شناسه خبر:71226
1402/4/19 09:09:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پلاسما تا سه سال قابلیت نگهداری و تا هشت سال سالم می‌ماند و با بهره‌برداری از سردخانه 60 هزار لیتری اراک مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

مصطفی جمالی صبح یکشنبه در آئین کلنگ زنی اولین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غربی کشور در اراک گفت: در حال حاضر یک سوم پلاسما در مراکز درمانی استفاده می‌شود و حدود دو سوم آن به دلیل نبود سردخانه شاید دور ریخته می‌شود در حالی که قابلیت تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما را دارد.
جمالی اظهار کرد: متأسفانه الان پلاسما که مثل طلاست در خارج از کشور به فراورده‌های دارویی تبدیل می‌شود و یکی از معضلات ما نگهداری پلاسما در دمای پایین‌تر از منهای 25 درجه سانتی‌گراد است چراکه الان سردخانه‌های کشور بسیار ظرفیت پایینی دارند.
وی ادامه داد: پلاسما تا سه سال قابلیت نگهداری خواهد داشت و در دمای منهای 25 درجه سانتی‌گراد تا هشت سال سالم می‌ماند اما تاکنون برای حفظ این سرمایه ملی بحران داشتیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت سردخانه پلاسمای تهران هشت هزار لیتر است اما با بهره‌برداری از سردخانه 60 هزار لیتری اراک مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

شناسه خبر 71226