شناسه خبر:71168
1402/4/18 11:15:03

سپهرغرب، گروه خبر: 20 سال است، شهرداری کرمانشاه و میراث فرهنگی بر سر اجرای پروژه تله‌کابین طاق‌بستان با یکدیگر کشمکش دارند. نه شهرداری از وسوسه برپاکردن تله‌کابین بر بام طاق‌بستان دست کشیده و نه میراث فرهنگی، حاضر به پذیرش ساخت و راه‌اندازی این پروژه است. موازی، موازی هستند.

نخستین تلاش‌ها برای اجرای طرح تله‌کابین در ارتفاعات طاق‌‌بستان به سال 78 بازمی‌گردد که بعد از مدت کوتاهی به دلیل جانمایی غلط آن در حریم و منظر آثار تاریخی طاق‌بستان با مخالفت میراث فرهنگی روبرو می‌شود.
در سال 82 با تغییراتی در مسیر ایستگاه‌ها، تلاش دوباره‌ای برای اجرای این پروژه آغاز شد، ولی باز اجرای طرح منوط به موافقت میراث فرهنگی شد. اما این بار میراث، هم با خط هم با احداث ایستگاه مخالفت می‌کند.
بالاخره بعد از چندسال مکاتبه و پیگیری‌های زیاد شهرداری، در نهایت در یک صورتجلسه تصمیم گرفته می‌شود ایستگاه ابتدایی(1.6 هکتار) را به ابتدای پارک کوهستان کنار بیمارستان امام حسین(ع) ببرند، با طول خط یک‌هزار و 150 مترمربع و ایستگاه انتهایی در 12 پایه در دشت کاهو قرار بگیرد.
شهرداری با سرمایه‌گذار قرارداد می‌بنند؛ پروژ واگذار می‌شود. سرمایه‌گذار تا 8 پایه احداث می‌کند. باز باری دیگر در بین کار میراث فرهنگی مخالفت می‌کند و اجازه ادامه کار را نمی‌دهد.
  دوباره مکاتبات و پیگیری‌های متعدد شهرداری...
شهرداری دلیل مخالفت میراث را پیگیر می‌شود. مخالفت میراث این بار به این دلیل است که در بالا یک محدوده «پارینه سنگی» میراث فرهنگی وجود دارد که می‌گویند خط از محدوده پارینه سنگی عبور می‌کند.
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در این رابطه، می‌گوید: میراث فرهنگی در بحث نظر دادن برای تله‌کابین کرمانشاه سه قسمت دارد؛ یکی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، دیگری پایگاه جهانی طاق‌بستان که در تهران کنترل می‌شود و سومی پژوهشکده میراث فرهنگی است که در این پرونده نظرات آ‌ن‌ها با هم مخالف مشکلزا‌ست به طوریکه یک‌بار اداره‌کل میراث فراهنگی استان موافقت اصولی داد بعد از طرف تهران ابطال شد.
وی ادامه داد: زمین پایین 1.6 هکتار متعلق به زمین شهری است، توافقنامه با زمین شهری داریم که زمین را مشروط به موافقت‌نامه میراث به شهرداری می‌دهد، همچنین زمین بالایی در کوه هم متعلق به منابع طبیعی است که توافقنامه آن را نیز داریم اما باز در صورتی که میراث موافق باشد.
شهردار کرمانشاه گفت: طبق مکاتباتی که صورت گرفته؛ پژوهشگاه میراث فرهنگی مسیر خط را از پارینه سنگی جدا می‌کند، به‌طوریکه خط از کنار رد می‌شود و به پارینه سنگی نمی‌خورد حتی مساحت ایستگاه هم به 6.6 هکتار کاهش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: در بالای کوه محلی به مساحت 30 هکتار معروف به دشت کاهو وجود دارد که همان محدوده پارینه سنگی است و در نقشه قبلی تله‌کابین قرار بوده در آنجا امکاناتی تفریحی احداث و مورد استفاده قرار بگیرد ولی الان طبق نقشه پژوهشگاه میراث فرهنگی خط تله‌کابین از کنار این محدوده عبور می‌کند و دیگر ارتباطی با آن نخواهد داشت و ایراد وارده به پروژه رفع شده است.
نوروزی ادامه داد: و اما پایگاه جهانی طاق‌بستان می‌گوید؛ ما می‌خواهیم طاق‌بستان را به عنوان اثر جهانی ثبت کنیم پایه‌ها مانع می‌شوند، از مسؤولان آن دعوت به عمل آمد. بازدید کردند. پایه‌ها اصلا در منظر آثار طاق‌بستان دیده نمی‌شوند و ربطی هم به ثبت جهانی ندارد. علی ایحال از آذرماه سال گذشته تا الان همچنان منتظر موافقت اصولی پایگاه جهانی طاق‌بستان هستیم.
نوروزی ادامه داد: 8 پایه احداث‌شده، 4 پایه دیگر باقیمانده؛ اگر موافقت شود ظرف یک سال راه‌اندازی می‌شود. موقعیت این کوه در ایران کم نظیر است با این طرح یک درآمد و شأن خوبی پیدا می‌کند.
وی افزود: از سال 82 با زدن 8 پایه به دنبال راه‌اندازی تله‌کابین در کرمانشاه هستیم؛ 20 سال است که متوقف هستیم، لذا میراث فرهنگی باید تعیین و تکلیف کند.
20 سال است، شهرداری کرمانشاه و میراث فرهنگی بر سر اجرای پروژه تله‌کابین طاق‌بستان با یکدیگر کشمکش دارند. نه شهرداری از وسوسه برپاکردن تله‌کابین بر بام طاق‌بستان دست کشیده و نه میراث فرهنگی فرهنگی حاضر به پذیرش ساخت و راه‌اندازی این پروژه است.
موافقتی که هنوز، هنور هم کسب نشده است. «شهرداری» و «میراث فرهنگی» در بحث احداث تله‌کابین با هم موازی، موازی هستند.
از آنجا که محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه پیگیر این پروژه مهم شهری مرکز استان شده از شهردار کرمانشاه خواسته با جدیت و به صورت شبانه‌روزی برای فعال‌سازی و آغاز احداث این طرح‌ تلاش کند.
شهرداری این بار؛ در این دور جدید تلاش‌ها خود برای اجرای تله‌کابین، می‌خواهد موضوع را از پایتخت؛ وزارتخانه و شخص ضرغامی پیگیری کند.
نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه گفت: نامه با تمام مستندات برای ارسال به سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آماده‌ست، فقط لازم است در یکی از سفرهای استاندار به تهران اینجانب هم همراه وی باشم تا با حضور ضرغامی، تله‌کابین کرمانشاه تعیین و تکلیف نهایی شود.
استاندار کرمانشاه هم در پاسخ به این درخواست نوروزی، افزود: شهرداری جلسات لازم را با فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی استان برگزار کند، جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد که در چند نقطه اشتراک نظر و در چند نقطه اختلاف نظر دارید. اگر هم لازم بود ان‌شاءالله با آقای ضرغامی دیدار خواهیم داشت.
شهردار کرمانشاه در پایان، یادآور شد: با گرفتن موافقت‌نامه، طی یک سال تله‌کابین کرمانشاه راه‌اندازی خواهد شد.

شناسه خبر 71168