شناسه خبر:71252
1402/4/20 08:31:59

سپهرغرب، گروه خبر: معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن گفت: حدود 25 درصد از سطح گندم دیم کشت‌شده در این شهرستان به‌علت خشک‌سالی غیر قابل برداشت است، اما با این وجود امسال 90 تا 95 هزار تُن گندم در رزن برداشت می‌شود.

اصغر صادقی روز دوشنبه اظهار کرد: از مزارع گندم شهرستان رزن، 56 هزار و 700 هکتار گندم دیم و 9 هزار و 200 هکتار آن گندم آبی است که رقم غالب بذر گندم آبی کشت‌شده در این شهرستان، پیشگام و رقم غالب بذر گندم دیم کشت‌شده، سرداری و صدرا است.
وی افزود: گندم‌کاران آبی در قالب کشت قراردادی در سطح 10 هزار و 512 هکتار و گندم‌کاران دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها (با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ) در سطح 40 هزار هکتار از مشوق‌ها و حمایت‌هایی نظیر کودهای یارانه‌دار، یارانه بذر،تسهیلات کم‌بهره و تخفیف بیمه بهره‌مند شدند.
معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن سطح بیمه گندم دیم شهرستان را 21 هزار و 189 هکتار و سطح بیمه گندم آبی شهرستان را دو هزار و 189 هکتار اعلام کرد.
صادقی گفت: قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی با چهار درصد آفت مفید و یک درصد آفت غیر مفید 115 هزار ریال است که علاوه‌بر این 15 هزار ریال یارانه کاشت و 20 هزار ریال (جایزه تحویل گندم) به‌ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به گندم‌کاران پرداخت می‌شود.
وی سطح کشت جو آبی را چهار هزار و 570 هکتار و سطح زیر کشت جو دیم را هشت هزار هکتار عنوان کرد که تا 28 هزار تُن محصول می‌دهند.
معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن سهمیه جهش تولید در این استان را هفت هزار و 637 هکتار عنوان کرد.
وی یادآور شد: درحال حاضر برای خرید گندم و به‌منظور رفاه حال کشاورزان هفت مرکز خرید گندم با مجموع ظرفیت 140 هزار تُن در شهرستان تجهیز و فعال است که در این مراکز عامل تشخیص و ذی‌حساب مستقر شده‌اند و آماده خرید حداکثری گندم هستند.
معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن بیان کرد: سال گذشته 63 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ مصوب توسط مراکز خرید شهرستان خریداری شده که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به افزایش سطح کشت قراردادی گندم آبی و طرح جهش تولید گندم دیم، شاهد رشد تحویل گندم به مراکز خرید شهرستان باشیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های گندم شهرستان رزن کیفیت بالای آن است، افزود: در سال زراعی جاری عملیات مبارزه با سِن گندم در مرحله مادر و پوره سِن در 70 هزار هکتار انجام شده است.
صادقی گفت: عملیات برداشت گندم با 350 دستگاه کمباین بومی و غیر بومی درحال انجام است.
همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که این استان با وجود داشتن 2.1 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

شناسه خبر 71252