شناسه خبر:70257
1402/3/25 09:16:59

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: آش سر نانی‌ و آش آلو مربوط به روستای حیدره قاضی‌خان، آش چغندر ملایر، پتله‌پلو و حلوا مغزی تویسرکان ازجمله خوراک‌هایی هستند که پرونده ثبت آن‌ها ارسال شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان، فریبا نعمتی صبح روز گذشته در جمع خبرنگارن با بیان اینکه غذاهای سنتی ازجمله میراث ناملموس باارزش هر منطقه هستند و باید در حفظ آن‌ها تلاش کنیم،‌ ابراز کرد: به‌عنوان مثال پتله‌پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان و به‌ویژه شهرستان‌ تویسرکان است که در بیشتر میهمانی‌ها و دورهمی‌ها و به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه جشن، اعیاد و شب چله، طبخ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غذاها و خوراک‌های سنتی ریشه در فرهنگ و باور مردمان هر منطقه دارد، مطرح کرد: پتله در گویش محلی به معنی بلغور است، همدانی‌ها گندم خُرد و پخته شده را پتله می‌گویند و این غذا را با شربت شیره می‌خورند.

نعمتی اضافه کرد: در روستای حیدره قاضی‌خان نیز به‌علت اینکه یکی از قطب‌های تولید آلو در استان همدان است، غذایی به‌نام آش آلو طبخ می‌شود که بازهم ریشه در فرهنگ مردم این روستا دارد.

وی مطرح کرد: حلوا مغزی نیز یک نوع از شیرینی‌های سنتی و محلی شهرستان تویسرکان است که به‌زودی ثبت ملی می‌شود،؛ علاوه‌بر این جشن برداشت رازیانه ازجمله آیین‌های زیبایی است که پس از برداشت این‌ محصول و برای شکرگزاری در شهرستان رزن برگزار می‌شود.

 

شناسه خبر 70257