شناسه خبر:69196
1402/2/28 08:52:54
استاندار همدان با قدردانی از اقدامات بسیج سازندگی خبر داد:

آب‌رسانی به 200 روستا طی سه سال آینده

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: به همت بسیج سازندگی طی سه سال آینده هیچ روستایی بدون آب آشامیدنی نخواهد بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی علیه‌السلام که با حضور سردار آبرومند جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه و جمعی از مسئولان در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های اقدامات بسیج سازندگی، عنوان کرد: رساندن قیمت تمام‌شده به حداقل ممکن با استفاده از نیروهای متخصص سپاه و اعمال کیفیت و دقت بالا در اجرای مأموریت‌ها که جزء ویژگی ذاتی این مجموعه است، سبب جذابیت شده و ما را علاقه‌مند کرده تا هر پروژه‌‌ای که مایل هستیم با کیفیت بالا و هزینه پایین انجام شود، به این مجموعه واگذار کنیم.
وی با ابراز قدردانی از سردار مجیدی و سرهنگ قراباغی، خاطرنشان کرد: خدمات سپاه در حوزه آب‌رسانی، ساخت مسکن محرومان، رفع محرومیت از روستاها و ساخت مدرسه همیشه مؤثر و منشأ خیر بوده و نام استان را در این بخش درخشان کرده است.
استاندار همدان درخصوص آب‌رسانی به 200 روستا نیز تأکید کرد: این تعداد علاوه‌بر 160 روستای سابق بوده و امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه و تلاش‌های مستمر، تا سه سال آینده هیچ روستایی بدون آب آشامیدنی نباشد.
قاسمی‌فرزاد درخصوص تأمین مسکن محرومان نیز گفت: باید برای تأمین زمین نیز راهکار جهادی پیدا کنید تا 15 هزار واحد ساخته شود؛ مشخصاً در همدان زمین کم داریم و این مسئله باید از طریق الحاق زمین از اطراف، برطرف شود.
وی مسئولان را مکلف کرد آمار دقیق مدارس سنگی را در روستاهایی که دارای سکنه و دانش‌آموز هستند، احصا کنند تا بدون اتلاف منابع در جاهایی که نیاز است، تخریب و بازسازی صورت بگیرد.
استاندار همدان بر توسعه مبل و منبت، پوشاک و احیای صنعت فرش در روستاها نیز تأکید کرد و گفت: اشتغال‌زایی در این بخش مهم بوده و باید برای رسیدن به توافق در این حوزه و دیدن آن به‌صورت یک زنجیره، تلاش کرد و از مزایا و پیامدهای بسیار آن بهره‌مند شد.
قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود مدیران و مسئولان اجرایی استان را مکلف کرد تا یک ماه آینده سازوکار‌های اجرایی و عملیاتی مفاد تفاهم‌نامه با قرارگاه را در بخش‌های مختلف با قید فوریت، برای اجرا به معاونت عمرانی استانداری همدان ابلاغ کنند.
   لزوم ترویج آبخیزداری و احیای قنوات
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر از اقدامات صورت‌گرفته توسط سپاه و بسیج سازندگی، بیان کرد: در بخش آبخیزداری ظرفیت‌های بسیار در کشور و استان داریم و یکی از محوری‌ترین مناطق در پیشخور فامنین است که بیشترین آب موجود این منطقه سطحی و غیر آشامیدنی بوده و می‌توان از این فرصت بهره‌مند شد.
احمدحسین فلاحی با اشاره به لزوم ترویج آبخیزداری و احیای قنوات، خاطرنشان کرد: در دو بخش فامنین و قهاوند فرهنگ درخت‌کاری ضعیف است؛ ضمن اینکه اگر قنوات موجود در همان منطقه مدیریت شوند، منطقه را سرسبز می‌کنند که درحال حاضر استفاده بهینه ای از آن انجام نمی‌شود.
وی درخصوص ساخت خانه‌های محرومین نیز گفت: مراجعات برای خانواده‌های یک‌معلول نیز زیاد است، درحالی که ظاهراً ساخت خانه برای خانواده‌های دارای دومعلول و بیشتر انجام می‌شود؛ این موضوع را نیز باید درنظر گرفت.
این مقام مسئول به راه‌های روستایی نیز اشاره کرد و افزود: در برخی مناطق نیاز است راه‌ها را تغییر دهیم که ای‌بسا در این صورت مثلاً چهار روستا به هم متصل شده و احیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؛ روستاهایی که جاده‌هایشان حریم ندارد و خالی از سکنه شده است.
   خیلی جاها «راه» داریم، اما نداریم!
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به خدمت‌رسانی سپاه به مناطق محروم، گفت: سپاه تبلور انقلاب بوده، یک سرمایه اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود و اعتماد مردم را جلب می‌کند.
حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: انجام مصوبات این جلسه با رضایت بسیار بالای مردم همراه و تأثیرگذار خواهد بود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه ما تلاش برای خانه‌دار شدن مردم است، تصریح کرد: ساخت و بازسازی مدارس مناطق محروم و روستاها نیز نیاز به ارزیابی دقیق دارد تا شاهد مشکلی برای دانش‌آموزان نباشیم.
حاجی‌بابایی با ابراز انتقاد از وضعیت راه‌های استان، گفت: خیلی جاها راه داریم، اما شرایط به‌صورتی است که باید در زمره راهِ نداشته حسابش کرد؛ این موراد را باید برای اصلاح و بازسازی درنظر گرفت.
   منابع طبیعی برای در اختیار قرار دادن نهال توت مانعی ندارد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز با بیان اینکه از محل آبخیزداری 350 هزار هکتار کار انجام شده است، عنوان کرد: 100 هزار هکتار نیز در دست مطالعه داریم که در قالب موافقت‌نامه با سازمان برنامه بودجه کشور درحال انجام است.
اسفندیار خزایی در ادامه از تولید نهال توت به‌صورت گسترده خبر داد و برای در اختیار دادن نهال توت درصورت در اختیار قرار دادن عرصه، اعلام آمادگی کرد.
   حدود 50 درصد روستاهای استان استخر ذخیره‌سازی دارند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به محرویت‌زدایی کشاورزی در حوزه قنوات و کانال‌ها در بخش شراء، گفت: در این بخش اقداماتی انجام شده، اما نیاز به تکمیل و بازسازی دارد که بازسازی روستای امیرآباد به مبلغ 200 میلیون تومان و احداث استخر ذخیره آب در این زمره تعریف می‌شود.
رضا بهراملو خاطرنشان کرد: دو هزار و 600 رشته قنات در استان داریم که 50 درصد آن نیاز به لایروبی در کوره قنات دارد؛ به‌طور متوسط نیز طول هر قنات 500 متر تا یک کیلومتر است.
وی ادامه داد: یک‌هزار و 100 کیلومتر نیز کانال آب‌رسانی داریم که 50 درصد آن خاکی و سنتی بوده و نیاز به لوله‌گذاری دارد.
این مقام مسئول ابراز کرد: یک‌هزار و 70 روستا در استان داریم که در حدود 50 درصد این روستاها استخر ذخیره‌سازی وجود دارد و برای تأمین آب شرب و ایستگاه‌های پمپاژ 500 دهنه دیگر نیاز است.
   1223 واجد شرایط مسکن محرومان در روستاهای استان شناسایی و معرفی شده‌اند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز با بیان اینکه درخصوص مسکن محرومان تفاهم‌نامه 40 هزار واحدی بین بنیاد مسکن، کمیته امداد و بسیج سازندگی بسته شده، تصریح کرد: این تعداد باید در سال 1401 و 1402 انجام شده و به اتمام برسد که سهم استان همدان 800 واحد بوده، اما مرکز دست ما را برای افزایش این تعداد و حمایت از ساخت‌وساز بیشتر باز گذاشت.
محمدرسول شیخی‌زاده در ادامه متذکر شد: طی آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته یک‌هزار و 223 خانواده واجد شرایط در سطح روستاهای استان شناسایی و به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند که از این تعداد 514 خانوار تا اسفندماه 1401 کارشان به پایان رسیده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود برای ادامه کار، اظهار کرد: گرفتن تسهیلات 200 میلیون تومانی و افزایش هزینه‌ها دو مشکل عمده ما است که انتظار می‌رود در این بخش تمهیداتی اندیشیده شود.
این مقام مسئول افزود: 9 هزار خانوار در شهرهای استان همدان مستأجر به‌شمار می‌روند که بیش از 40 درصد آنان (چهار هزار و 200 خانوار) در حاشیه‌های شهر همدان مستأجر هستند. آخرین تصمیم این بوده که مجموعه راه و شهرسازی سامانه را برای متقاضیان واجد شرایط باز بگذارد تا ثبت‌نام آن‌ها نیز انجام شود.

شناسه خبر 69196