شناسه خبر:69167
1402/2/27 09:00:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه بخش کشاورزی و اجرای رویدادهای مختلف هم چون جشنواره توت فرنگی منجر به رونق گردشگری در این استان می‌شود.

پیمان اسکندری روز دوشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت فرنگی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، اظهار کرد: توسعه بخش کشاورزی می‌تواند منجر به رونق سایر بخش‌ها همچون گردشگری شود.
وی با اشاره به اینکه پنجم خرداد سال جاری جشن توت فرنگی در روستای شیان از توابع شهرستان سنندج برگزار می‌شود، اضافه کرد: سالانه 65 هزار تن توت فرنگی در استان تولید می‌شود که این میزان معادل 62 درصد تولید کل این محصول در کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 17 هزار نفر در تولید این محصول در استان فعالیت دارند، افزود: برگزاری جشنواره توت فرنگی هر سال موجب جذب تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور به استان می‌شود.
اسکندری با اشاره به اینکه محققان مرکز تحقیقات استان با انجام پژوهش‌هایی موفق به معرفی ارقامی از توت فرنگی با ماندگاری و طعم مطلوب شدند، گفت: در زمینه صنایع تبدیلی هم اتفاقات مطلوبی در چند سال اخیر روی داده است و نمونه آن آغاز به کار واحد فرآوری ژینانوش مریوان با تولید بیش از80 هزار تن تولید کنسانتره و آب میوه است.
وی یادآور شد: در همایش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی هم که در خردادماه و همزمان با جشنواره توت فرنگی برگزار می‌شود از سرمایه‌گذاران و تجار و بازرگانان دعوت کردیم تا با ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی آشنا شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سالانه 500 هزار تن محصولات باغی در استان تولید می‌شود، اضافه کرد: توت فرنگی این استان به برند در کشور تبدیل شده به گونه ای که سایر استان‌ها هم این محصولشان را به نام کردستان به فروش می‌رسانند.
اسکندری اظهار کرد: در توت فرنگی هم باید مانند انگور سیاه اقدام به کشت قراردادی کرد تا هم سود بیشتری به کشاورزان برسد و هم مشخص باشد چه حجمی از محصول تولیدی به واحدهای فرآوری ارسال شده است.
وی ادامه داد: سرمای فروردین سال جاری موجب خسارت به محصولات باغی به‌ویژه توت فرنگی شد اگر فضای گلخانه‌ای استان بیشتر بود دیگر این خطر هم تولیدات استان را تهدید نمی‌کرد.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: جشنواره توت فرنگی به‌منظور ایجاد انگیزه در ترویج روش‌های نوین، ارائه آخرین دستاوردهای علمی، ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و تعامل بین بخش‌های مختلف و توت‌فرنگی کاران، فراهم کردن زمینه‌های توسعه کمی و کیفی برگزار می‌شود.
سید فراز توانایی افزود: بررسی مسائل و مشکلات موجود در زمینه توت فرنگی، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در این خصوص از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه و پخش کلیپ‌های هدفمند، ارتباط چهره به چهره برای توسعه کمی و کیفی محصول توت فرنگی از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.
در پایان هرکدام از اعضای جلسه به بیان راهکارها و اقدامات لازم برای برگزاری مطلوب جشنواره توت فرنگی پرداختند؛ نصب المان توت فرنگی، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، حمایت مالی بانک‌های عامل و لزوم معرفی ارقام برتر، زمینه‌های ایجاد صنایع تبدیلی از مهمترین مطالب این بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شناسه خبر 69167