شناسه خبر:69770
1402/3/11 09:48:17

موانع پهنه‌هایی معدنی و محدوده‌های اکتشافی مورد تعارض با محیط زیست امروز چهارشنبه در جلسه کارگروه ستادی سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت که در سنندج تشکیل شد، مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل امور زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این نشست اظهار کرد: این کارگروه به‌منظور رفع مشکلات و موانع ایجاد پهنه‌های معدنی مورد تعارض در استان تشکیل شده است.

حامد طالبی بیان کرد: تشکیل این کار گروه در استان اقدام مطلوبی است چون از نزدیک با چالش‌ها و مشکلات برخورد می‌شود و تصمیم درست و اصولی گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 270 هزار هکتار در هشت منطقه تحت مدیریت این سازمان در استان کردستان وجود دارد، افزود: انجام هرگونه فعالیت در داخل این مناطق باید در راستای توسعه پایدار و حفظ فون و فلور منطقه انجام پذیرد.

**توسعه همیشه با چالش‌های زیست محیطی همراه است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان هم در این جلسه بیان کرد: حرکت به سمت توسعه همیشه با چالش‌های زیست‌محیطی همراه است اما باید در فرآیند پیشرفت با یک دقت خاصی از محیط زیست و منابع طبیعی استفاده شود.

حامد قادرزاده ادامه داد: به هرحال وقتی منطقه‌ای تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است یعنی از نظر اکولوژیکی شرایط خاص و ویژه‌ای دارد پس باید بر اساس علم و فناوری روز دنیا و آگاهی بیشتر و علمی بهره‌برداری کنیم تا به محیط زیست کمترین آسیبی دچار شود.

**بهره‌برداری از منابع با کمترین آسیب به محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: هر بهره‌برداری و استخراج بدون در نظر گرفتن محیط زیست آن شاهد تخریب و آسیب آن خواهیم بود.

اقبال حمیدی بیان کرد: بهره برداری از منابع موجود باید اصولی و با کمترین آسیب به محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی صورت گیرد.

وی یادآور شد: ما در کنار توسعه هستیم به شرطی که ضوابط و مقررات سازمان محیط زیست در نظر گرفته شود و این به معنای توسعه پایدار و با نگاهی بلندمدت به صیانت از انفال است.

در این کار گروه سه محدوده اکتشافی و 6 پروانه بهره‌برداری واقع در منطقه چلچمه و سارال مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

شناسه خبر 69770