شناسه خبر:71443
1402/4/25 08:30:23
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان خبر داد:

نصب بیش از 6 هزار دستگاه انواع کنتور

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان از نصب بیش از 6 هزار دستگاه انواع کنتور خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، رضا اخلاص‌مند اظهار کرد: تعداد 6 هزار و 73 دستگاه انواع کنتور روی چاه‌های مجاز نصب شده که بیشترین آن‌ها مربوط به دشت همدان- بهار است.
اخلاص‌مند با اعلام اینکه نصب انواع کنتور روی چاه‌ها جزء تکالیف طرح‌ احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی همدان است، اظهار کرد: اجرای این طرح و نصب کنتور روی چاه‌ها در سطح استان همدان نیازمند همکاری و تعامل کشاورزان با شرکت آب منطقه‌ای است.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان افزود: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب سبب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه‌برداشت از منابع آب‌ زیرزمینی به‌شدت جلوگیری می‌کند.
اخلاص‌مند با بیان اینکه کنتور هوشمند مزایای بالایی دارد، اظهار کرد: اساسی‌ترین اهمیت کنتور هوشمند این است که کشاورزان دیگر بیشتر از پروانه بهره‌برداری نمی‌توانند از چاه‌ها آب برداشت کنند و این کار باعث تعادل در آبخوان‌ها می‌شود.
وی تأکید کرد: اگر کشاورزی بیش از میزان تعیین‌شده آب از چاه برداشت کند، برق به‌صورت خودکار قطع شده و امکان برداشت آب از چاه تا زمانی که کارشناسان آب منطقه‌ای و برق اقدام نکنند، وجود ندارد.
اخلاص‌مند با اعلام اینکه کنتورهای هوشمند و کارت‌های شارژ همچون کارت سهمیه‌بندی بنزین است، عنوان کرد: کشاورزان باید نسبت به نصب این کنتورها اقدام کنند، چراکه تکلیف قانونی است و کار باید اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین کنتور‌های نصب‌شده ازنظر تعداد به‌ترتیب مربوط به شهرستان‌های همدان– اسدآباد و ملایر است، افزود: اسدآباد با نصب 783 دستگاه 59 درصد، بهار با نصب 674 دستگاه 39 درصد، تویسرکان با نصب 528 دستگاه 24 درصد، رزن با نصب 658 دستگاه 58 درصد، درگزین با نصب 221 دستگاه 58 درصد، فامنین با نصب 407 دستگاه 64 درصد، کبودراهنگ با نصب 530 دستگاه 25 درصد، ملایر با نصب 709 دستگاه 38 درصد، نهاوند با نصب 543 دستگاه 50 درصد و همدان با نصب یک‌هزار و 20 دستگاه 40 درصد چاه‌های مجاز خود را به انواع کنتور مجهز کرده‌اند.
اخلاص‌مند گفت: تعداد 6 هزار و 73 دستگاه انواع کنتور روی چاه‌های مجاز نصب شده که بیشترین آن‌ها مربوط به دشت همدان– بهار است.
وی ادامه داد: تعهد استان همدان برای نصب کنتور در سال 1402 تعداد 691 دستگاه بوده که 242 دستگاه نصب شد و پیشرفت 35 درصدی نسبت به تعهد نصب را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان ضمن اشاره به انسداد چاه‌های غیر مجاز، تأکید کرد: با چاه‌های مجاز استان همدان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشته شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه گویای 3151، گفت: مردم می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف و در راستای جلوگیری از مصرف آب‌های زیرزمینی به‌صورت غیر مجاز، با سامانه 3151 تماس حاصل کنند.

شناسه خبر 71443