و عنوان کرد: ایده این کار مطرح شده و تا نهایی شدن، فاصله دارد؛ اما اگر قطعی شود، قرار دادن بلیت سینما و تئاتر، کتاب و غیره در این سبد، پیش‌بینی شده که البته در چند فاز پیش رفته و به کمک اقتصاد فرهنگ خواهد آمد.
وی به کنگره شهدای استان نیز اشاره کرد و متذکر شد: این برنامه بسیار بزرگ و دارای ظرفیت بوده که انتفاع رسانه‌ها و هنرمندان از آن یکی از مسائل است؛ یعنی ضمن اینکه یک رویداد بزرگ در استان برگزار می‌شود، رسانه‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی از آن استفاده کرده و ضمن آورده مالی برای خود، در بخش محتوایی نیز یاریگر باشند. هنرمندان نیز به‌واسطه اجرای چندین برنامه فرهنگی و هنری، در آن دخیل هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به راه‌اندازی انجمن مفاخر استان و بنیاد سیدجمال‌الدین در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری اتفاقات قابل توجهی در این دو بخش رخ خواهد داد که جزئیات آن در آینده نزدیک مدون خواهد شد.
ویژه به «نشاط اجتماعی» و انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری نیز گریزی زد و افزود: 6 ماه ابتدای سال که همدان ازنظر آب‌وهوایی شرایط مساعدی دارد، برنامه‌های خلاقانه‌ای در پیاده‌راه‌ها و بوستان‌ها با استفاده از ظرفیت هنرمندان در بخش‌های موسیقی، سرود و نمایش‌های خیابانی خواهیم داشت تا ضمن پاسخ به نیاز نشاط و شادی شهروندان، اوقات خوشی برای آنان فراهم شود.
وی ادامه داد: «شادمانه» هم عنوان برنامه دیگری است که به‌طور ویژه شادی‌های حلال در جشن‌های عروسی و تولد و غیره را مورد توجه قرار خواهد داد و در این بخش نیز برنامه‌هایی برای شهروندان اجرا خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: برنامه دیگر تلاش برای معرفی همدان به‌عنوان «پایتخت کتاب کشور» است که جلسات مقدماتی آن برگزار شده و امیدواریم ضمن رخ دادن یک رویداد فرهنگی، اعتباراتی نیز از این طریق جذب شود.
ویژه یادآوری کرد: اگرچه در زمینه توجه به عفاف و حجاب حدود 25 دستگاه دخیل هستند اما تمام نگاه‌ها به ارشاد است! با این وصف برنامه‌ریزی‌هایی در این بخش انجام شده که عملیاتی خواهد شد.
وی گفت: اجرای برنامه‌های مختص هفته جوانی جمعیت، برپایی حسینیه هنر، راه‌اندازی قرارگاه رسانه‌ای، اهتمام ویژه نسبت به برگزاری جشنواره تئاتر، برگزاری جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی و جشنواره فیروزه، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال 1402 انجام خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به برپایی جشنواره مطبوعات استانی نیز اشاره کرد و افزود: مقدمات کار قطعی شده و رایزنی‌های نهایی با معاونت مطبوعاتی در این راستا انجام خواهم شد.
ویژه در پاسخ به سؤال سردبیر سپهرغرب مبنی بر برنامه اداره‌ کل ارشاد در راستای احیای پویانمایی در استان اظهار کرد: «پسر دلفینی و لپتو» نشان داد ایران می‌تواند در این صنعت در عرصه بین‌المللی ارزآوری داشته باشد، استان همدان نیز هنرمندان مطرحی دارد که بعضاً در خارج از استان یا خارج از کشور هستند. پس ما دارای ظرفیت قابل توجه در این زمینه هستیم؛ برنامه‌ای نیز در این راستا داریم که در گام نخست ضمن همکاری با شهرداری ساختمان پردیس سینمایی پویانمایی که درواقع پایگاه آن خواهد بود (چراکه در استان به اندازه کفایت پردیس داریم) را در استان احداث خواهیم کرد.
وی در خاتمه سخنان خود به پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام اشاره کرد و توضیح داد: در برخی شهرستان‌ها پروژه‌هایی داشتیم که به‌علت نبود اعتبار نیمه‌کاره مانده بودند که طی سفر رئیس‌جمهور به همدان مشکلات بسیاری از آنان مطرح شده و درحال پیگیری است؛ برای مثال یادمان سیدجمال در اسدآباد به‌دلیل وجود معارض نیمه‌تمام مانده بود که با اختصاص پنج میلیارد تومان از محل سفر، مشکل معارضین بعد از 13 سال حل شد. پروژه‌های دیگری نیز در فیروزان نهاوند، زنگنه و موزه هنرهای معاصر همدان وجود دارد که بالای 50 درصد پیشرفت داشته‌اند و در اولویت اتمام قرار دارند. کلنگ مجتمع درگزین و شیرین‌سو نیز بر زمین زده شده و تلاش بنده این است که در بازه زمانی خدمت خود در ارشاد، پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام رسانده و تلاش کنم از ظرفیت مغفول دستگاه‌ها استفاده شود؛ همچنین تکلیف اموال بلا‌استفاده را روشن کنیم و پرونده‌های مفتوح شکایت را نیز به سرانجام برسانیم و این جایگاه به‌اصطلاح شسته‌رفته تحویل مدیر بعدی شود.
   درتلاشیم کاغذ را با رقمی پایین‌تر برای مطبوعات تهیه کنیم
سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه کار اصلی در جنگ ترکیبی و جنگ رسانه‌ای دشمن بر دوش رسانه‌ها بود، عنوان کرد: وظیفه ما حمایت و خدمت‌گزاری در این عرصه است تا بتوان به پاس قدردانی، جایگاه رسانه را تقویت کرد.
هادی شیرمحمدی خاطرنشان کرد: نگاه ما به رسانه‌ها قطعاً حمایتی بوده و در نخستین گام در بخش تخصیص کاغذ همه موارد لازم را برای معاونت مطبوعاتی ارسال کرده‌ایم تا بتوانیم کاغذ را با رقمی پایین‌تر تهیه کنیم.
وی گفت: سپهرغرب با رویکرد انقلابی خود مجموعه‌ای را گِرد هم آورده و از تمام ظرفیت‌های چایی و مجازی خود در این راستا استفاده کرده است؛ بنابراین ما هم در هر جایی که نیاز باشد، از شما حمایت خواهیم کرد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سپهرغرب در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری، خانواده و غیره صفحات و سرویس‌های مشخص داشته و با دغدغه مسائل را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: تقاضای ما این است که توجه ویژه به موضوع عفاف و حجاب، شعار سال و آسیب‌های اجتماعی را نیز همچون گذشته مورد توجه قرار دهید.
شیرمحمدی در پایان سخنان خود ضمن توصیه به استفاده از ظرفیت ویژه فرایش در تبیین مسائل زنان و خانواده، بر تبادل نظر و نقد و پیشنهاد سازنده بین رسانه‌ها و معاونت امور فرهنگی و رسانه نیز تأکید کرد.
   فقدان جهت‌دهی تربیتی در جشنواره تئاتر
سردبیر روزنامه سپهرغرب نیز در این جلسه با ابراز انتقاد از فقدان بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان صاحب‌نام، گفت: یکی از چالش‌های ما در رسانه عدم دسترسی به این افراد و معرفی آنان به جامعه است. انتظار می‌رود با منسجم کردن اطلاعات این افراد و معرفی از سوی ارشاد، بتوانیم در راستای معرفی هنرمندان و دستاوردهایشان به جامعه گام برداریم.
زهره پوروهابی ضمن اشاره به اینکه استان همدان در گذشته نه‌چندان دور قطب پویانمایی در ایران بوده و هنرمندان برجسته‌ای در این عرصه دارد که اکنون هیچ اثری از آنان و این صنعت نیست، خاطرنشان کرد: مسئله دیگر فقدان جهت‌دهی تربیتی و فرهنگی به جشنواتره تئاتر است؛ طی سال‌هایی که این فرصت بزرگ در اختیار استان بوده، هیچ‌گاه در این جشنواره اقدامی در راستای راهبرد تربیتی به‌ویژه در حوزه حیا و عفاف، نداشته‌ایم.
   بخش‌های مختلف اداره کل ارشاد جهادی کار کنند
مدیر تحریریه روزنامه سپهرغرب نیز با بیان اینکه انجام کار فرهنگی و تربیتی از سخت‌ترین کارها است، عنوان کرد: همکاری مدیران، اساتید و متخصصان با رسانه‌ها از مسائل مهم در این سنگر فرهنگی است و همواره باید بر آن تأکید شود.
حسین صادقیان خاطرنشان کرد: درحال حاضر همکاری جامعه روحانیت در تبیین مسائل با رسانه‌ها، بسیار گسترده‌تر از قبل شده؛ اما در ارتباط با مدیران این همکاری کم‌رنگ‌تر بوده و اگر مطلبی هم منعکس شود، مورد اعتراض آن‌ها واقع می‌شود که انتظار می‌رود مدیر محترم ارشاد در این خصوص پیگیری ویژه داشته باشند.
وی با اشاره به شعار سال و لزوم تبیین و تفهیم آن در سطوح مختلف، گفت: تشریح، ایده‌پردازی، ارائه راهکار و حل مشکلات این حوزه نیازمند همکاری مدیران و کارشناسان خبره با رسانه‌ها است، اما بعضاً این اتفاق نمی‌افتد.
صادقیان در خاتمه افزود: انتظار داریم در دولت مردمی فضای کاری ارشاد جدی‌تر و جهادی‌تر شود؛ برخی از بخش‌های اداره ارشاد روحیه جهادی و پاسخ دادن دلگرم‌کننده به اعضای خانه مطبوعات و خبرنگاران را ندارند، درحالی که این مسئله و پیگیری دلسوزانه مسائل مربوط به اهالی رسانه می‌تواند آثار مثبتی بر این قشر داشته باشد.
   تودرتوی ارتباط با معاون مطبوعاتی را حل کنید
صاحب‌امتیاز روزنامه سپهرغرب نیز با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهدی کاشی به‌عنوان یکی از عناصر تأثیرگذار در دامنه‌بخشی به روزنامه سپهرغرب، گفت: روزنامه سپهرغرب و دوهفته‌نامه سپهرپیام با 28 نفر نیرو درحال انجام رسالت فرهنگی خود در غرب کشور و استان است. ضمن اینکه دوهفته‌نامه سپهرپیام از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیست و چاپ آن توجیه اقتصادی ندارد، اما به‌دلیل دغدغه فرهنگی، چراغ آن روشن است.
مسعود جواندل با اشاره به اینکه سپهرغرب در استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و اراک نمایندگی رسمی دارد، افزود: هشت خبرنگار، سه طراح، دو ویراستار، یک عکاس، پنج یادداشت‌نویس، سردبیر و مدیر تحریریه افراد فعال در بخش تحریریه بوده و در بخش بازرگانی سه نفر فعال حوزه بازاریابی، یک نیروی خدماتی، یک نفر مأمور وصول مطالبات، یک نفر حسابدار، چهار نفر مأمور توزیع هستند؛ همچنین افرادی که غیر مستقیم با ما همکاری می‌کنند نیز حدود 12 نفر هستند.
صاحب‌امتیاز روزنامه سپهرغرب ادامه داد: مسئله عجیبی که در سال 1401 شاهد آن بودیم، تعلق نگرفتن یارانه بود که اگر تا پایان فروردین‌ماه ارشاد این بودجه را نگیرد، سوخت می‌شود و به خزانه دولت برمی‌گردد.
جواندل تأکید کرد: پیشنهاد من این است که یک کارشناس در اداره ارشاد با معاونت مطبوعاتی در ارتباط باشد، چراکه ارتباط گرفتن با این مجموعه بسیار دشوار بوده و کارهای مرتبط با این بخش بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرسا است؛ تا جایی که بنده بارها برای انجام یک کار کوچک تا تهران رفته‌ام.
وی با اشاره به رتبه دو روزنامه سپهرغرب در کشور، گفت: وضعیت کاغذ و حوزه چاپ درحال حاضر بسیار اسفناک است و انتظار داریم در این زمینه فکری برای نشریات چاپی و دست‌ کم اختصاص کاغذ بشود.
این مقام مسئول اذعان کرد: در فضای مجازی نیز روزانه به‌طور میانگین 20 هزار بازدید از نشریه الکترونیکی و روزنامه می‌شود و این مهم علاوه‌بر فروش ما در «جار» است.

شناسه خبر 67764