شناسه خبر:69148
1402/2/27 08:33:47
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

آمار استان همدان در پرداخت تسهیلات بانکی فاجعه است

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌های استان، گفت: آمار استان همدان در پرداخت تسهیلات فاجعه است؛ دلیل این امر چیست؟ آیا مسئله ناترازی است؟ اگر ناترازی مطرح باشد، راه حل این است که منابع را افزایش دهید یا باید در ارتباط با تهران فکری به حال منابع کنید که ما ندیده‌ایم این کارها را انجام دهید!

سیدمجتبی حسینی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها که روز دوشنبه در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با بیان اینکه نارضایتی مردم از سیستم بانکی و نوع مشتری‌مداری در استان قابل تأمل بوده و شرایط نابه‌سامان است، عنوان کرد: درخصوص ارزیابی وضعیت بانک‌ها دو نکته درنظر گرفته شده؛ نخست اینکه بانک‌ها باهم مقایسه نشده‌اند و دیگر اینکه هر بانکی با پایه خود و نمره مبتنی بر تکالیفی که برعهده داشته، مورد قیاس قرار گرفته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارزیابی کیفی هم از وضعیت بانک‌ها صورت گرفته؛ به‌طوری که مراجعه مردم به استانداری، مشتری‌مداری بانک‌ها و وضعیت تعامل آن‌ها با دستگاه‌های اجرایی نیز در تعیین وضعیتشان مؤثر بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به تسهیلات تبصره 16 که در راستای حمایت از مشاغل خُرد و خانگی است، ابراز کرد: این وام که به‌نحوی قرض‌الحسنه و سود آن چهار درصد بوده، تنها هشت درصد پرداخت شده؛ انتظار ما این است که فرصت‌سوزی نشود.
حسینی ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌های استان، تأکید کرد: آمار استان همدان در پرداخت تسهیلات فاجعه است؛ دلیل این امر چیست؟ آیا مسئله ناترازی است؟ اگر ناترازی مطرح باشد، راه حل این است که منابع را افزایش دهید یا باید در ارتباط با تهران فکری به حال منابع کنید که ما ندیده‌ایم این کارها را انجام دهید!
   ده‌ها بار گفته‌ایم اگر وضعیت بانکی منفی است و نمی‌تواند پرداختی داشته باشد، بگوید!
وی تصریح کرد: ده‌ها بار اعلام کرده‌ایم اگر وضعیت بانکی منفی بوده و نمی‌تواند پرداختی داشته باشد، تقاضای خود را مطرح کند؛ امروز هم این مهم را به‌صراحت اعلام می‌کنیم.
   اگر سامانه قفل است، چرا برای کارکنان و نزدیکانتان باز است؟!
این مقام مسئول ادامه داد: در جلساتی که برگزار می‌شود، همه قول پرداخت تسهیلات را می‌دهند؛ اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. اگر نمی‌توانید، چرا قول می‌دهید؟ اگر سامانه قفل است، چرا برای کارکنان و نزدیکانتان باز است؟! در استان چه کار می‌کنید؟ این وضع حمایت از تولید و خدمت به مردم است؟
   نشسته‌اید منابع از کجا به بانک تزریق شود؟
حسینی گفت: ما به‌هیچ‌وجه با شما تعارف نداریم؛ سؤال مهم من این است که چرا کمک نمی‌کنید؟ نشسته‌اید منابع از کجا به بانک تزریق شود؟ آیا خودبه‌خود این کار انجام خواهد شد؟ ما خودمان به چند بانک تزریق منابع داشته‌ایم، اما همان‌ها هم کوتاهی کرده‌اند و پرداخت آنچنانی صورت نگرفته است. علت این امر چیست؟
   وضعیت فعلی پرداخت تسهیلات به‌هیچ‌وجه قابل قبول و دفاع نیست
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی پرداخت تسهیلات به‌هیچ‌وجه قابل قبول و دفاع نیست، اظهار کرد: ما شرمنده مردم هستیم، چرا یک نفر باید به‌خاطر 50 میلیون تومان زندگی‌اش را از دست بدهد؟ ما ادبیات بانک‌ها را می‌شناسیم و می‌دانیم کار از کجا گره می‌‌‌‌‌‌‌خورد، اما راه حلش را هم می‌دانیم؛ راه حل تلاش مدیران است.
   برخی از آمارهای بانک‌های استان با آمار بانک مرکزی مغایرت دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه متذکر شد: ما از بانک مرکزی آمار گرفته‌ایم، برخی از این آمارها با اعدادی که بانک‌های استان داده‌اند، هم‌خوانی ندارد؛ بانک‌های خصوصی هم که سفره خود را از استان جدا کرده‌اند که تکلیف آن‌ها را هم مشخص خواهیم کرد.
حسینی یادآوری کرد: ما در برخی از شاخص‌های مهم توسعه و اقتصاد از استان‌های منطقه پیش افتاده‌ایم، اما در پرداخت تسهیلات بسیار عقب هستیم؛ مردم ناراضی هستند و همه مراجعات در ملاقات‌های مردمی درخصوص شکایت از بانک‌ها بوده که مربوط به فرزندآوری، ازدواج، مسکن و غیره است. آیا این مسئله قابل اغماض بوده که نادیده بگیریم؟
وی بیان کرد: اگر شما و خانواده‌هایتان در این شهر و استان زندگی می‌کنید، باید بدانید سود رونق اقتصادی به خود شما هم می‌رسد. مگر می‌شود آبادانی شهر بر همه شهروندان تأثیر نگذارد؟ پس دست کم به این دلیل هم شده، دلسوزانه پای کار باشید!
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: با فرمانداران هم صحبت کرده‌ایم، اگر مشخص شود بانکی مشکل دارد، آن مشکل عارضه‌یابی شده و تکلیفمان را با سیستم بانکی روشن می‌کنیم.
حسینی با بیان اینکه درحال حاضر شرایط اقتصادی مردم سخت بوده و استاندار دستور ورود به کنترل وضعیت اجاره‌بها را داده‌اند، گفت: سامان‌دهی این بخش هم به بانک‌ها مربوط می‌شود، چراکه یک رکن آن با سیستم بانکی و تسهیلات در ارتباط است.
وی با تأکید بر اینکه حل مشکل با دست به دست هم دادن میسر خواهد شد، اذعان کرد: استانداری پای کار بوده، اگر نیاز است به تهران بروید هم این کار را بکنید تا اوضاع را سامان ببخشیم.
   اگر کم‌کاری، ترک فعل یا قصور عمدی مسئولی مشخص شود، حتماً برخورد می‌کنیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اعلام کرد: اگر به بهبود شرایط کمک نکنید، مسئول هستید و اگر کم‌کاری، ترک فعل یا قصور عمدی مسئولی مشخص شود، حتماً برخورد خواهیم کرد.
حسینی تأکید کرد: یا مدیران بانک‌ها شرایط را درست کنند، یا ما با روش خودمان این کار را می‌کنیم. البته منکر خوبی‌ها و اتفاقات مثبت رخ‌داده نیستیم، اما جلسه برای این تشکیل شده که به بررسی علل و عوامل و البته آثار ضعف‌ها بپردازیم.
   35 درصد وضعیت مسکن مرتبط با تسهیلات است
وی با اشاره به اینکه در حوزه تسهیلات استان شرایط به‌اندازه‌ای سخت شده که هیچ راه حلی نداریم، عنوان کرد: پاشنه آشیل ما در استان مسکن است و 35 درصد وضعیت آن مرتبط با تسهیلات بوده که اگر نتوانیم از عهده‌اش بربیاییم، نمی‌توانیم جواب این مردم را بدهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با ابراز انتقاد از اینکه اگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم چرا قول می‌دهیم؟ افزود: مقرر می‌شود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از افراد خود را به بانک‌ها فرستاده و فهرست درخواست‌ها را با عقد قرادادها بررسی کند تا مشکل را در این بخش نیز پیدا کنیم.
   اگر پاسختان به مردم «خیر» است، با احترام برخورد کنید
حسینی بر حفظ کرامت و حرمت متقاضیان تسهیلات تأکید کرد و گفت: اگر پاسختان به مردم به هر دلیلی «خیر» است، همین را با نهایت احترام بگویید و این نکته را به گوش همه کارمندان بانک از سطوح بالا تا پایین برسانید که حرمت مردم نباید به‌هیچ‌وجه خدشه‌دار شود. شرایط مردم واقعاً سخت است، ما نباید با برخورد‌های خارج از عرف و اکرام این وضعیت را سخت‌تر کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما در این جلسه به‌ دنبال دفاع از عملکرد خود نیستیم، متذکر شد: اگر کسی تکلیف خود را انجام دهد، دستش را می‌بوسیم؛ اما این دلیل نمی‌شود ضعف‌ها و کم‌کاری‌ها را ندیده و رهایشان کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در پایان سخنان خود با بیان اینکه درحال حاضر وام ازدواج و مسکن در اولویت مردم استان است، خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت مردم بکنید؛ ما هم در کنار شما هستیم و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم کرد.

شناسه خبر 69148