شناسه خبر:70624
1402/4/4 08:34:44

سپهرغرب، گروه خبر: معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان گفت: با اجرای طرح معتذرین 12 محکوم به قصاص نفس در سه ماهه ابتدای سال جاری از طناب دار رهایی یافتند.

طرح مبتکرانه کمیته‌های معتذرین و مصلحین به عنوان معین ستاد تألیف قلوب، ایده‌ای خلاقانه برای ترویج فرهنگ گذشت است که این کمیته از سال 98 در همدان تشکیل شد.
سید هادی مصطفوی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح معتذرین (از چهارسال گذشته) تاکنون 80 فقره قصاص نفس منجر به صلح و سازش شد که این رقم در سال گذشته 23 نفر بود.
وی اضافه کرد: هم اینک یکی از اولیای دم با بخشش قاتل به عنوان صلح یار در کمیته عضو است و هنگام رضایت گیری او نیز اعضای ستاد را در جلب رضایت خانواده مقتول یاری می‌دهد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان همدان اظهار داشت: یکی از رسالت‌های مهم شکل گیری معاونت‌های توسعه حل اختلاف، اشاعه فرهنگ مصالحه و اصلاح ذات البین میان طرفین دعوی است.
مصطفوی ادامه داد: سه ماهه ابتدای سال جاری 25 هزار و 944 پرونده در شورای حل اختلاف تشکیل که 24 هزار و 372 پرونده مختومه شده است.
وی بیان کرد: 10 هزار و 831 پرونده در کمیته معتذرین تشکیل و هفت هزار و 391 فقره منجر به صلح و سازش شد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان همدان گفت: 184 رسانه در این استان فعالیت دارند که می‌توان از این ظرفیت برای اشاعه فرهنگ مصالحه و فرهنگسازی بهره گرفت.
مصطفوی افزود: اداره کل دادگستری در راستای کاهش پرونده‌ها و ایجاد صلح و ساز ابتکاراتی داشته که نمونه آن تشکیل ستاد صبر (صلح، بخشش، رضایت)، تالیف قلوب، کمیته مصلحین، کمیته معتذرین، طرح وکلای مصلح و اجرای طرح شمیم رضوی کرده است.
وی گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت مساجد در حل و فصل دعاوی، جلوگیری از طرح دعاوی مختلف در محاکم و اطاله دادرسی، بهره مندی از جایگاه مساجد از منظر کمی و کیفی، کمیته ای با عنوان مصلحین در 360 مسجد با عضویت امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج، یک حقوقدان، یک نمازگزار با انتخاب بنیاد قرآنی تشکیل شده است.
وی افزود: طرح وکلای مصلح نیز در همدان در حال انجام است و در این طرح وکلا ابتدا در سامانه ای ثبت نام کرده و پس از دریافت تاییده‌های لازم جزو وکلای مصلح ثبت می‌شود و در ادامه وکلا قبل از رسیدگی پرونده در محاکم قضایی طرفین پرونده را به صلح و سازش دعوت می‌کنند.

شناسه خبر 70624